Jag överväger värmepump från IVT eller CTC.

När jag läser om alternaiven hittar jag följande om CTC jämfört med IVT:
+CTC-pumpen innebär en volymförstorare på c:a 150l
+CTC har förberedd slinga för solvärme
+CTC kan ge jämnare värmetillförsel
- CTC kräver endel fix för att få varmt vatten i tillräcklig grad
- CTC verkar använda elpatron (för varmvattnet) i relativt stor grad jämfört med IVT
-CTC verkar vara en hobby snarare än en värmekälla - kräver en massa fix för att få tillräckligt varmvatten samt för att minska användningen av elpatron.

Jag behöver en volymförstorare men tänkte installera värmepump för att bli av med en massa elförbrukning. Avslutningsvis har jag segelbåt (behöver alltså ingen mer hobby).

Vad har jag missat i CTC storhet?
 
Har IVT med 200 l volymförstorare och bergvärme, funkar nästan för bra. Glöm solenergi, det är en hobby, men dyr sådan.
 
Jag har väl ingen egentlig plan att skaffa några solpaneler (åtminstone inte de närmsta åren) men jag har ändå noterat att det är något där CTC har en fördel.

Havsutsikt: När jag pratar med IVT-installatörerna så pratar de om volymförstorare på 90, 120, 300 eller 500l. Är din volymförstorare levererad tillsammans med pumpen?
 
Jag har installerat många CTC, Samtliga mycket nöjda.
 
Jag betvivlar inte att de flesta är nöjda med sina värmepumpar oavsett märke.

Jag söker sakliga skäl till grund för ett beslut om huruvida jag ska välja en CTC eller IVT.
 
  • Gilla
Humanoid
  • Laddar…
Ja den är levererad tillsammans med pumpen, jag kan även läst fel, iså fall är den troligtvis 300l, men jag tror inte att jag läste fel. Installerat av IVT center i sävedalen Göteborg.
 
Maffefar skrev:
-CTC verkar vara en hobby snarare än en värmekälla - kräver en massa fix för att få tillräckligt varmvatten samt för att minska användningen av elpatron.
Det är väl ändå lite väl grova överdrifter.

Mina erfarenheter av CTC värmepumpar är att de fungerar bra utan att man pillar på dem, men kanske sparar något litet mindre än vissa andra. Men det ska vara väldigt krångelfritt och en bra balans mellan besparing och arbetsinsats.

Mina två grannhus är mindre hyreshus som ägs av två äldre änkor, 92 respektive 70 år. De installerade samtidigt CTC bergvärme för 4 år sedan och är mycket nöjda. De har gått från ca 5-6 kubik olja per hus till ca 20 tusen kWh el per hus.

Varmvattnet räcker till deras hyresgäster, och jag lovar dig att de inte rört sina pumpar. Den äldre damen har inte ens varit i källaren på flera år.

Om du vill minimera användningen av elpatron så är det kanske lite pill, men då minskar du också tillgången på VV. Der går säkert att pilla till en optimal lösning för just dig, men det du sparar är troligen inte mer än om du cyklar till jobbet några gånger istället.
 
Redigerat:
somelvis: Tack för ditt svar.

Min avsikt är inte på något sätt att framhålla eller smutskasta det ena eller andra alternativet. Jag förutsätter att alla alternativ har sina för- och nackdelar eftersom det annars inte borde säljas mer än en typ av värmepump.

Jag beskrev de intryck jag fått av att läsa på detta forum och på andra ställen. Syftet med tråden är just att få fram korrekt information om olika alternativs för- och nackdelar så att jag kanske kan avgöra vilket som är rätt för mig.
 
  • Gilla
Jopphejdi999
  • Laddar…
CTC är väl mer av karaktär Volvo 240.
Funkar och går i alla väder men drar drar lite mer soppa än pumpar med senaste tekniken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.