Hejsan!
Har läst runt här på forumet och sett att det finns stort kunnande och mycket erfarenhet bland användarna. Beslutade mig därmed att vända mig till er med mina funderingar.
Sedan jag flyttat till annan ort har jag inte haft möjlighet att utöva mitt slöjd/snickeri intresse. Tidigare har jag kunnat låna morfars verkstad. Men nu när jag har fast jobb och just kommit över ett garage så tänkte jag ta upp det igen.
Problemet är att det finns endast 230 volt indraget utan möjlighet att dra in en 3fas ledning.
Jag brukar snickra möbler och dylikt, inte speciellt stora grejer.

Har redan köpt en liten smidig bandsåg med 230 volts motor. Går i funderingar på att köpa en plan och rikthyvel från clas ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134193031
och en bordscirkelsåg http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134190756. Tror att det är en bra början. dem säljer ju reservdelar också som kan vara bra att enkelt få tag i.
Blev nämligen just snuvad på en kity kombimaskin som jag tänkte köpa beggad. Då funderar jag vad jag ska köpa för lämpliga maskiner för mitt ändamål och med mina begränsade lokal resurser (endast 230volt och inte så mycket plats) någon kanske har erfarenhet av lite billigare snickerimaskiner? vill helst inte betala över 6-7 tusen kronor för en cirkelsåg och plan rikt hyvel.

Tacksam för alla svar
 
Redigerat:
Kanske börja med en lite off-topic fråga. Kan inte låta bli att fråga varför du inte kan få in trefas? Hade inte det i mitt förra hus, men en ny kabel från elskåpet och en ny liten central i garaget löste detta. I mitt nya hus har jag inte trefasuttag i garaget men som tur är en central med trefas i så nu väntar jag bara på elektrikern som ska montera lite uttag..

Monteringen av uttag i gamla huset skedde efter inköp av en Inca rikt-och-planhyvel. Den har fungerat mycket bra och kan rekomenderas. Efter det har det blivit både bordspelarborr samt spånsug på trefas.
 
Hej och välkommen Pirda!
Undrar också över det där med trefas. Problemet med en verkstad utan trefas är att det ibland går att hitta lite äldre maskiner såsom pelarborrar, planhyvlar osv. till bra priser och de har oftast trefas, även om de inte kräver så mycket ström. Ta ett varv till med den frågan.

Har ingen som helst erfarenhet av just Clas Ohlsons budgetsågar, frågan är om inte en grön Bosch PTS10 är rimligare. Sen vet jag inte vad du tänker göra osv. men lite mer kvalitet i alla fall lönar sig nog. Tror nog också att en kap- och gersåg är viktigare än en rikt- och planhyvel, återigen beror det på vad du ska göra. Själv listar jag fasta maskiner såhär: 1.) Klyv- /bordssåg (ersätts i princip bara av sänksåg för skivmaterial). 2.) Kap- och gersåg. Kan ersättas med kaplådor och dragsågar och allt möjligt, men som amerikanerna säger, vid slutet av dagen är de ändå ingen bra ersättning. 3.) Rikt- och planhyvel (helst separata). Med de tre fasta maskinerna kommer man långt. 4.) Pelarborr, 5.) Bandsåg.
 
Jag var själv i din sits för knappa tre år sedan. Dock lider jag inte av problemet med avsaknad av trefas. Däremot har jag varit tvungen att hålla budgeten stram. Först nu börjar känna att jag fixar att utföra de moment jag önskar med maskinparken.

I verkstan står det nuförtiden en Inca Major bordscirkelsåg, en gammal Stenbergs rikthyvel, en monstruös planhyvel, en gammal bordspelarborr, en Makita kap- och geringssåg, kompressor samt en Luna spånsug, Förutom detta använder jag mig av diverse handmaskiner såsom sänksåg, handöverfräs, excenterslip, hörnslip och dyckertpistol. Inköpen har skett löpande i takt med att behoven har uppkommit, budgeten medgett det samt fynden dykt upp på Blocket.

Tänkte kommentera Mr Handymans lista lite:

Jag håller inte med Mr Handyman vad gäller rikt- och planhyveln. I mitt tycke är man strandsatt utan den maskinen. Att inte kunna dimensionera virke är en betydligt sämre situation än att inte kunna kapa och gera virke i givna vinklar. Äger man en bordscirkelsåg kan man dessutom kapa 90 grader tämligen precist samt i bästa fall gera 45 grader så länge virkesbitarna inte är för långa. Ska du bara bygga möbler skulle jag säga att man klarar sig utan kap- och geringssågen även om den onekligen rätt ofta är bra att ha.

Pelarborren är en maskin som man inser den faktiska nyttan med först när man äger den. Har själv en gedigen men halvtrasig gjutjärnsmaskin med remutväxling och den är tio gånger trevligare än alla de rappliga kinamaskiner som byggladorna säljer.

Vad gäller bandsåg så saknar jag den ibland när jag behöver klyva upp större bitar virke i det moment jänkarna kallar "resawing". Dock är behovet av ett fräsbord oändligt mycket större än behovet av en bandsåg. För min del står fräsbord nog högst upp på listan över kommande investeringar.
 
Phl; Har du alla de där maskinerna hemma tycker jag du ska köpa en riktig fräs med 30 mm spindel. (Det kanske var en sådan du menade förresten...) Det går inte att få samma resultat med en handöverfräs, även om den är monterad i ett bord. Till små avrundningar/faser , visst, men då går det lika bra att sätta fräsen i en spånskiva eller vad som.....
Det finns ju dessutom många fräsar där ute som passar ex. stenbergshyveln rent estetiskt, , med spindel som roterar 20 minuter efter att man gått hem...
 
Tänkte mig kanske mer en universalverkstad för trä än specifikt möbelsnickeri. Men även för det senare menar jag att en kap- och gersåg är en rimligare investering till att börja med, inte minst för att den kommer behövas vid uppbyggnaden av verkstan. Kapsläde till klyven är visst bra, men skapar genast problem när man kommer upp i längd, eftersom klyvningen behöver längden på andra hållet.

Hmm, nej jag räknar inte ett fräsbord (med vilket jag alltid menar just detta) med en monterad handöverfräs som en fast maskin. Vid närmare eftertanke kan det också vara så att jag skulle köpa en vertikalfräs före en bandsåg.

Jag tro att det är ett misstag att göra ett slutgiltigt val vilket som är bäst av bordsfräs och vertikal, eftersom de bara delvis är utbytbara och det dels beror på vad man ska göra med dem. Ska man tillverka fönster, dörrar foder och lister till ett helt hus verkar det knasigt att göra det med en handöverfräs, hur stor den än är, men till vissa applikationer för en enda möbel, lådor, inredning vad som helst verkar det lika knasigt att hålla på med vertikalen. Båda går att göra, men varför välja när man kan ha båda? Men då ska inte handöverfräsen monteras på någon spånskiva, det är roligt första gången, men man tröttnar fort, och det blir en självuppfyllande profetia att vertikalen alltid är bättre om man gör så. Med tiden tycker jag man lär sig att intuitivt välja vilket som är det bekvämaste för varje situation som uppstår.
 
Tack för alla svar.

Angående 3 fas indragning, så är det faktiskt uteslutet. Jag hyr ett garage i en garagelänga från en bostadsförmedling vars el & värme är inräknad i hyran.
Har letat mycket efter maskiner på blocket och har hittat riktigt fina Rikt &plan hyvlar, klyvsågar, kap & ger sågar, även fina kombimaskiner etc till riktigt förmånliga priser, men då har det varit 3 fas motorer. Då vill man bara skaffa ett ordentligt garage, men i min stad är det väldigt svårt att få tag i ett garage, inte ens lägenheter får man om man inte stått i bostadskö i över 4 år. Så ni förstår mitt problem, vill ju gärna hålla på i den utsräckning som är möjligt.

Angående min tidigare frågeställning... nu har jag en Kity kombimaskin (klyvsåg, rikt &planhyvel, Fräs, långhålsborr) på G med 220 volts matning, hade det kunnat vara något?
Jag håller på med möbelsnickeri, Stolar av olika slag, skåp, byråer etc.etc även knivslöjd och sånt. en pelarborr hade faktiskt varit en bra investering också.
Ska även nämna att jag har en överhandsfräs som är ganska bra.

Kan även nån berätta lite mer om bordsfräsen, dess användningsområde etc. förstår att den är bra om man tillverkar mycket lister exempelvis, men man kanske klarar sig med en överhandsfräs om man till verkar lister till ett skåp nån gång då och då?

Men hur är Kity kombimaskinen i jämförelse med separata maskiner? Tänkte den tar ju mindre plats också då mitt garage inte är speciellt stort (5x 2,5m)
Mycket tacksam för alla svar!
 
Redigerat:
Det kanske är min avsaknad av bordsmonterad fräs som gör att jag inte begriper varför en vertikalfräs är så otroligt mycket bättre än en bordsmonterad handöverfräs? Det är klart att den är bättre precis som att en Format4 är bättre än en Hammer men likväl inbillar jag mig att handöverfräsen i bord löser många uppgifter som är kluriga om man bara kör fräsen med anhåll och liknande.

Slår man blicken över pölen lyckas ju jänkarna göra riktigt fina saker med sina bordsmonterade fräsar. Givetvis handlar det då inte om en fräs monterad i spånskiva utan ett riktigt bra bord med bra höjdreglering på fräsen och ett bra anhåll.
 
De lyckas göra mycket med sågar utan justerbord också... :) (Specialjiggarnas förlovade land)
För hemmasnickaren i gemen behövs naturligtvis ingen vertikalfräs, men jag tyckte den skulle passa dina andra maskiner!:D
Angående kvaliteten i fräsningen- Maskinens tyngd, stabilitet och fräsens diameter gör mycket. Den största skillnaden är dock matarverket som man ju oftast har till. (Har sett att vissa jänkare har detta till sina småfräsar också...) Idag har jag fräst fönsterkarmar, bågar och spröjs. Alla de sakerna GÅR att göra med en liten fräs och med handmatning. Men det blir inte lika bra, tar mycket längre tid och sliter på hörseln...
Men hade jag ingen bordsmonterad fräs alls, skulle jag göra som er och fixa ett bord till handöverfräsen. (Jag har ägt ett Wolfcraftbord som skulle vara så bra, men p.g.a. plastighet,rapplighet och taskiga rattar (på bordet altså...) så blev det utkonkurrerat av ett eget hemtillverkat...)
 
Redigerat:
Handöverfräsen är suverän i bord, betydligt mer mångsidig än vad vertikalen är och dessutom inte lika jäkla farlig.

Skippa de köpta borden och bygg ett eget, billigare och mer mångsidigt. Finns en del trådar om detta.

Visst kan man göra mycket med en vertikalfräs men det springer fort iväg i pengar med samt att vissa moment såsom att fräsa tappar kräver rätt stora maskiner och därmed trefas.

/Kent
 
Trodde att phl hade trefas då han hade "en gammal Stenbergs rikthyvel, en monstruös planhyvel";)

Jag har f.ö. lika stor respekt för rikthyveln, där har många putsat fingrar-knogar
 
Redigerat:
Min Stenbergshyvel är för övrigt en liten gullig tingest på 1,2m, planhyveln mer av en bastard (inte jättestor hyvelbredd). Nåja, vi släpper det.

Håller med dig snickarboden att man kan bygga fina fräsbord själv. Dock tilltalas jag av anhållet som exempelvis Kreg har, dvs man kan parallellförflytta anhållet mot det nerfrästa spåret/T-skenan. Det uppnår man inte helt lätt själv. Jag inbillar mig att med ett tillräckligt bra bord behöver man inte hela tiden mäta och provfräsa för att få anhållet rätt.
 
Man behöver inte flytta anhållet parallellt på ett fräsbord, eller?
 
Finns lite prylar till fräsbord att köpa i Sverige också verkar det som.

http://www.woodworking.se/
Säljer en del grejor från Incra.

Hittade även ytterligare ett ställe som sålde fräsplattor och lite andra prylar, kan dock inte hitta länken nu.

Har själv byggt ett bord med Classes stora fräs. Den är billig, stark och har skruv för att justera höjden, funkar att använda när den sitter i bord. Det är inte helt optimalt men klart bättre än att på frihand försöka sätta höjden och sen låsa fast. Nackdelen är att man måste in och harva under bordet.

När jag byggde så kunde jag inte hitta någon som sålde fräsplattor (i Sverige) och heller inget annat vettigt material att använda. Lyckades få en lämplig skiva av en granne, tror den har varit avsedd som någon form av bakstycke i elskåp.

Fräsen har jag permanentmonterad i bordet och tycker det funkar bra. Fräsen är ju kanske inte den bästa men verkar duga fint till mina arbetsuppgifter.
 
Springare skrev:
Man behöver inte flytta anhållet parallellt på ett fräsbord, eller?
Det beror ju på användingen. Har du bara ett bord med sidoanhåll vid fräsen så är där ju inget det anhållet måsta vara parallellt mot. Fräser du däremot ner ett spår i bordsskivan för att kunna bygga jiggar, slädar och liknande så kan det vara trevligt att sidoanhållet alltid håller sig parallellt med det spåret utan att man måste hålla på och mäta in det hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.