Vi är en 2 barnsfamilj som (håll tummarna) fått tag på en tomt. Vårt i-landsproblem är följande:
Norrtomt, rektangulär form om ca 10 m bred. Man får bygga 1, 1½ plans och 2 plans gavelställt mot gatan dvs husets kortsida mot grannarna och långsidan fram & bak.
Idag bor vi i ett 1½ plans och trivs ypperligt men det är svårt att f¨å in på denna tomt som jag ser det, så vi siktar in oss på 2 plans. Har kikat på alla husfabrikanter (känns det som) för inspiration. Hittar inget som är klockrent..Vi kommer förmodligen att bygga lösvirke så utformandet är kanske det minsta problemet där.

Vad ska man tänka på när man utformar huset och väljer planlösning???
Huset ska ligga med framsidan 5 meter från gatan så något hus i bakre delen av tomten med uteplatsen i soligt söderläge på framsida får vi avskriva! Men med en sådan pass avlång tomt lär vi ju få solläge på baksidan iaf, dock inte direkt vid huset...

Några tips? Några handfasta råd och kanske planlösningsförslag/husförslag??
Vi är svaga för det moderna, strikta, lite åt nyfunkishållet och/eller modern "skånehus", med kort takutsprång dvs.
Vi tänker oss ett hus om ca 150-170 kvm, 4 sovrum, ett allrum och ett vardagsrum. Klädkammare och funktionell tvättstuga om minst 7 kvm.

Tacksam för ideer och förslag!

mvh
Hoppfull
 
Förlåt, men jag fattar inget. Är tomten endast 10 m bred? Om man gavelställer mot gatan kan väl inte husets kortsida vara mot grannarna? 5 m från gatan, var parkeras bilen?
Det låter som det är en ledig tomt mitt i ett radhusområde. I annat fall blir det knepigt om tomten bara är 10 m bred. Normalt skall man ha ett visst avstånd till grannarna på sidorna. Då blir det bara plats för en hundkoja.
 
Hej, okej jag såg att tryckfelsnisse varit framme. 20 meter bred ska det vara förstås!

mvh
 
Billy Baver: ojj ojj.
Jag vet ju av tidigare erfarenhet att du är duktig på det här med placering av hus, ljustänk , trädgård m.m så här får du en nöt att knäcka:
20 m bred tomt, rektangulär form med trädgårdsbaksidan mot norr. Solen går alltså upp på huset framsida. Huset måste placeras 5 meter från trottoaren/gatan dvs inte mycket till trädgård på framsida i solen utan man får hoppas på sol långt bak i trädgården...
Eftersom kvällsolen kommer att befinna sig på husets vänstra sida dvs på gaveln så gäller det att tänka till lite. Carport/garage måste nog vara på husets högra sida i öster. Men hur får man då till en mysig uteplats i öster för att avnjuta solens första strålar med en kopp the och macka i handen...? Hela familjen gillar sol och tar gärna tillvara på dygnets alla soltimmar.
Ett hus i vinkel så man får en skyddad uteplats med kvällsol och dagssol?

Du får gärna komma med tips & tankar här.

Vi har tänkt oss ett 1½ plans eller 2 plans hus eftersom tomtpriset är hutlöst och vi vill försöka spara på grundpriset dvs gjutenplatta priset . Visst spretar tankarna & idéerna iväg, för de är gratis och många i mitt fall ;-) men man ska ro hem bygget rent ekonomiskt oh ändå ha lite överraskningar, ett välplanerat och trevligt hus att vara i.

Ska det vara mycket stora fönster i trädgårdssidan mot norr? Lite mindre och färre på solsidan, söder mot gatan där man iaf inte vill ha alltför mycket insyn (tycker jag iaf)

Vi skulle gärna vilja ha ett rum eller del av huset med öppet upp i nock för den sköna luftiga känslans skull. Antal sovrum: 4 el. 5 varav ett kan vara ett mindre arbetsrum/gästrum. Genomtänkt tvättstuga som ska vara större än 6 kvm!! Badrummen behöver inte vara gigantiska, men 2. Ett med dusch, badkar (rektangulärt) och plats för två kranar/vaskar och ett litet mindre med dusch, wc och 90 vask. Vardagsrummet ska helst vara generöst med utrymme för många, medans allrummet där uppe kan vara mer intimt men ändå rymma hela familjen.
Jag vill ha utgång från vard.rum ut i trädgården, utgång från kök till trädgård (så jag kan ha min kryddträdgård nära köket) Ja lite tankar..fundera du och återkom.

mvh

Kom gärna med tankar & idéer som sagt.
 
Billy: Jag glömde nämna, utsikten är fri med en vildvuxen äng på tomtens baksida, men 2 plans hus finns på framsidan på andra sidan gatan. Bestämmelserna säger att man får bygga 1, ½ och 2 plans förutsatt att gaveln hamnar i gaturiktning, och att huset placeras i framkant. Fasad: puts eller tegel (inslag av trä är ok) Om du vill veta ännu mer får du fråga igen så kan jag maila dig de uppgifter jag har angående tomtens beskaffenhet vad gäller jordmån etc
 
Okey, en rektangel med räta vinklar och kortsidan 20 meter. Men hur lång är långsidan? Är tomten helt plan? Huset ska lokaliseras med fasadliv 5,0 meter från gatan. Och från övriga tomtgränser får man bygga hur nära? Vilka andra planbestämmelser reglerar bygget? Bygghöjd? Taklutning? Kulörsättning? Maxyta komplementbyggnad? Om du har tomtkarta kan du väl lägga ut den, så vi kan titta direkt!

Villa Willey (som jag har länkat till) passar den som vill bygga smalt på krånglig tomt. Vad säger du om lösningarna i detta hus?
 
tomten är på 1000 kvm och platt som sig bör här i Skåne :)
 
Det står faktiskt inget om kulörsättning inte mer än att det "ska passa med befinltig byggnation". Husen som ligger där är teglade i en mörkbrun& tegelröd ton. Som jag har förstått är färgsättningen ganska så fritt fram när det kommer till naturliga färgskalan då dvs. Inget rosa eller turkost, ej heller spygrönt..
Eftersom vi är ganska på det klara med att vi vill ha putsat 2 plans och gärna i en ljus nyans, bruten vit eller sandbeige kanske så är det det minsta problemet.

Jag ska kolla upp på nytt och så återkommer jag.

mvh
 
Alltså har tomten gränsmåtten 20 meter mot gatan och ängen och 50 meter mot grannen till vänster och höger (med andra ord i "väster" och "öster").

Jag utgår från att man får bygga bostadshus minst 4,5 meter från samtliga samtliga andra gränser, utom mot gatan där planen föreskriver att fasadlivet placeras vid femmeterslinjen. Därmed har ni en byggbar yta på 40,5 x 11,0 meter, eller maximalt 405,5 kvm (såvida planbestämmer inte begränsar mer).

Låter som en rätt enkel match med lite eftertanke. Men ni bör ABSOLUT kolla planbestämmelserna för den där fina ängen...
 
Här kommer 4 hus ni kan kolla på kanske passar in på tomten

Mjöbäcksvillan byggt dessa husen i två olika storlekar kanske kan ni modifiera för att passa era önskemål. http://www.hemnet.se/beskrivning/499575

Här kommer 3 alternativ i olika storlek som ni kan kolla på. Onsalavillan har tagit fram dessa tre för ett område när tomtkön släppet 80 tomter för något år sedan.

Då de var smala och långa så tog man fram de här husen med entré mot gatan det gillar jag känns mer inbjudande när man kommer hem.
 
  • Onsalavillan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Onsalavillan 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En grovskiss bifogas. Rymligt trezonshus i två plan och integrerat garage. Villan består av två separata "ytterhus" (trädgårdshus och gathus) med pulpettak med ås parallellt med gatan. De båda "ytterhusen" binds samman av ett "mitthus" har tvärställt sadeltak.
 
  • Jessica01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jessica04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer detaljerad skiss till första förslaget.
 
  • Jessica02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jessica03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror detta hus går bort pga pulpettaket/vinklarna om jag tolkat beskrivningen rätt. Dessutom ser det ut att vara ett väldigt litet vardagsrum?
Tack för tipsen om hus och planlösningar iaf!
 
"Går bort pågrund av pulpettak"? Varför det? Strider det mot detaljplanebestämmelser?

Vardagsrummet mäter 5,40 x 4,55 ... eller 24,5 kvm effektivt mått med glasvägg åt både trädgård och matrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.