Men har inte hantverkare gått några kurser typ? så dom kan lämna intyg att våtrummet är tätt?

Ok.. Låter som en bra idé

Badrummet är litet.. ca 5 kvadrat men att få hantverkare att renovera det kostar över 100 000:-
 
sled skrev:
Men har inte hantverkare gått några kurser typ? så dom kan lämna intyg att våtrummet är tätt?

Ok.. Låter som en bra idé

Badrummet är litet.. ca 5 kvadrat men att få hantverkare att renovera det kostar över 100 000:-
Naturligtvis måste man som hantverkare gå kurser för att bli behörig på våtrum.

Dock kan jag inte föreställa mig en enda hantverkare som skulle skriva under på ett arbete som någon annan gjort... :rolleyes:

Kräver föreningen att det ska utföras av fackman så har du nog tyvärr inget val.
 
Det är fel att en hantverkare måste ha gått en utbildning som ger våtrumsbehörighet. Enligt reglerna/rekommendationerna ska minst en av fem på en firma ha gått utbildningen.

Behörigheten ligger då precis som med elbehörigheten på firman. Fast det är klart om personen har en firma med bara sig själv som personal så ska den personen gått utbildningen.
 
Mirakelasta: du har fel,

Arbetsledaren ska ha gått steg 1 2 3
plattsättare/tätskiktare ska ha gått kurs 1 3 enligt BKRs regelverk

Länk till bkr
 
Budgetrenovering kan ju annars vara att lägga sånt där trägolv alt. klinker som finns i sådana klickformationer a 30x30 cm som man fäster ihop och kan lägga på plastmattan. Kommer inte på vad de heter men de har gjort det på programmet Homestyling.

Typ sådana här.
62951137_m.jpg
 
Renovera badrum hehöver inte vara så svårt. Visst, alla moment tar längre tid än om en erfaren hantverkare får göra jobbet, men det är inte kvantfysik. MEN - även om jag byggt badrum från grunden i vårt fritidshus skulle jag aldrig ge mig på en totalrenovering av badrum i en lägenhet. Skulle du mot förmodan klanta till det och åka på en vattenskada kommer föreningens försäkringsbolag mest troligt att kräva dig på kostnaderna för att åtgärda skadorna. Skadorna kan bli ganska omfattande beroende på hur fastigheten ser ut och vad det var som gick fel.

Tar du in en firma som har certifikat och ansvarsförsäkring och som uppfyller alla krav som föreningen har ställt kan du sova lugnt om nätterna och skulle skadan vara framme är det inte ditt problem.
 
Om du skulle göra det själv och vill visa att det är godkänt finns det besiktningsmän som kan kontrollera. Dessa är inte hantverkare utan utbildade till tätskikt eller slutbesiktning.

För att vara helt säker ska du ta in en besiktningsman för båda momenten. Dessa bedömmer om de är fackmannamässigtutfört.

Lusläs. BKR, GVK och säkervatteninstallation innan du gör något. Dessa bör du läsa innan du tar in hantverkare med så du kan kolla att de gör rätt. Bara för att någon har certifikat eller ett fint namn så betyder inte det att de gör rätt.
 
joflopp skrev:
Renovera badrum hehöver inte vara så svårt. Visst, alla moment tar längre tid än om en erfaren hantverkare får göra jobbet, men det är inte kvantfysik. MEN - även om jag byggt badrum från grunden i vårt fritidshus skulle jag aldrig ge mig på en totalrenovering av badrum i en lägenhet. Skulle du mot förmodan klanta till det och åka på en vattenskada kommer föreningens försäkringsbolag mest troligt att kräva dig på kostnaderna för att åtgärda skadorna. Skadorna kan bli ganska omfattande beroende på hur fastigheten ser ut och vad det var som gick fel.

Tar du in en firma som har certifikat och ansvarsförsäkring och som uppfyller alla krav som föreningen har ställt kan du sova lugnt om nätterna och skulle skadan vara framme är det inte ditt problem.

Jag känner precis likadant. Ska bygga om badrummet på vårt fritidshus också är tanken :) Men precis som du säger nu när det gäller lägenhet så anlitar jag en firma. Ska dock försöka diskutera med firman jag anlitar om t.ex jag kan få riva ner kaklet och ta bort plastmattan själv.
 
Viktigt är ochså att som beställare redan vid visning för hantverkare att informera att gällande branschregler ska följas.
 
Bezt skrev:
Budgetrenovering kan ju annars vara att lägga sånt där trägolv alt. klinker som finns i sådana klickformationer a 30x30 cm som man fäster ihop och kan lägga på plastmattan. Kommer inte på vad de heter men de har gjort det på programmet Homestyling.

Typ sådana här.
[bild]
Har haft den tanken.. men känns så ofräscht.. samlas massa skit under och orka ta upp alla plattorna och göra rent.

Men tack för tipset :)

Kommer bli ett svart mosaikgolv med mörk fog, vita plattor på väggarna med vit fog.
Nya golvbrunn, rektangulär intill väggen.

Ska även ha golvvärme.. Var inne på vattenburen golvvärme då man inte behöver betala för uppvärmning utan bara kan ställa in på en termostat.. Diskuterade detta med rörmokaren men han tyckte elektriskt var bättre eftersom badrummet är så litet och vattenburen golvvärme är så mycket dyrare.

Dock kommer nog inte arbetet börja försen efter jul.

Men har fullt upp med att renovera köket nu.. Där får jag åtminstone sätta upp kaklet själv. Inne på att sätta upp "kakelplattor" av glas.. någon som har erfarenhet av detta?
 
nino skrev:
Mirakelasta: du har fel,

Arbetsledaren ska ha gått steg 1 2 3
plattsättare/tätskiktare ska ha gått kurs 1 3 enligt BKRs regelverk

Länk till bkr

Kan man som privatperson anmäla sig till dessa kurser? t.ex gå kurs 1 och 3 och sedan vara behörig att bygga våtrum?
 
JLAINE skrev:
Viktigt är ochså att som beställare redan vid visning för hantverkare att informera att gällande branschregler ska följas.
Tack för tipset.. Ska klargöra det för hantverkaren :)

Nu gäller det bara att hitta en bra firma.

http://www.bkr.se/foretag.asp

Är det en fördel att välja ett företag som är:

Medlem i PER
Auktoriserat av PER

Står mer om det på hemsidan men förstår inte riktigt "vitsen" ?
 
sled skrev:
Pratade med fastighetsskötaren och han sa att man inte får göra om badrummet utan en speciell licens som hantverkare för badrum har.
Behörigheten gäller endast plattsättaren. Han tar över ansvaret för konstruktionen när han går in och gör tätskiktet, och därmed kan du riva och bygga upp allt fram till tätskiktet utan att gå emot föreningens regler.

sled skrev:
Kan man som privatperson anmäla sig till dessa kurser? t.ex gå kurs 1 och 3 och sedan vara behörig att bygga våtrum?
Nej. En förutsättning för att få behörigheten är att man kontinuerligt och professionellt arbetar med plattsättning.

sled skrev:
Kommer bli ett svart mosaikgolv med mörk fog, vita plattor på väggarna med vit fog.
På ett svart golv syns smutsen lätt och vita fogar blir relativt fort gula.

sled skrev:
Inne på att sätta upp "kakelplattor" av glas.. någon som har erfarenhet av detta?
Använd vitt fix och spackla även upp väggen med detta dagen innan plattsättningen.
 
Gött! vore kanon om man fick en "gubbe" att bara göra tätskiktet.

Tack för tips och råd :)
 
Det ska du nog inte räkna med att gubben ställer upp på.
Fixet tillhör tätskiktssystemet, så ska man göra tätskiktet så måste man också göra plattsättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.