Jag hade räknat lite på vattenmantlad kamin innan jag hade dumpat den iden. Största anledningen är pris i framtiden.

Elen kostar i näraliggande EU länder 3-4kr per kWh, hur länge kommer vi Svenskar få behålla våra låga elpriser på typ 1kr, dessutom på relativt ren vattenkraftsel kontra kolkraftsel?

Pellets är en förädlad produkt, som är enkel att transportera stora avstånd (dvs säljas utomlands). Den kommer följa elpriset ganska fint med lagom rabatt för att vara intressant, jämfört med elpriset dvs.

Ved är en lokal råvara med enkel förädling, få mellanled och relativt otymplig för långväga transport (dvs därför troligen fortsatt kommer vara billig även vid eventuella chockhöjningar på el).

Ska du räkna på vattenmatlad kamin så titta på
* 2x28mm (inte 4x) ledad PEX-kulvert (tex rinkabyror.se)
* Tappvarmvatten skapar/eller förvärmer du via värmeväxlare (därför du inte behöver 4x kulvert) som kostar 5000kr nytt (2500kr om du hittar lämplig värmeväxlare på skroten för 300 spänn istället för 2500).
* På skroten kan du skaffa dig en 500-1000L tank för sådär 1000-1500kr (som du bygger in i en låda fylld med lösull).
* Termovar eller laddomat för att pumpa vatten till/från acktank.

Sen låter jag dig fundera på om flvp och Niben ens kommer vara meningsfull, eller om du ska ersätta dem med (ytterligare?) en vattentank inomhus istället.
En billig L/L-vp kan i så fall med öppen planlösning vara intressant för vår/höst samt underhållsvärme under vintern (om ingen finns hemma för att elda längre perioder).
 
Det sägs också att ett hus som inte värms med ved är mer lättsålt än ett vedeldat, så det är många parametrar att tänka på ;) Att veden kommer vara det billigaste sättet att värma på håller jag helt med om förutsatt att man inte värderar sin egna tid alltför högt.
 
Det är inte lätt att välja rätt...
Själv skulle jag:

1. Köpa en Comfortzone FLVP. Det jag har läst om dom verkar bra och dom som har dom verkar nöjda.
2.Köpt mig en kamin typ Contura. Inget vattenmantlat eftersom jag vill elda i den när jag själv bestämmer och inte hindras för att accen är full.
3. Sedan hade jag slutat grubbla och umgåtts med min familj och njutit av livet.
4. Om XX antal år när jag byggt min pool så hade jag bakat in några solpaneler i det och kanske samtidigt dockat dom till husets varmvatten.

Andra alternativet är ett rent vedsystem men då ska man ha ved/tid/intresse/plats.
 
mexitegel skrev:
Det sägs också att ett hus som inte värms med ved är mer lättsålt än ett vedeldat, så det är många parametrar att tänka på ;) Att veden kommer vara det billigaste sättet att värma på håller jag helt med om förutsatt att man inte värderar sin egna tid alltför högt.
Förvisso, det är ju betydligt mer jobb jämfört med tex en bergvärmepump. Men som elpriset börjar nosa runt 3kr/kWh och man kan köpa hugget och kluvet för 40-50öre/kWh så lär ju inte vedeldade hus bli så svårsålda.
 
Nu förstår jag inte ditt resonemang. Om elpriset ligger på 3 kr/kW inklusive allt får man med markvärme och COP 4 alltså ett pris per kW för uppvärmning på 3/4 = 75 öre.
Samma pris per kW ligger pellets på idag. Då ska det väldigt mycket till om någon ska köpa ett hus med vedvärme och tjäna 25-35 öre/kW i uppvämning.
Blir ju bara ett par tusenlappar i förtjänst för allt slit med veden.
 
johanpelle skrev:
Nu förstår jag inte ditt resonemang. Om elpriset ligger på 3 kr/kW inklusive allt får man med markvärme och COP 4
Fast nu ligger inte COP på 4 i verkligheten utan snarare 3. Så räkna med 1kr/kWh.

Blir ju bara ett par tusenlappar i förtjänst för allt slit med veden.
Hur mycket man tjänar beror ju på hur mycket värme som förbrukas. Dessutom, vedpriset är ju om man köper ved. Många har tillgång till råvaran mer eller mindre gratis.
 
Ni kan inte jämföra äpplen och päron. Jämföra ett framtida elpris på 3 kr med dagens pelletspris på runt 75 öre. Går elpriset upp så kan ni lita på att pelletspriset går upp i motsvarande grad. Det finns en harmoni på marknaden mellan energislagen.
 
parkway skrev:
Går elpriset upp så kan ni lita på att pelletspriset går upp i motsvarande grad. Det finns en harmoni på marknaden mellan energislagen.
Exakt vad jag skrivit lite längre upp. :)
 
stedevil skrev:
Pellets är en förädlad produkt, som är enkel att transportera stora avstånd (dvs säljas utomlands). Den kommer följa elpriset ganska fint med lagom rabatt för att vara intressant, jämfört med elpriset dvs.

Ved är en lokal råvara med enkel förädling, få mellanled och relativt otymplig för långväga transport (dvs därför troligen fortsatt kommer vara billig även vid eventuella chockhöjningar på el).
Jo, men ved kan bli pellets. Eller värme som blir till el i kraftvärmeverk. Så den kommer antagligen följa upp den med. Fördelen är att a) det finns en stor svart marknad, och b) man kan byta pengar mot arbete. Träd på rot är fortfarande billigt för den som inte räknar arbetet med att göra ved av den.
 
Jag får nog helt backa med mina påståenden om elpriser på 3kr/kWh.

Efter lite efterforskning har jag nämligen funnit att det egentligen bara är storkunder (= stora elslukande företag) som har betydligt billigare elpriser än EUsnittet. Hushållen får redan nu hosta upp ganska höga priser jämfört med EU-snittet (det är Danmark som istället har sjukt höga priser jämförelsevis och därigenom hjälper föda myten om högt elpris utomlands, mätt i €).

Detta beror visst mycket på att den svenska miljövänliga elen handlas på en börs där koldioxidstraffskatter (för den smutsiga kolkraftselen) fördelas lika på all el. Något snopet...

I vilket fall, någon direkt anledning till chockhöjda elpriser är därför inte så trolig, förutsatt att de i princip bara 5 elbolagen som tillsammans kontrollerar EUs elpriser inte kommer överens om det.
 
stedevil skrev:
I vilket fall, någon direkt anledning till chockhöjda elpriser är därför inte så trolig, förutsatt att de i princip bara 5 elbolagen som tillsammans kontrollerar EUs elpriser inte kommer överens om det.
Här talar du lite mot dig själv i samma stycke :rolleyes:

Det finns bara 5 huvudaktörer på den europeiska elmarknaden vilket är att likställa med ett oligopol ,historisk har alltid prissättning på en marknad reglerad i ett oligopol alltid fått samma prisutveckling som vid ett monopol, det har bara gått något långsammare :eek:

Bästa sättet att illustrera händelseförloppen på en marknad där det råder oligopolliknande förhållande är att se hur marknaden för bensin- och oljebolagen fungerar ;)

Vi får nog tyvärr räkna med stigande, ja kanske rent skenande energipriser nu när konjunkturen vänder och tillverkningsindustrin får vind i seglen redan om nått enstaka halvår/år :(

/R
 
rog_ohl skrev:
Här talar du lite mot dig själv i samma stycke :rolleyes:
Medveten Basklapp :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.