Knappast kul men ids man inte fixa egna grävare och töcken så får måste man vara beredd att betala lite mera cash. Sen så verkar det skilja något grymmt vars man ska bygga i landet helt klart billigare med markarbete här uppe i norrland.
 
freeman skrev:
[quote author=sask link=1134493185/0#27 date=1135360087]

Verkar som någon vaknat på fel sida av sängen eller?
Tja, tycker man det är shysst att betala överpris för att det är så himla kul så .[/quote]

Vart läste du att någon betalat överpris pga att det var kul???
 
Byggde ett Älvsby hus för ett par år sen numer sålt. efter en vecka vattenskada i köket =riva hela köket. Regnade in  genom takkupan och således vatten ner genom innertaket. Fick även riva upp detta. Och det sista var en vatten skada på toaletten bakom badkaret där man missat c.a en cm, mellan golv och väggmattan. Totalskada. I övrigt är det ett snikhus och vi uppevde det som dålig kvalitet. Nu har vi sålt och skall bygga ett lösvirkes hus. Ni som skall bygga studera kvaliteten på Polar fönster som sitter i jämfört med Elit fönster alt, Sp fönster. Kolla dörrkvaliteten (Polardörren) jämfört med Bordörren ,Leksandsdörren mm. Kolla upp köksstommar med urrivningarna i borrhålen (Synligt) Inte direkt Ballingslöv. Kolla även upp gångjärnen mm. Kolla trappen (Skellefteå snickeri centrals mest snikna och tunna trapp.) Spånplattor som skjuter och spräcker tapeter. Men man får vad man bet, för.
 
Till Bukeu vill jag svara, var och en kan bara tala utifrån egna erfarenheter. Vi har i sommar byggt ett Älvsbyhus modell Tyr utanför Luleå. Jag har höga krav på kvalitet och att allt ska vara korrekt byggt. Våra erfarenheter är att huset fungerar helt utmärkt. Just nu är det 29 grader kallt ut. Ingenstans känns det kallt, varken vid den enligt din utsago dåliga ytterdörren, eller de enligt vad du tycker dåliga fönstren. Inte från något fönster drar det eller känns kallt det minsta. Jag har bott i ett flertal egenägda hus tidigare. Inget hus har varit så varmt och skönt. Golven är till exempel inte det minsta kalla. Kökinredningen tycker jag är helt ok. Inget fel på montering, gångjärnen helt ok etc... Vid garantibesiktningen hade vi svårt att hitta fel att påpeka. De få fel vi hittade åtgärdades samma dag. Så sammanfattningsvis vi är mer än nöjda med vårt hus!!!
 
bukeu20 reggade sig idag och gjort ett inlägg, kanske inte ska ta hans/hennes inlägg på för stort allvar....än iaf.

I övrigt kan jag bara hålla med sparvagen, för utom vad gäller köket, där kan jag inte uttala mig, vi satte in ett eget.
 
ähus ägare här.. model höner.. supernöjda.. snickar just nu på övervåningen förfullt.. :)
 
Har bott i ett Trym i drygt 3 mån. Helnöjda. Känner inte alls igen cd påpekanden bukebu20 eller vad du hette har gjort.

:D/Ulle-Bella
 
Jag är ny på forumet yes. Men har visst mått av egen erfarenhet av Älvsbyhus. Notera att jag ej klagar på utrustningen bla, dörrar och fönster mm. Jag vill bara göra er andra uppmräksamma på vad ni skall titta närmare på. Jag var också nöjd med vårt . Men alla ni som svarat har bara bott ett anatl månader. Vi bodde sju år och det jag menar är : efter ett par år när gångjärn hänger sig och kondensen mellan fönster kommer och sättstegen knarrar. Det är då man ser kvalite´t... Annars för övrigt var vi också nöjda och det är inte bara skit. Det finns mkt bra med Ä-hus. Men med facit i handen med det vi gjort känns det här rejälare. Och det är inte särskilt dyrare... att välja det "dyrare alternativet" Skall också påpeka att jag är i branchen så jag vet hur Älvsbyhus resonerar och väljer underlev. Det var jag ej när vi byggde... Lycka till ni som gjort det och tänker göra det...
 
Svar till Bukeu!
I ditt förra inlägg skrev du att du byggt ett älvsbyhus för ett par år sedan, i ditt sista inlägg skriver du att du bodde i huset i sju år!!! Det går ju inte ihop eller hur. I ditt första inlägg klagar du på det mesta i huset bl a skriver du att det är ett snikhus med dålig kvalitet. Nu skriver du att det finns mycket som är bra m m och att du minsann inte klagade på dörrar och fönster i ditt första inlägg!! Det var ju just det du gjorde! I övrigt om du bott i huset i sju år hade det huset förmodligen inte samma utrustning som de hus som byggs idag.
Du skriver att vänta så får vi se hur dåliga husen är... Jag känner många som bott i Älvsbyhus allt från 30 år till ett par månader och som är lika nöjda som vi.
 
Bukeu!

Smörjde du inte dina gångjärn någon gång! Själv har jag gjort det sen jag köpte min första bil för snart 30 år sen. Kan rekommendera litiumfett på sprayflaska från biltema den varken rinner eller kladdar.

Du är i branchen säger du. då borde du veta att husen rör på sig mellan årstiderna och att tapeter därför spricker. Det är inget ovanligt och förekommer i alla villor och även bostadshus oavsett tillverkare.

Det du påperkar är knappast något som du inte kommer att uppleva om sju år i ditt lösvirkeshus.

Lycka till med att undvika fukt under byggtiden. Du bygger väl dessutom med platta nu istället för en helt innesluten torpargrund med avfuktare.
 
Man kan ju alltid få ett bätte hus givetvis, men det är ju en kostnadsfråga.. Beku verkar lite vimsen... FÖretaget skulle väl knappast ha sålt över 26 000 hus under ett flertal år om man hade levererat bristfälliga produkter?? Vad gäller läckaget i takkupan sp utförs ju detta inte av Älvsbuhys själva utan av kontrakterade underleverantörer. Och vi vet väl alla hur de kan sköta sig om man har otur.. >:(

Annars samma kommentar som Sanne ovan, vindsisolering pågår för fullt och vi trivs superbra! Helkákalt badrum och lite nytt fix i köket så vart det suvveränt ;)
 
Vi har precis flyttat in i ett Tyr och det mesta har fungerat väl. Det man skall kolla med Älvsbyhus verkar vara när leveranser blir tidiglagda... för det verkar som att det mesta som strulat för oss beror på att vi gick med på att tidigarelägga leveransen.... fel plåt på taket (fel färg på vissa delar), verandan ej färdig, ingen leverans av kaminen, och en del annat smått och gått... förutom de "vanliga" fel man hittar på slutbesiktningen... Var mycket nogranna där. Vi har begärt en ny besiktning då t ex tvättmaskinen inte fungerat fr dag 1, samt toaletten i lilla toan aldrig heller fungerat. Den andra besitningen som vi får betala har vi inte fått respons på än när den blir... Dumma som vi är så har vi betalt. Visste inte att man kan hålla inne 5-7% av slutbetalningen innan man fått felen fr slutbesiktningen klart...
Och allt detta verkar vara för att huset blev tidigarelagt... har vi fått höra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.