Hejsan.
Börjar reta mig på detta...
Har haft i flera år problem med att få varmvattnet att "räcka" till vid duschen.
Man kan duscha i ca 15-20 minuter sen dalar värmen kvickt till att bli ganska kallt.
Väntar man en ca 20-30min så finns det värme igen.
Jag har en Albin-panna (-93) som jag eldar med ved,berdaren sitter i pannan och en laddomat 4030 tankar till en 500liters tank.
Dessa problem kommer trots att pannan visar tex. 80 grader.
Vad beror detta på??
Har bytt kallvattenledning upp till dusch och även duschblandaren.

MVH/Roger
 
Jag gissar att din panna har en ganska liten förrådsbehållare för tappvarmvattnet. Eventuellt har du dessutom kalkavlagringar på den som försvårar värmetransporten från värmesystemet till varmvattenberedaren.

Enklaste lösningen är en tappvarmvatten automat, som via värmeväxlare värmer kallt tappvatten till varmt från värmesystemet allteftersom det behövs. Kostar ca 5000kr + installation. Upp till dig att fundera på om det är värt pengarna. :)
 
stedevil skrev:
Jag gissar att din panna har en ganska liten förrådsbehållare för tappvarmvattnet. Eventuellt har du dessutom kalkavlagringar på den som försvårar värmetransporten från värmesystemet till varmvattenberedaren.

Enklaste lösningen är en tappvarmvatten automat, som via värmeväxlare värmer kallt tappvatten till varmt från värmesystemet allteftersom det behövs. Kostar ca 5000kr + installation. Upp till dig att fundera på om det är värt pengarna. :)
Antar att du menar en varmvattenberedare på ren svenska?
Du menar att jag kopplar ifrån uppvärmingen av varmvatten från pannan och kör det via en beredare istället och låter pannan bara sköta uppvärmingen av huset?
Hur stora berdare måste man titta på när man är 2 vuxna+2 barn?
Vet inte hur stora strömslukare dom är nu för tiden.
 
flygsfors skrev:
Antar att du menar en varmvattenberedare på ren svenska?
Vet inte hur stora strömslukare dom är nu för tiden.
Nej, jag menar värmeväxlare / tappvattenautomat. Den drar ingen ström alls (förutom till pumpen) utan använder värmesystemets varmvatten.

Ser ut såhär tex http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=plattvvx
 
Jag gissar att tiden med den där pannan börjar närma sig sin bortre gräns vad avser livslängd och komfort, jag gissar att du kanske går och sneglar på mässor och på hemsidor och drömmer om den ultimata vedanläggningen :rolleyes:

En mycket billigare och enklare lösning kan vara att koppla en elektrisk beredare i serie efter pannans vvb tills vidare, elförbrukningen på den blir ändå väldigt väldigt låg

Så någon dyrare investering nu kan kanske vänta då ett nytt värmesystem ligger i närstående år :rolleyes:

/R
 
Hur låg tror man att den blir egentligen, antar att varm vatten som man förbrukar åker in i vvb och uppvärmningen minskar p.g.a det? Eller går det att få till en tappvattenautomat som kan gå på el på sommaren så man slipper elda då?
 
Elberdaren drar bara ström när varmvatten från pannan är för kallt, den stöttar när vvb i pannan ger för lite, på sommaren är det bara låta bli att elda i pannan, produktionen av varmvatten fixar elberedaren då

En TVA är en onödigt dyr lösning som faktiskt komfortmässigt är sämre, då det finns en vvb i pannan som fungerar men den ger bara lite för lite

/R
 
TVAn för dock med sig ytterligare fördelar. Betydligt bättre siktning i acktanken än vid slingor eller beredare samt obegränsat med varmvatten (så länge man har värme kvar i värmesystemet).

Elberedaren är ju dock en fördel sommartid, men jag utgick från att varmvatten sommartid redan var löst i ett 16år gammalt system, tex med solpaneler.
 
En TVA har te.x sämre nyttjande volym av tanken är vad en VVB har, så den här anläggningen med endast 500L ackumulatortank så kommer man troligen att få elda ännu tätare än vad man upplever idag

En TVA har varierande/vandrande temperatur under tappning pga pumpstart/stopp beroende på tappflöde och temperatur på vattnet i tanken, alltså man upplever ofta att temperaturen pulserar när man spolar i kranen

En TVA är en bra räddning te.x när man har en annars fin/stor tank men beredaren har spruckit

En TVA mycket bra när man är extra rädd om skiktning i en stor tank pga riktigt många kWh lagade som man vill ska räcka/fördela längre, detta argument gäller knappast för en tank på 500L

En TVA har sina poänger och fördelar, men i den här anläggningen kommer den inte till sin rätt och är svår att motivera pga högt pris

/R
 
rog_ohl skrev:
Jag gissar att tiden med den där pannan börjar närma sig sin bortre gräns vad avser livslängd och komfort, jag gissar att du kanske går och sneglar på mässor och på hemsidor och drömmer om den ultimata vedanläggningen :rolleyes:

En mycket billigare och enklare lösning kan vara att koppla en elektrisk beredare i serie efter pannans vvb tills vidare, elförbrukningen på den blir ändå väldigt väldigt låg

Så någon dyrare investering nu kan kanske vänta då ett nytt värmesystem ligger i närstående år :rolleyes:

/R
Jo pannan kanske säger upp sig i morrn,men man vet ju inte,den kanske hänger med ett bra tag till...
Har väl lite smått bestämt mig att jag inte byter till nåt annat förrän pannan ger upp.
Får se nu lite vad den vill med varmvattnet,den får en chans till annars vore det en ganska enkel lösning att koppla en beredare i serie på pannan,undrar bara hur stor man behöver?
 
Hur stor beredare man behöver beror lite på behovet på sommaren dvs när pannan inte värmer/förvärmer vattnet, hur många är ni i hushållet och hur ni har för vana att använda varmvatten, men kanske 110L

Men köp du en på 200-300L begagnad på blocket te.x

Begagnadmarknaden för elberedare är mycket stor i vissa regioner i sverige pga fjärrvärmeinstallationer och jord/berg-värme

Du hittar nog säkert en typ Nibe cu-300 med bara nått enstaka år på nacken, dom håller i regel 15-30 år beroende på vattenkvalitet för en tusing som är komplett med blandventil bara att koppla in billigt och enkelt, och du blir aldrig mer utan varmvatten :)

/R
 
rog_ohl skrev:
En TVA har te.x sämre nyttjande volym av tanken är vad en VVB har
Det där har du fått om bakfoten. Råd&rön, SP mfl visar tydligt på att en TVA är absolut bäst på att utnyttja värmen i en tank. Man kan tex få ut 2x mer 40graders vatten med en TVA än med 2 kamrör vid exakt samma tank och exakt samma förhållanden. Både kamrör och VVB kyler toppen av tanken och leder till inre omrörning i tanken vilket sabbar skiktningen. Man får längre mellan eldningstillfällena om man kan ta ut 90C i toppen och trycka tillbaka 10C i botten än om man rör runt och får ca 50C jämnt i hela tanken.

En TVA har varierande/vandrande temperatur under tappning pga pumpstart/stopp beroende på tappflöde och temperatur på vattnet i tanken, alltså man upplever ofta att temperaturen pulserar när man spolar i kranen
Om man inte har tappkranar med termostat så finns det inget som hindrar en att man kopplar in och använder den redan befintliga temperaturbegränsande blandningsventilen som sitter efter VVBn även till TVAn.

En TVA är en bra räddning te.x när man har en annars fin/stor tank men beredaren har spruckit
TVA är den överlägset bästa lösningen då man vill behålla siktning i tanken, och för 5000kr komplett är det dessutom billigt vid nyinvestering då man samtidigt kan spara in kamrör eller VVB. En TVA är också fullt användbar med en framtida ny panna.

Vad som är långskitigt mest värt för trådskaparen går ju att fundera på, men det mest oekonomiska är ju definitivt att köpa en elberedare nu och sen en ny VVB eller kamslingor den dag pannan ska bytas. Då blir ju en TVA både billigare i inköp + lägre driftskostnad. Den enda riktiga fördelen en elberedare har är sommarvarmvatten om man inte har någon annan vettig lösning på det.
 
stedevil skrev:
Det där har du fått om bakfoten. Råd&rön, SP mfl visar tydligt på att en TVA är absolut bäst på att utnyttja värmen i en tank. Man kan tex få ut 2x mer 40graders vatten med en TVA än med 2 kamrör vid exakt samma tank och exakt samma förhållanden. Både kamrör och VVB kyler toppen av tanken och leder till inre omrörning i tanken vilket sabbar skiktningen. Man får längre mellan eldningstillfällena om man kan ta ut 90C i toppen och trycka tillbaka 10C i botten än om man rör runt och får ca 50C jämnt i hela tanken.
Jag vet att jag inte har fått en TVA om bakfoten :rolleyes:
I det här fallet finns inga kamrör, och kamrör är inte aktuellt, så blanda inte i(n) kamrör ;)

Vänligen läs på mer om TVA ,då kommer det nog att klarna även för dig
eller kanske man är för salig i sin tro? :p

/R
 
En TVA mycket bra när man är extra rädd om skiktning i en stor tank pga riktigt många kWh lagade som man vill ska räcka/fördela längre, detta argument gäller knappast för en tank på 500L
Eller tvärt om!!
Jag anser att en tva lämpar sig bra mot just en liten tank pga att du inte stör skiktningen.Och jag kan bara referera till min egna anl.Med beredare och förvärmningsslinga så nvar min ga 600 l tank omrörd till 35- 40 gr efter att tappat ett badkar och således behövde den hämta värme från sekundärtanken direkt.Nu när jag kör med tva så finns det fortfarande orört varmt vatten i toppen på min nya tank på 500 l efter att tappat ett varmt och gott bad. Innan hände det till och med att varmvattnet inte räckte till ett bad om 600l tanken bara var halvfull.Visst så pulserar temmpen något med min tva (hemma byggd) men det stör inte nämvärt. Har man dessutom solfångarre så får man ut mer av dessa.Personligen saknar jag inte beredare.Men visst hur bra det funkar över tid vet jag inte än. Tänker då mest på risken med kalk avlagringar i växlaren.

I en större tank så tål nog den mer tappvatten innan den rörsom pga att uttaget av tappvatten blir mindre i procent av total volym.
 
Redigerat:
Värt att nämna är att et finns två typer av TVA.
1 med en blandningsventil som blandar vattnet från tanken till rätt temp innan vvx.Denna lämpar sig för anslutning till pellets olje pannor med trasig vvb.Den ger inte så låg returtemt.Kallas ibland för 3 vägs tva

2 med strypande ventil denna stryper flödet från tanken med en termisk ventil.Den öppnar bara så mycket att tappvattnet blir tex 50 gr.Den ger mycket låg returtemp tillbaka till tanken och passar där med till ved och acktank.Denna har jag och den termika ventilen har en liten förmåga att pulsera lite.Men troligen så är denna pulls mindre på en köpt och fabriksmonteran tva.Kallas ibland för 2vägs tva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.