Jag är för tillfället på ett "kattskinnsjobb" på en elgiganten-butik där jag håller på med nyinstallation av kameraövervakning. De ska bl.a. ha fyra stycken kameror som ska gå att fjärrstyra från ett rum.
Detta är nytt för mig och jag undrar vad man brukar dra för kabel för detta och hur detta funkar. Drar man en kamerakabel med koax och spänningsmatning plus ett "fyrsnöre" för styrsignaler eller finns det kabel med både video, matning och styr eller hur gör man?
Förklara någon! :)

//Patrik
 
Moderna CCTV kameror har nätverksanslutning. Hur det är i ditt fall framgår säkerligen av manualen för systemet.
 
Det finns rörliga kameror som hantera styrsignal över koax men det förutsätter även att inspelningsenhet / manöverbord fixa det också. Jag rekommendera att du drar en egen kabel för styrningen och det bör vara en par-tvinnad kabel och jag föreslår även att du använder en nätverkskabel för att i framtiden kunna lättare byta ut till IP-kameror.
 
Somsakt,, allt hänger på vad kameran är gjord för och vad för utrustning som behövs.
Men en variant är Koax med 2 tråd för styrning inbakad i samma kabel. variant 2 är koax för sig och spänning + styr i egen kabel ex så kallad bewatorkabel, 2 tråd 1-1,5 kvadrat och 0,5 för styrtråd. alternativ 3 är TP-kabel + separat spänningsmatning, alternativ 4 är TP kabel där man kör POE. Somsakt det går inte att säga vilken kabel man skall dra om man inte vet vad för utrustning som skall upp. kamerainstallationer är inget man men lätthet kan förbereda för framtiden. eller jo om man redan från början bestämmer att det är IP-kameror som skall användas.
 
Okej. Tack för svar.

Har fått svaret av "de högre makterna" att det ska dras TP-kabel för styrningen för att då finns även möjligheten att byta ut dem till IP-kameror i framtiden.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.