När påstod jag att räntan skulle rusa med 4-5%? nu är det du som lägger orden i munnen på mig. Vad jag menar är att om du vill bygga hus NU! så är det väl ganska många etapper kvar innan du kan omvandla ett osäkert byggkreditiv (hög ränta) till ett vanligt bolån.
Jag vet inte hur det ser ut i Varberg, men jag tror inte 1 1/2 år är för mycket, (med tanke på att du inte ens äger tomt ännu) och innan dess så har räntan stigit. Så vill du vara med NU så köp ett hus NU. och du har iallafall börjat din bostadskarriär.
 
jhenrikj skrev:
Vem som inte fattar kan vi slåss om länge, men många har ställt sig frågan, varför har ni inte sparat innan, och jag bara gav förklaringen till det, vi har inte kunnat men nu kan vi.

Ditt argument att lönenivån inte spelar nån roll är ju bara dravel, om jag hade haft till kontantinsatsen men bara tjänat 5000 i månaden hade jag ju absolut inte ha haft nån möjlighet att få nåt lån, det är klart att inkomsten är ett mått på din betalninsmöjlighet. Hade det varit så att lönenivån inte spelar nån roll så hade det inte gått att låna pengar idag, man hade varit tvungen att betala allt med sparpengar eftersom alla kan råka ut för att inkomsten blir noll kronor.
Med 5 tusen i månaden har du inte betalningsförmåga, med din nuvarande lön har du det, med dubbla lönen har du också det. Men återigen förstår du inte resonemanget.
Jag har inte på något sätt påstått att din betalningsförmåga saknar betydelse, självklart har den det. Däremot är det inte av största betydelse i det här fallet om du tjänar 50 eller 75 tusen i månaden. Du går fortfarande inte in med den risk banken vill se att du gör och du har inte visat på någon sparförmåga. Att du inte kunnat spara tidigare ger ingen dispens. Din risk i procent är näst intill obefintlig och bankens är betydligt större.
 
jhenrikj skrev:
För att sluta all pajkastning fram och tillbaka om vem som är dummast för det lär inte leda nånstans. Ska vi ta oss tillbaka till ursrpungsfrågan. Hur många fick för 5, 10, 15, 20, 25 år sedan lägga 75% av en årslön i kontantinstats för ett hus som kan anses vara billigt i jämförelse med många andra hus i närheten?
(Red. pga felcitat)
Där har vi ju själva grundproblemet, du tjänar inte tillräckligt bra för att du ska kunna bo där du vill. Det är bara att gilla läget.
Du vill enligt en USA slogan "talk the talk" men du kan inte "walk the walk".
 
jhenrikj; Jag förstår din frustration, men jag tror tyvärr inte att det finns en enkel lösning på detta som du efterfrågar (enda är isåfall om du kan låna pengar av exvis föräldrar till kontantinsats då detta inte försämrar din återbetalningsförmåga enligt bankens sätt att se).

Jag och min tjej var ganska exakt i er situation för 2-3 år sedan. Satt i hyresrätt, hade hyfsade inkomster (>40K netto/mån och ökande), men med i princip obefintlig kontantinsats och ett billån på 150K + studielån på 200K.

Vi hittade vårt "drömboende" och försökte och försökte att få låna till detta, men tyvärr fick vi inte tillräckligt högt lånelöfte från bankerna pga obefintliga insatsen.
Till slut fick vi ge upp detta specifika objekt (min tjej tyckte att vi kommer aaallldrig hitta ett objekt som passar så bra, snyft, hopplöst, etc.).

Men vi tog ett beslut att skaffa en kontantinsats.
Vi sålde bilen, betalade av billånet och satte igång att spara så att det knakade eftersom vi bodde hyfsat billigt. Åkte buss till jobbet.
Vi sparade ca 20000/månad i drygt två år (och hann med att casha ett bröllop inkl drömresa på 120K under denna tid) och i våras hade vi en insats på drygt 300K.

I somras hittade vi ett hus vi nu har köpt och bor i, och vi inser att detta huset är mycket bättre för oss än vad det första "drömobjektet" 2007 var. Nu är vi glada att vi inte fick låna då. Dels lärde vi oss massa om vad vi ville under tiden vi sparade då vi sprang på visningar, dels är det väldigt skönt att ha haft en insats att lägga in i huset.

Ingen tröst till dig nu, men vill bara visa på att den där känslan man har att man inte vill missa sitt drömhus går över och man kan hitta något lika bra eller bättre senare. Ni verkar ju ha möjligheterna att spara, bara att sätta igång! Ju förr desto snabbare skrapar ni ihop det ni behöver.
 
mr. burns skrev:
(Red. pga felcitat)
Där har vi ju själva grundproblemet, du tjänar inte tillräckligt bra för att du ska kunna bo där du vill. Det är bara att gilla läget.
Du vill enligt en USA slogan "talk the talk" men du kan inte "walk the walk".
Jag tjänar mer än tillräckligt för att bo där jag vill....jag har bara inte gjort det tillräckligt länge.
 
jhenrikj skrev:
Från att inte ha haft möjlighet att spara mer än nån tusenlapp i månaden har vi på 5 månader sparat ihop 54 000. (Vi inledde med att betala av en massa eländiga krediter och sådant de första månaderna vi hade den höga inkomsten istället för att spara). Nu har vissa av dessa månader varit löjligt bra, så vi kommer inte att kunna hålla riktigt det tempot i framtiden.
Jag tror detta är haken, ni har haft "eländiga krediter" och har precis (nåja, fem mån) kommit på grön kvist. Banken är nog oroliga för att ni hamnar tillbaka i den situationen igen.

Banken kan inte bara säga upp lånen/kreditiven så de måste kunna tro att ni kan hålla er på grön kvist länge till.

Inte för att det hjälper er nu, men om ett halvår till så blir det säker lättare.
 
mr. burns skrev:
När påstod jag att räntan skulle rusa med 4-5%? nu är det du som lägger orden i munnen på mig. Vad jag menar är att om du vill bygga hus NU! så är det väl ganska många etapper kvar innan du kan omvandla ett osäkert byggkreditiv (hög ränta) till ett vanligt bolån.
Jag vet inte hur det ser ut i Varberg, men jag tror inte 1 1/2 år är för mycket, (med tanke på att du inte ens äger tomt ännu) och innan dess så har räntan stigit. Så vill du vara med NU så köp ett hus NU. och du har iallafall börjat din bostadskarriär.
Bygga och köpa kostar ju lika mycket, så det är ju precis lika omöjligt.

Ja det är klart att räntan har stigit när kreditivet skall omvandlas (dessutom går det att få kreditiv till t.o.m. lägre ränta än boräntan, jag har en kollega som har 1,25 på sitt kreditiv nu), men eftersom räntorna kommer att stiga långsamt många år framöver så måste du väl kunna erkänna att ju tidigare du kommer inte i racet ju bättre är det.
 
-MH- skrev:
Jag tror detta är haken, ni har haft "eländiga krediter" och har precis (nåja, fem mån) kommit på grön kvist. Banken är nog oroliga för att ni hamnar tillbaka i den situationen igen.

Banken kan inte bara säga upp lånen/kreditiven så de måste kunna tro att ni kan hålla er på grön kvist länge till.

Inte för att det hjälper er nu, men om ett halvår till så blir det säker lättare.
Jo det är väl ungefär det vi hoppas på...har tomten inte blivit såld på två år så finns den kanske kvar om ett halvår också. Skulle den inte finnas det så får man en ganska bra semester för 100 000kr ;=)
 
jhenrikj skrev:
För att sluta all pajkastning fram och tillbaka om vem som är dummast för det lär inte leda nånstans. Ska vi ta oss tillbaka till ursrpungsfrågan. Hur många fick för 5, 10, 15, 20, 25 år sedan lägga 75% av en årslön i kontantinstats för ett hus som kan anses vara billigt i jämförelse med många andra hus i närheten?
Om du inte begriper hur fel ditt resonemang är så skall jag försöka en sista gång.
Om du köper ett hus i Oskarström i Halmstad kommun så kostar det kanske 700ksek.
25% av det är mindre än 200ksek alltså 40% av din årslön.
Men skall du köpa ett hus i Haverdal i samma kommun, så kostar det kanske 3500ksek, då är dina 200ksek inte värda ett skit.
Sedan spelar det ingen roll om vad som anses billigt eller inte.
Det är inte frågan om diskr. det är frågan om sunt förnuft.
 
jhenrikj skrev:
Klas, tänkte inte på att alla måste göra som de flesta vill....egna viljor får man ju inte ha i det här landet, eller? Om barnfrågan alltså, om vi nu vet att vi inte vill ha några barn, och inte kan få några av "misstag" vad spelar det för roll vad övriga Sverige vill. Vi har redan bott in oss, att många anser att barn är en självklarhet gör ju inte att det är en skyldighet att skaffa barn. Kan ni inte sluta tala om för mig vad jag vill, vad som kommer att hända med mig framtiden och sånt eftersom ni inte har nån aning om det?

Vad jag behöver är mer konkreta förslag. Jag har hört att folk får räkna egen arbetsinsats och annat som kontantinsats, det är tips i den riktningen jag vill ha att ha argument att komma med inför nästa bankbatalj.
Läs vad jag skriver igen och lyft dig utanför din egen cirkel - titta inte på saker från vad DU vill eller DU ska - försök se det från en annan vinkel !!

Jag kastar inte paj på dej !
Jag försöker bara få dig att se saker ur en annan vinkel - i detta fallet bankens synvinkel - det är ett första steg för att se hur du kan komma frammåt istället för att du envist skall bita dig fast vid din initala ståndpunkt och anse dig diskriminerad för att inte alla ser världen ur ditt perspektiv.

Och banken har inte mallar som funkar till alla möjliga och omöjliga fall utan även om du säger att du inte tänker skaffa barn så kan dom inte räkna med det eftersom statistiken säger annat !!!

Det betyder inte att jag tycker du ska skaffa barn - det avgör du och din sambo själva - men det spelar i det här fallet inte ngn roll för banken kommer ändå räkna med att ni får ökade utgifter framöver eftersom dom inte kan ta tillbaka kreditivet/lånet OM en av deras kunder skulle ändra sig!


Jag köper argumentet om byggnadskreditiv - att man måste ha kontantinsats - men jag fick uppfattningen om att du har 100 kkr i kontantinsats (fast att det var för lite för det hus ni hade tittat på)!?
Och då undrade jag om inte det kan räcka för att få ett kreditiv på iaf 1 mkr och sedan kan man bygga ut senare ??
Och dessutom hinner du kanske spara ihop 50 - 100 kkr under tiden (alt. lägga in det i bygget) ?

/K
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
Jo det är väl ungefär det vi hoppas på...har tomten inte blivit såld på två år så finns den kanske kvar om ett halvår också. Skulle den inte finnas det så får man en ganska bra semester för 100 000kr ;=)
Om den inte är såld på 2 år så undrar jag hur pass bra det priset är, alternativt hur attraktiv den här tomten verkligen är. Hade den varit så fantastiskt attraktiv hade den sålts på 2 veckor påstår jag. Kanske detta spelar in på vad banken anser om den här affären?

Hur som helst är det nog dags att lägga ner diskussionen här eftersom jag anser att du väljer att bortse från vad banken tycker och argumenten för att inte låna ut pengar duger inte för dig, men är logiska för dom flesta.
 
Med risk för att upprepa det som tidigare har sagts, har ni verkligen ingen släkting eller liknande som har 250k i kapital eller kan låna upp det åt er?
 
jhenrikj skrev:
Ännu en som inte begriper att det kan hända saker, t.ex. att man får nytt jobb med betydligt högre lön som i vårat fall
Har du hört uttrycket "Lätt fånget lätt förgånget"?

Om du nu har förstått det här med "att det kan hända saker". Vad tror du händer om du får belåna till 100% och du plötsligt blir av med ditt nya jobb?
 
R
Måste man börja med att bygga nytt? Det är inte alls omöjligt att köpa hus för 1.2milj.. De stiger också i värde, speciellt efter renovering o skötsel. :)
 
Man måste börja planera i tid. Det gäller allt boende, pension...

Om du är hantverkare då har du känningar i branchen, kanske kan göra det mesta själv och byta lite tjänster. Du borde kunna komma under 2mille om inte tomten är jättedyr. Polare i byggbranchen har byggt själva, ca 1500 timmar.
Det är få förunnat att kunna köpa en nybyggd villa för 2,5mille som första ägda bostad.

//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.