Hej, jag sitter och kollar lite hus på Blocket och Hemnet, ser att det finns ett hus för ca 425.000 kr med garage i källaren

Men då funderar jag på det. om jag skulle köpa en tomt för 225.000 och satsa på att bygga eget.

Enplanare med garage 60 kvm + 40 kvm skulle man kunna räkna på, jag tycker man ska ha ett garage där man kan ställa in bilen för skydd mot vind och rusk då man väl bygger nytt.

Vad tror ni jag kommer upp i i slutpris?

Tomt: 225.000
Gjuta 100.000 (1000 kr kvm)

Nu har vi fått Bauhaus till stan men om man inte väljer det billigaste varuhuset kanske man satsar på en byasåg som kan fixa fram virke billigt?

Vi säger om jag beräknar hur mycket jag behöver och sen får man ringa runt och kolla med sågägare man känner till o.s.v.

Det sägs att man ska räkna 7500 kr kvm om man bygger
själv men det kan likaväl komma upp i 15.000 kr kvm.

Det skall vara en stuga för åretruntboende med stort allrum kök och TV i ett och även hallen kläms in i det utrymmet, utöver detta blir det 1 badrum och minst 3 rum ytterliggare.

Jag vet inte om jag kan säga 60 kvm men jag har för mig jag gjorde en ritning med det måttet och då gick det bra.
 
S
"Det skall vara en stuga för åretruntboende med stort allrum kök och TV i ett och även hallen kläms in i det utrymmet, utöver detta blir det 1 badrum och minst 3 rum ytterliggare."
Det låter INTE som 60kvm. Jämför med lägenheter om du så vill
60kvm = normal 2:a eller en liten 3a
Du pratar om en 4:a, den minsta 4:an jag hittar på hemnet i stockholm är 74kvm
 
Stort allrum med kök och hall är för mig åtminstone 30m2, ett badrum är kanske 6m2 om det inte är en "toa". Det lämnar 24m2 till 3 sovrum utan någon som helst förvaringsutrymme. Lite tight kan jag tycka.
Nä, lägg på 20m2 åtminstone om du är ute efter en "4:a".
 
Menar du 60m² byggyta? Tänk på att minst 10m² går åt till väggarna. Så du har bara 50m² kvar till boytan.
 
Men precis, man måste tänka på alla väggar och det utrymmet dom tar.

Visst, ja skulle kunna jämföra med lägenheter som finns till salu och se hur dom ser ut och vilken storlek.

Men jag skulle vilja ha en enda byggnad med garage, allt i en rektangel med andra ord och inget vidbyggt garage som man brukar se.

Den lägenhet jag hade tidigare var på 55 kvm, ganska stort kök ca 4x4 kvm golvyta minst, badrum och hall tillsammans 2x4 kanske och vardagsrummet ca 30 kvm, exakt mått på det minns jag ej men vardasrummet innehöll både säng dataskrivbord och tvhörna, dessutom hade jag ett köksbord modell äldre där också som tog 2x2 kvm dessutom.

Det blir ju ett sovrum som inte blir särskilt stor golvyta på, snarare många att ytan går till 4 garderober där t.ex.

Datarum/kontor lika stort som sovrummet ungefär, gärna 2 stora skrivbord, ett bakom ryggen och ett framför näsan och sen 3 rummet blir väl nått i stil med ett litet sovrum allrummet i sig är ett kök med köksbänken mot väggen och ett bord mitt på golvet, lite längre bort TVsoffan och en TV på väggen.

Mne 60-70 kvm ska jag nog klara mig på - det 3 rummet kanske man kan göra under takstolarna annars.
 
A
Jag tror säkerligen att du som hemmabyggare kan komma ner i priser runt 9-10' per kvm, kanske billigare om man väljer enklare kök (IKEA) och lite billigare kakel/klinkers m.m. Dock så får jag hålla med tidigare talare i tråden om att 60 kvm känns väääldigt litet, iallafall med mängden rum du pratar om. Ge dig av till närmsta bygghandel och hör efter vad de kan erbjuda i rabatter, förhandla och leta info på nätet m.m. Det är värt tiden, men var samtidigt beredd på att det kan komma att kosta betydligt mer. Vad gäller grunden så tillkommer alltid markarbetet, behövs det fylle så kan det lätt springa iväg även där. Tillkommer gör även anslutningsavgifter för vatten/avlopp, el, bygglov, KA, utsättning, byggel, byggfelsförsäkring och annat smålull som gör att det snabbt plckar på i pris.

Gör en kalkyl, vad KAN du tänka dig att lägga ner i tid och pengar - är det rimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.