Hej Går det att bara använda sig av osb skiva när man gör ett badrum i ett trähus? jag skall ha våtrumsmatta och våtrumstapet.
 
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet.

Jag tror frågan skulle gjort sig bättre i badrums-forumet.
Kanske en moderator kan flytta?

Själv ser jag väl inte OSB som ett bra underlag att tapetsera på. Våtrumsmatta på OSB vet jag inget om.
 
OSB rör sig en del (teoretiskt). Mer än spån och plywood. Det är därför de är 3mm mindre i format och behöver ett litet glipa mellan varje skiva.
Dessutom är de ofta vaxade, vilket kan bli trixigt att få lim att fästa på.

OSB (eller spånskiva) + Gips skulle jag säga. Kolla med mattläggaren vad han anser.
 
Får man ha OSB i väggarn i ett badrum? Även om det skall sitta våtrumstapet! Jag trodde man var tvungen att använd de nya "svindyra" skivorna som det inte finns något levande material i, oavsett vilket ytskickt man skall ha.
 
Gladh skrev:
Får man ha OSB i väggarn i ett badrum? Även om det skall sitta våtrumstapet! Jag trodde man var tvungen att använd de nya "svindyra" skivorna som det inte finns något levande material i, oavsett vilket ytskickt man skall ha.
Näpp. Målarna tillåter (och förespråkar) pappersgips för våtrumssystem. Våtrumstapeter borde väl höra till detta också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.