Jag har en murad grill som aldrig färdigställts helt.. Allt som saknas är en skorsten, men av allt att döma har det aldrig funnits och det har aldrig eldats i den (grillen är sannolikt från när huset byggdes på 70-talet). Istället verkar man ha ändrat planer och byggt ett uterum där grillen står (grillen står alltså i uterummet). Uterummet ska nu rivas och vi funderar därför på att färdigställa grillen. Vi funderar dock också på att bygga ut balkongen (av trä) på våningen ovanför något, och funderar nu över i vilken utsträckning dessa planer går att kombinera. Eldstaden i grillen börjar ca 3 meter från husfasaden, och en skorsten skulle hamna ca 3,5 meter från fasaden. Vi har tänkt att låta göra ett skorstensrör i plåt. Hur stor vi ska bygga balkongen har vi inte bestämt ännu, men preliminärt så planerar vi att den ska vara 3 meter djup, dvs att den ska sluta 3 meter från fasaden.
Det jag undrar är därför: Finns det några regler/tumregler/riktlinjer/rekommendationer om hur långt avstånd det måste vara från en varm yta (dvs ett skorstensrör av plåt) till en träkonstruktion (balkongen)?
Martin
 
Är det ett "riktigt" skorstensrör du tänkt dig, typ Premodul eller likande, så är avståndet minst 10cm till exempelvis en vägg. Jag har en sådan skorsten som går igenom övervåningen på ett fritidshus och det är inga problem. Sen måste du även tänka på höjden av skorstenen i förhållande till huset, det kanske är en svårare nöt att knäcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.