Fick läcka i en termostatventil förra veckan. Fick panik och ringde till flera rörfirmor. En svarade och jag frågade hur de debiterar och villkor med mera, fick veta att enbart timpris på 450:- plus moms.

Rörmokarna var kanontrevliga och kunniga och jag kommer förmodligen att anlita dom igen för jobb. Blev dock lite orolig när två rörmokare dök upp, de förklarade att de var på väg till ett större jobb men fixar detta i farten.

Men fick fakturan idag på 3149:-
De har skrivit 4 timmar på fakturan a 450:-, och detta är väl allt annat än rimligt!

Förstår ju egentligen att de har skrivit upp 4 timmar, en timme för att titta på felet och en timme nästa dag för att byta ut termostatventilen och montera nytt termostat + att båda rörmokarna var där två timmar vardera. Sedan tog de betalt för frysmaskinen ochså om 165:-

De tar ju inte ens två timmar att byta termostatventil men förstår att en rörmokare skriver upp två timmar eftersom man tittar först och sedan kommer tillbaka nästa dag och fixar felet, även om det bara tog en timme sammanlagt.

Men skicka två på detta lilla jobb tycker jag är helt fel, en måste ju stått med händerna i fickan och tittat på eller?

Ska jag höra med firman och berätta hur jag resonerar?
 
Redigerat:
H
Jag tycker att du skall prata med den anvariga chefen.
De tar säkert reseersättning också.
 
Ja, jag tycker du ska bestrida fakturan och erbjuda att betala för 2x450 i arbetskostnad då det är det priset de lämnat i förväg.Du ska inte behöva betala för att de råkade vara två i bilen pga att ett senare jobb krävde det. Timkostnaden de uppgett är 450/timme och då måste du som kund kunna utgå att det är oberoende om de skickar 1 eller 100 pers - tänk om de råkade vara 4 rörisar på väg till det större jobbet - skulle det ha kostat 1800/timme då?? Du har fullt stöd i konsumentlagstiftningen för att inte betala mer än 900 i arbetskostnad.
 
De tog även betalt för resan 125:- per mil? Detta upplyste dom inte heller.
Ska nog ringa dom senare idag. De här med att ta betalt för frysmaskin, är det vanligt?
I mitt företag debiterar jag inga maskinkostnader de ingår ju entreprenörsarvodet.
 
HEM2121 skrev:
Jag tycker att du skall prata med den anvariga chefen.
De tar säkert reseersättning också.
Pratade med rörmokaren om ett större jobb, eftersom han sa att han var delägare i firman. Tydligen var inte han alls insatt och visste väl knappt att han satt i bolagets styrelse.
 
  • Gilla
Bygghandling
  • Laddar…
H
Gå in på www.allabolag.se och se vem som är ägare.
Du skall även stå på fakturan företagets organsitionsnummret.

Ring dem igen och bestrid/prata om din överdebiterade faktura.
 
Skulle kanske även kunna vara minimidebitering t.ex 2h per besök?
Så var det tydligen för rörisen vi hade hos oss för några år sen. Kopplade ur lite grejer inför köksrenovering på <1h men fick ändå räkning på 2h pga minimideb + förstås framkörningsavgift och lite annat.
 
Minimidebitering och sådant kan de inte informera om i efterhand så hävdar de något sådant är det bara att bestrida. Annars kan de ju hävda minimidebitering på 10 timmar lika gärna.
 
Har varit med om ngt likande. Det kom två rörmockare hem till oss, den ena var lärling. Han betalade vi bara 25 kr. mindre i timmen för. Och en av dom stod med största säkerhet och tittade på! Förstår dom inte att man blir sur...jag vill väl inte betala så mkt. för en som inte är certifierad och som dessutom mest ser på när den andre jobbar..haha. HUMOR!
Vi bestred fakturan. Det ska du med göra! :)
 
Ringde upp chefen idag och förklarade min ståndpunkt att man inte skickar två man på ett termostatbyte, och hon blev faktiskt något förvånad och sa att killarna inte ska åka två st.
Fick även förhandlat till nettopris på allt material som de skulle styrka genom fakturakopia hos deras leverantör.

Hon skulle höra med rörmokarna varför de åkte 2 och hur det kunde ta 4 timmar, skulle återkomma imorgon om besked.

Lustigt är ju att de tar betalt för frysmaskin ochså, fick veta att maskinen kostar ju 20000:-, spelar väl ingen roll vad ens utrustning kostar, sånt ska enligt mig ingå i entreprenörs arvodet. Inte tar jag extrabetalt när jag använder tex dyr högtryckstvätt hos mina kunder.
 
ljungskulla skrev:
Har varit med om ngt likande. Det kom två rörmockare hem till oss, den ena var lärling. Han betalade vi bara 25 kr. mindre i timmen för. Och en av dom stod med största säkerhet och tittade på! Förstår dom inte att man blir sur...jag vill väl inte betala så mkt. för en som inte är certifierad och som dessutom mest ser på när den andre jobbar..haha. HUMOR!
Vi bestred fakturan. Det ska du med göra! :)
Jodå, chefen blev lite road när jag sa att en av killarna måste ha stått med händerna i fickan.
 
Just frysmaskinen är väl något dom bara använder ibland så där tycker jag dom kan ta extra betalt.
Om dom inte haft den så hade dom varit tvugna att tappa systemet och fylla och lufta
då hade nog dina 2h inte räckt långt...
 
nino skrev:
Just frysmaskinen är väl något dom bara använder ibland så där tycker jag dom kan ta extra betalt.
Om dom inte haft den så hade dom varit tvugna att tappa systemet och fylla och lufta
då hade nog dina 2h inte räckt långt...
Om de hyr den för detta tillfället kan de kanske vidarebefodra kostnaden, men i vilket fall som helst måste de informera i förväg om att vissa verktyg kostar extra. Om jag anlitar en hantverkare gör jag ju det delvis för att de har tillgång till en större arsenal av verktyg än vad jag har själv. Men om de ska börja ta betalt för varje grej verktyg de använder (utöver timkostnad, resekostnad, etc, etc) kan man ju börja fundera på vad den där timpenningen egentligen ska täcka.

De kan i alla fall inte komma i efterhand och vilja ha betalt för en massa saker som de inte informerat om i förväg (frånsett sådant som är praxis att man kan debitera, tex bil) - det finns det en tydlig rättspraxis på.
 
..men då har du ju kommit ganska långt nu iaf. Hoppas att priset blir lite mer rättvist...oftast handlar det inte om pengarna, det handlar om att det känns som man har blivit så grundlurad, och att dom efter jobbet åker därifrån hånskrattande! Usch...ingen rolig känsla. Lycka till!
 
Jag känner absolut inte att jag blivit lurad. Men känns ju lite dåligt att de inte berättade allt de tar betalt för. Får se om hon återkommer idag med besked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.