jag tyckte att vi blev lurade när vi hade rörmockare hemma:) Och tycker nog att det är lurigt att skicka två stycken till ett jobb där man inte ska vara två. Menmen. Hoppas du får rätt iaf.
 
Tror inte kundmottagaren på rörfirman vet om i vilka lägen det går att använda en frysmaskin eller inte, det funkar nämligen inte på alla radiatorer...
Varför inte rörmokaren informerade om att han kommer att använda en frysmaskin som mer än halverar arbetskostnaden för kunden vet jag ej...
Att dom sen debiterar 2 man fullt ut är fel, helt fel. Men tror nog inte att dom hånskrattade hela vägen hem...
 
haha, nä inte just dom såklart! hihi, men det är den känslan man har när man får en faktura på det dubbla mot offerten...:(
 
JLAINE skrev:
Fick även förhandlat till nettopris på allt material som de skulle styrka genom fakturakopia hos deras leverantör.
Ja, det där med nettopris har diskuterats förut...

En termostatventil kostar ca 100:- på Rinkaby, och termostatvredet ca 150:-
 
-MH- skrev:
Ja, det där med nettopris har diskuterats förut...

En termostatventil kostar ca 100:- på Rinkaby, och termostatvredet ca 150:-
De styrker ju kostnaden genom att kopiera deras leverantörsfaktura, så lurad borde man nog inte bli.
Dock så fick jag denna "rabatt" som fastighetsförvaltare.
 
Jippi!

Fick till en bra överenskommelse med firman, de tog bort två timmar och fick även rabatt redan nu på material och bilkostnaden tog de bort.

Framtida deal är allstå 410:- plus moms och nästan nettopris på material. Inga bilkostnader.
 
Bra Jobbat!
 
H
Snyggt skött!
 
Det bästa var ju att chefen direkt höll med om mitt resonemang, hon bad om ursäkt för "felet" och bra att båda parter fick till en bra deal.

Heder åt alla seriösa hantverkare!
 
optimum
JLAINE skrev:
Det bästa var ju att chefen direkt höll med om mitt resonemang, hon bad om ursäkt för "felet" och bra att båda parter fick till en bra deal.

Heder åt alla seriösa hantverkare!
Jo men knappast heder åt dessa som försökte blåsa kunden.

Finns massor med bra hantverkare men sedan ett antal rötägg.

Däremot positivt att man erkänner sitt fel och ber om ursäkt.


mvh Roland
 
Jag tror inte att det var meningen att "blåsa" mig. Hantverkarna måste ju skriva alla timmar de varit på ett jobb för att sedan lämna dessa för fakturering och här tänkte väl den ena att han ochså skriver upp detta som tid.
 
JLAINE skrev:
De styrker ju kostnaden genom att kopiera deras leverantörsfaktura, så lurad borde man nog inte bli.
Jo, men deras pris från leverantören är ofta betydligt hägre än vad du kan köpa själv för, samt att de får STORA kick-backs (upp til 80%) i efterhand som inte syns på den faktura de visar för dig.

Om man får tro andra diskussioner. :)
 
Det var bra att det ordnade sig och det visar ju också att det kan löna sig att bara i all vänlighet påpeka märkligheter i fakturorna.

Men om de sedan medvetet förskt lura dig eller inte, det kan ju diskuteras. Jag tycker att jag hör talas om ganska många fall där fakturorna är uppenbart felaktiga, men det rättas till snabbt vid påpekande. Naturligtvis är det väldigt många som INTE påpekar utan bara betalar. "Felen" är alltid till näringsidkarens fördel. Vi kan ju göra en snabb undersökning - hur många är det som fått en faktura som varit på alldeles för lite? Där näringsidkaren räknat fel till sin nackdel?

Det där med nettopris, med eller utan fakturakopia, är bara trams. Rabatten får de i efterhand, så du blir ändå lurad.

Och det där med att ta betalt för att man använder specialverktyg - det kan de väl göra, men de måste informera om det INNAN de gör det. Kunden har ju ingen möjlighet att veta vilka verktyg som ska användas, vilka som är "special" och vilka som är särskilt dyra.
 
  • Gilla
Mörrum
  • Laddar…
andersmc skrev:
Det där med nettopris, med eller utan fakturakopia, är bara trams. Rabatten får de i efterhand, så du blir ändå lurad.
Jag är själv ochså kund hos deras leverantörer och inte får jag då några sådana rabatter.
På fakturan syns ju ordinarie listpris och sedan firmans listpris.
Tror inte att Ahsell betalar ut rabatten i efterhand, det blir ju bara krångligt för dom som leverantör.

Däremot har jag märkt att Elektoskandia har enormt orimliga listpriser, skulle köpa en kyl&frys och "mitt" nettopris var 60% av listpriset. De vill lura små kunder att de får enorma rabatter.
 
Fick ny faktura igår på 1490:-, vilken skillnad. Gäller att kunna prata för sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.