Jag rev upp samtliga golv på övervåningen i somras för vi byggde ut värmesystemet och flyttade element osv. Nu när jag ska börja lägga tillbaks golven har jag sett att det ligger massa bräder under spånet mellan bjälkarna.

Dessa brädor är lösa och ligger ovanpå "blindbottnen" (ja, det blir ju taket i bottenvåningen) och känns inte som de har nån funktion alls? När jag tog upp dem ur bjälklaget såg jag att det troligen var gamla golvbrädor, en del var upp till 45cm breda men otroligt åtgångna med maskhål osv. En del hade nog levt ett hårt liv för det blev nästan bara pulver när jag tog i dem (då är man glad över ansiktsmasken).

Är det "fylle" för att de inte hade spån så det räckte när golven lades i början av 1900talet tro?
 
Det var väl vanligt förr att hiva ner diverse jox i bjälklaget innan man spikade igen. Byggstädning och fyllning i ett. Delar av vårt vindsbjälklag består tex av diverse tygtrasor, gamla mattor och överblivet byggnadsmaterial av olika slag.
 
Kan hända att de också tänkte att det skulle kunna tjänstgöra som extra lager så inte lika mycket fyllning skulle ta ner på bottenvåningen ? Alla vi med gammal panel i tak, som även är blindbotten vet hur mycket det sipprar ner över tid !

I vårt första hus tog det mig att tag att lista ur hur det kunde bli mossa & sand uppepå högskåp mm........
 
selala skrev:
Kan hända att de också tänkte att det skulle kunna tjänstgöra som extra lager så inte lika mycket fyllning skulle ta ner på bottenvåningen ? Alla vi med gammal panel i tak, som även är blindbotten vet hur mycket det sipprar ner över tid !

I vårt första hus tog det mig att tag att lista ur hur det kunde bli mossa & sand uppepå högskåp mm........
Jo, jag misstänker att du har en poäng där. Jag bestämde mig för att slänga ut allt sånt och elda upp det. Mycket av de där brädorna är ruttna och gistna gamla golvbrädor som sett bättre dagar, helt klart. Ska se om jag kan komplettera spånet med cellulosarfiber isolering. Egentligen hade jag helst velat ta upp allt sågspån och sen lägga vindpapp och sen återfylla så man inte har problemet med att det ideligen trillar ner spån och mossa. Jaja, vi får se. Tackar för åsikterna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.