Har en ganska nyinstallerad IVT 490, vattenburen elvärme kombinerad med ventilation och återvinning av husets frånluft. Har nu även skaffat en braskamin som förmodligen kommer att användas en hel del. Har nu en utegivare på husets norrsida. Ska man byta till innegivare istället eller ha både ute o innegivare, någon som har erfarenhet av detta?
 
Jag har samma panninstallation och braskaminen används när utetemperaturen går ner till minusgrader eller för "mys" ibland, och jag uppfattar det som att min panna tillgodogör sig tillskottsvärmen något så när bra. Problemet är mer att få ut överluften från rummet med braskaminen direkt till de andra rummen som ligger längst bort, men i de rummen sköter radiatortermostaterna temperaturen till rätt värde. När jag installerade min panna och ville satsa på tillägg med innetermostat, så sa leverantören att det blev mer strul än nytta med både och. Jag tror att när varmluften från braskaminen passerar en innetermostat så shuntar den ner värmevattentemperaturen och det blir kanske för låg cirkulationstemperatur till de bortre rummens radiatorer, och om då dörrar dit är stängda blir där för kallt, så provkör ett tag så som du har det nu och utvärdera själv om det funkar bra. För övrigt pågår ju en ständig diskussion om vilken termostattyp som är bäst, inne- eller utetermostat. Man skall säkert inte ha båda ifall man inte gör en bryggkoppling (typ "Wheatstones brygga") och tar ut en balanserad signal till EL-pannans styrning.
 
Ok, ska testa utegivaren ett tag till.
 
C
Eh? Utegivaren justerar grundtempen ut på raddarna i förhållande till utetempen. Utan den har pannan ingen aning om vad den ska shunta ut för värme.
Innegivaren talar om för pannan hur varmt det faktiskt är inne, och till det sätter man ett bör-värde (på en IVT 490), så när ärvärdet och börvärdet inte överensstämmer så justerar (knäcker) pannan kurvan, så att man får en anpassad temperatur på raddarna.

Utan utegivare funkar inte värmen i huset alls, innegivare är ett komplement.
Man kan dock få flytta runt på den lite, tills man hittar ett läge som passar när man eldar och inte. Det beror lite på hur planlösningen ser ut också.
 
janwide
Pratade utegivare alt. innegivare med rörmokarn som var här igår. Han hävdade att allt fler går ifrån innegivarna för att det blir mer strul än nytta. Dock utan att speca. vad problemen består i. Enda nackdelen med utegivare är att det vid ex. solinstrålning eller öppen brasa kan bli ett par grader varmare inne. "Men det är väll bara mysigt" tyckte han ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.