En liten undran, får man, i laglig mening, "kopiera" ett hus hur som helst och bygga i lösvirke..?

Jag menar vi är väl rätt många som börjar att titta på kataloghusen och gillar man ett hus där och sedan ska bygga det själv så...gör man kanske lite småändringar, gör en köks ö..ändrar placeringen av badrumsinredningen..Gör ett sovrum lite större, gör några justeringar på fönstersättningar, lägger till en skjutdörr, drar ifrån nå´t annat..ja ni förstår.
Är det ok att göra så?? Låt säga att jag hittar en lösning som jag är ganska överrens med och inte vill ändra särskilt mycket på och låter "fri-bygga" det istället för att låta X-husleverantör bygga det åt mig (eftersom det skiljer åtskilliga 100-000 tals lappar)
Skulle de kunna stämma oss för kopieringen?? Låt säga att någon som jobbar hos X husleverantör råkar köra förbi och bara "nej men hej, det där är ju "Spånhuset 150" i från vår katalog!"

Någon som VET hur sådant här fungerar??
 
Har för mig att frågan varit uppe förut i forumet. Om jag minns rätt är det ok. Gör man några smärre ändringar är det ju ändå inte riktigt lika. Vissa saker får man kopiera till "privat bruk". Vissa kataloghus avviker inte speciellt mycket mellan varandra fast det är olika tillverkare.
 
alla ritningar är skydda enligt upphovsrättslagen. du kan alltså bli bötfälld för plagiat på samma sätt som en musiker som lånat lite för mycket från någon annan.

för att lagen ska gälla krävs att byggnaden har så kallad "verkshöjd", alltså att den är tillräckligt unik för att kallas för en egen design. dock räknas alla byggnader ritade av en utbildad arkitekt till den kategorin, så det är svårt att komma undan.

sen att kopiera planlösningen är ju det minsta problemet när ett nytt hus ska byggas, för att kunna bygga i lösvirke kommer ni behöva en hel del fler detaljerade ritningar över allt från grund och stomkonstruktion till fönsterinfästningar, takfot, avvattning, möte mellan vägg och bjälklag, el, vatten, ventilation, uppvärming etc etc och detta bara för att få ett pris från en entreprenör, sen behövs ännu mer för att bygga huset.

så kan ni inte ordna det själva så behöver ni proffesionell hjälp,

du kan läsa mer i mitt pm och mail.
 
simon_isacssons andra argument är tungt vägande: Konstruktionsritningar medför juridiskt ansvar för en konstruktör, och många andra omständigheter gör varenda projektering unik. Därför kommer man inte särskilt långt med att planka ritningar.

Däremot är det rent NYS att "utbildade arkitekter" per automatik producerar "verk" som uppnår upphovsrättsligt gällande "verkshöjd". I annat fall skulle kataloghusfabriker med "utbildade arkitekter" på sina lönelistor stämma skjortan av varandra.
 
där har du faktiskt fel. enligt sveriges arkiteker som är arkitekternas branschorganisation så är det så, och det är ju dom som driver procceserna i plagiatfall, dom har en liten stab med advokater som jobbar enbart med det.

sen kan man ju diskutera kvaliteten på medlemmarnas verk såklart, men plankar du något en arkitekt sar/msa gör och det upptäcks så får du deras advokater på dig, och eftersom dom är enda branschorganistationen väger deras ord tungt i rättegång.

för att sammanfatta. bara för att man är arkitekt betyder det inte att allt man gör är unikt, men är du medlem i sveriges arkitekter räknas det automatiskt som tillräckligt unikt för att hålla i domstol.
 
Till att börja med ska man vara medveten om att upphovstvister mycket sällan leder till öppen process. Eftersom många har en överdriven respekt för advokater och jurister brukar det räcka med HOT om process på rätt brevpapper. Kraven på verkshöjd och bevissvårigheterna är så svåra att förståndiga processjurister redan i förberedande förhandling dessutom brukar råda sina klienter (både kärande och svarande) att acceptera förlikning när det går så långt som till stämning.

Under senaste årtiondet återfinns från svenska domstolar ett enda vägledande rättsfall som åtminstone marginellt berör "byggnadskonst". Den striden gällde upphovsrätten till utformningen av en byggskiva, och slutade med förlust för kärandeparten. http://www.domstol.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2004/2004-04-02_T_218-02_dom.pdf

Ingenstans i dessa domskäl berör rätten med ett ord upphovsmannens yrkeskvalifikationer i sig. Utbildning och facktillhörighet har inte ett dugg med saken att göra. Det enda som gäller är verkets verkshöjd och originalitet. Vilket du själv ser i en nyligen avgjord tvist om Mini Maglite-ficklampan - http://www.domstol.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2009/2009-04-09 T 1421-07 Dom.pdf

om simon_isacsson så vill kan han gärna redovisa ett enda domskäl, där en arkitekts fackliga tillhörighet avgjort en sådan här tvist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.