Huvudsäkring 25A
elvärme ?kw ~6-9kw +bastukamin 6Kw en del av golvärmen kopplas bort när den aktiveras
spis 9kw +disk tvättmaskin microugn m.m.=xkw ~total 5kw
Senario :i garage finns en 5.5kw motor y/d start (såg modell större) +belysning ?kw- värme 1.5kw -kompressor 1.5kw
idag med en matning 5x2.5 ca35meter i rör från HC innerdiameter 30mm utan UC (alltså utbytbart till 5x6 )
Som det är nu kommer H-säk att lösa förr eller senare när en UC monteras i garage,är det läge att montera en effektvakt
som kopplar bort en del av förbrukningen i huset /garage?-- vad kopplar man lämpligast bort ?
eller finns det någon annan lösning utan att höja huvudsäkringen?

Mvh pr95
 
Vad har inte funnits i anläggningen innan då? Tycker inte det låter så fruktansvärt, sågen och det andra i garaget går väl inte kontinuerligt? Bastun och spisen lär väl inte heller gå hela tiden. Säkringen kommer ju inte lösa lättae för att du byter kabel och sätter en central i garaget. Med risk att jag missförstår ditt meddelande.
 
25 A kommer att hålla utmärkt när det hos mig finns
2 spisar
2 tvättmaskiner
2 bilar (motorvärmare)
10kW värmepump (drar ca 3 kW)
helt elvärmt STORT garage
Stor justersåg
Stor rikthyvel
Lödmaskin 6 kW
Datorer (ca 1 kW)
och mycket mera och allt går genom 25 A huvudsäkring

Men som Floppman skriver, hinner du använda allt på full effekt samtidigt?
 
Inte hinner jag använda allt samtidigt men frun hjälper till så gott hon kan och hinner.
Hittills har 25A räckt men när sågen startas 5.5kw +allt annat som är igång i hus+garage en kallare vinterdag finns risken att 25A säkring inte räcker,-frågan är
när eller vad kan man göra för att undvika det -som det ser ut nu är det med all säkerhet inte alla förbrukare med,-visst är jag medveten om att alla belastningar inte kommer att vara på samtidigt men förr eller senare kommer det att inträffa.
För något år sedan ringde en granne straxs före jul hade en fas borta efter att frun startat dammsugaren -diskmaskin ugnen tvättmaskin jordvärmepumpen belysning
+någon elradiator i garage på den fasen (idag ändrat )om jag minns rätt var dammsugaren på 1600w .
 
Det absolut billigaste är att använda lite förnuft, och om det missas så kostar en
25A max 5:-, jag tycker inte du ska oroa dig, världen går ju inte under om 1 säkring går någon gång. Se till att lasterna är jämnt fördelade över faserna.
 
Redigerat:
OK ! Tack för svar --vi kör vidare med att koppla in en UC på 5x6 blir det problem får man väl koppla in en belastningsvakt senare

Mvh pr95
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.