Håller på och lägger in slang för högtalare och projektor. Hur stor är kontakten till en HDMI-kabel? Känns ju surt om man lägger in för tunn slang men har inte plats för hur stora som helst heller. Fynderar på 32-slang men det kanske är för klent? 40-slang finns inte så får bli rör i så fall.
 
Som en USB-kontakt ungefär
 
Då borde det räcka med 32-slang.

Tack för det.
 
Dra 40mm. En kompis till mig drog 32mm flexrör och fick precis i HDMI-sladden.
 
Johan Gunverth skrev:
Dra 40mm. En kompis till mig drog 32mm flexrör och fick precis i HDMI-sladden.
Håller med.

HDMI och USB har inte samma storlek.
 
Kanske finns olika då. Sitter med två olika HDMI framför mig och de är 1-2 mm större än usb-kontakten till mitt modem. Men, som sagt, det finns kanske större också.
 
Min största HDMI-kabel är 21 mm på största stället. 3 mm mer än USB. 32 är det som verkar rekommenderas om man ska dra HDMI, men visst kan man dra större om man vill.
 
Tänk på ev. böjar osv. Blir det inte ordentligt mycket större problem så dra 40 mm på en gång
 
Niteowl skrev:
40-slang finns inte så får bli rör i så fall.
E1416706 = 40mm slang finns hos alla elgrossister.

Vet inte om det blir långa kablar för dig men jag har för mig att det finns en max-längd för HDMI.
Men det vet säkert nån annan bättre än mig.
(menar bara att det fort blir många metrar när man drar rör/slang längs och runt alla väggar)
 
Max-längd för HDMI är väl typ 20 m.
 
Det blir ca 3+5+3+3+2 meter :)

16 meter max typ

Konstigt om det finns elslang på 40 mm. Svärfar har egen elfirma sedan 20 år och han sa att det inte finns 40-slang? Eller så menade han slang med dragtråd.

Ska dra från TV-platsen upp i ett schakt till vinden (varm). Sedan i trådstege över vinden och ner i rör i andra änden. Totalt blir det ca 6 meter rör med två böjar. Eventuellt en böj. Blir det slang kan jag göra en sväng med en radie på en meter så det borde funka då.
 
Fanns ju med dragtråd i 25-metersförpackningar. Han måste menat att de inte hade det hemma. Kanske inte använder det och ville inte ta hem.
 
Observera bara att de enbart demar med färdigköpta böjar. De man brukar hitta i väggarna brukar se betydlgt värre ut så upp i rördimension :)
 
Skit i slangen och nyttja riktiga VP-rör istället. Tänk då du ska dra i din HDMI kontakt vilket meck det måsta vara var 5mm då nästa kant i slangen försvårar din framdragning av kontakten. Nyttja VP-rör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.