R
Jag har bestämt mig definitivt för att öka takhöjden med max 1 meter (mer troligt ca 70cm) på en 10kvm tillbyggd bad- och toalettavdelning.

Ska jag verkligen behöva strula med bygglov o betala sisådär 5000:- bara för det (om det nu behövs bygglov), eller är det bara att köra på?? :)
Vad skulle ni gjort?
 
  • Gilla
Nicolae
  • Laddar…
Kanske räcker med en bygganmälan, kolla med din kommun.
 
Om du endast höjer innertaket och inga andra utrymmen, tex ovanför, får en ändrad användning så har jag svårt att se att du ens skulle behöva en bygganmälan. . .

/K
 
Det kostar aldrig 5000:- i bygglov för en liten tillbyggnad. Jag höjde taket på mitt hus och ritade upp huset i datorn med Autocad. De tog tom ut kopior till mig (skrivare finns ej)! Det enda byggavdelningen ville veta var totalhöjden. Tror jag gav runt 3000:- för bygglovet. Försökte för 10 år sen med samma sak, helt tvärstopp! Nu är det anorlunda måste jag säga. Flytta till Vaggeryds kommun så slipper du konstiga & klåfingriga byråkrater! Minst 2 vettiga grannar kan du få med!
 
  • Gilla
Nicolae
  • Laddar…
R
RtZ skrev:
...
Tänkte att det är bättre att köra utan bygglov.. Jo, för att kunna höja innertaket så måste jag mura upp tillbyggnaden och då höjs även nivån utanpå
Ja höjer du taket ute så måste du ha bygglov i de flesta fall!

/K
 
RtZ skrev:
Jag blev lite avskräckt med den här tråden :(
[länk]

Tänkte att det är bättre att köra utan bygglov.. Jo, för att kunna höja innertaket så måste jag mura upp tillbyggnaden och då höjs även nivån utanpå
Å andra sidan så är det brukligt att straffa folk som bygger utan lov med dubbel avgift, och är det dessutom en ändring om inte kan godkännas tillkommer ett rivningsföreläggande. Så det finns ju en uppenbar risk att åka på betyligt högre kostnader utan bygglov...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.