Att placera trappan i direkt anslutning till ytterdörren verkar vara den absolut vanligaste lösning i nästan alla kataloghus och många arkitektritade hus också. Det innebär att man måste "passera" ytterdörren på väg till och från trappan. Dvs att man alltid måste trampa i den smuts, och på vintern även fukt, som finns precis innanför ytterdörren.

Varför är denna (enligt mig) direkt olämpliga planlösning, så allmänt förekommande?

/
 
-Det är säkert för att den placeringen sparar plats.
-Om det är frågan om ett 1½-planshus, då får du problem med frihöjden i trappslutet om du placerar trappan åt andra hållet.
 
Jag hade också samma funderingar som Cujo när mitt 1 1/2-planshus ritades. Inte bara det att trappan skulle hamna i "grusad" hall utan också för att jag skulle kunna tassa ner i morgonrock utan att bli synlig för ngn som knackar på ytterdörren (min hall har fönster från golv till tak). Vi vände på trappan för att istället komma ner i vardagsrummet. Nu ligger trappan inte vid ytterväggen utan mitt i huset och vändningen gjorde att jag dessutom fått in en garderob under trappen - i hallen. En mittrappa är inte så dum egentligen. Man får också in en hel del skåp som byggs in naturligt. Ger också mervärde av att man får rundgång i huset och det känns luftigt och trevligt speciellt om huset inte är så stort.
 
Jag kan tänka mig att det hänger ihop med att man vill ha så korta utrymningsvägar som möjligt.
 
Mikael_L skrev:
Fler teorier och tankar:
[länk]

Personligen tycker jag trapp precis innanför entrédörren är helkasst.
A-hus t.ex har inga hus med trapp där, Hjältevadshus t.ex har alltid trappen där. Så hustillverkarna har helt klart olika synpunkter dom med.

....fast jag har sett A-hus med trapp innanför dörren och Hjältevadshus med trapp i vardagsrummet, så skrivet i sten är det inte!

Jag tycker det är en ypperlig sak att ta upp med husleverantörerna när man vill bygga. Jag tror inte det är omöjligt att få trappan där man vill.
 
A-hus har trappa i vardagsrummet, Villa basic. Jag vet inte om jag tycker det är så bra, den ligger precis sidan om öppningen till altan så även där kan smuts dras in..Dessutom så medverkar den till lite svårmöblerat vardagsrum men det beror ju helt på vilket hus man har. Obs! Jag har alltså varit inne i ett sådant hus.

Själv har vi det klassiska, trappan vid ytterdörren..Jag upplever inte att vi har smuts med oss upp i trappan...Trappa är ju lite samma som en genomfartsgrejj fast i höjdled, alltså är det väl positivt om den ligger där man passerar och inte där man uppehåller sig. bara en tanke.

mvh
 
Har vänner som bor i ett 2 plans, ritat av Myressjöhus. Där ligger trappan i mitten av huset på långsidan (eller hur man nu bäst ska förklara det) i slutet av köket. Det är en bra lösning tycker jag däremot. Trappan får då två brytningar/hörn istället för en som är brukligt då de är lagda i hall. Fördelar & nackdelar kan diskuteras...
 
Att trappan ligger direkt i anslutning till entren är ju som flera tycker dåligt, på vårat hus så ligger trappan just så :( så till vårnen börjar projekt bygga ny hall ;)
Ska bli så skönt att slippa att trampa runt i all skit som man drar in.
 
Vi har det placerat med trappa precis vid huvudentren. Vi ville inte ha det så, men det fanns ingen annan lösning som inte stal onödigt mycket plats. Vi har dock planerat det med en stor groventré så den entrén med trappa är endast för finbesök. På det sättet är det inte grusat särskilt ofta. Men jag håller med, det är ingen bra placering, men vad gör man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.