Micke184 skrev:
Fast inget av detta ser ju det minsta ut som grejjorna man själv använder:(

Skulle du använda något av detta när du snickrar?
Tja, jag tyckte att det var rätt vettiga saker, även om det var dyrt. En drillborr och bra träborr är en utmärkt start tycker jag. Likasåg en liten löv/bågsåg. Eller ja, egentligen allt med undantag av svängborren, som kräver en hel del kraft för att funka bra, "pruning" sågen som inte ser ut att vara så smidig att såga med (fast jag har i ärlighetens namn aldrig testat någon) och "gimletsen" som är väldigt sega att borra med.
 
Daniel_N skrev:
Tja, jag tyckte att det var rätt vettiga saker, även om det var dyrt. En drillborr och bra träborr är en utmärkt start tycker jag. Likasåg en liten löv/bågsåg. Eller ja, egentligen allt med undantag av svängborren, som kräver en hel del kraft för att funka bra, "pruning" sågen som inte ser ut att vara så smidig att såga med (fast jag har i ärlighetens namn aldrig testat någon) och "gimletsen" som är väldigt sega att borra med.
Jag tror du missförstår mig - jag tvekar inte på att det går att använda - min fråga är: Vad av detta använder du? (Inte vad du någon gång provat eller skulle kunna använda)

Ungar vill göra som de "stora"; om inte du använder dessa grejjer varför skulle (dina) barn göra detta?
 
Micke184 skrev:
Jag tror du missförstår mig - jag tvekar inte på att det går att använda - min fråga är: Vad av detta använder du? (Inte vad du någon gång provat eller skulle kunna använda)

Ungar vill göra som de "stora"; om inte du använder dessa grejjer varför skulle (dina) barn göra detta?
Just den aspekten med att kidsen vill göra på samma sätt och använda samma prylar som de stora tänkte jag inte på, men det har du naturligtvis helt rätt i.

Personligen använder jag samtliga verktyg (eller snarlika - jag har tex inte någon sakikiri - men väl snarlika hammare) i länken, med undantag av svängborren, "pruning" sågen, "gimletsen", drillborren och sjöbergs hyvelbänken (har mft och andra fasta bord)....men det är nog rätt stor risk att jag är relativt ensam om detta. Speciellt som det inte är så mycket renovera/bygga hus-verktyg i tråden utan snarare träslöjds-prylar.

Men trots att jag köper ditt resonemang i stort så anser jag ju att det trots allt kan finnas säkerhetsmässiga skäl till att låta barnen använda en drillborr istället för en skruvdragare.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
... Speciellt som det inte är så mycket renovera/bygga hus-verktyg i tråden utan snarare träslöjds-prylar.
Det tänkte inte jag på - i min värld så är det renovera samt platsbygga möbler som gäller. Men det är klart - leker man träslöjd hemma så verkar ju dessa verktyg mer vettiga;)

Daniel_N skrev:
Men trots att jag köper ditt resonemang i stort så anser jag ju att det trots allt kan finnas säkerhetsmässiga skäl till att låta barnen använda en drillborr istället för en skruvdragare.
Som jag tidigare sa - en c12:a med centrotec-kittet känns relativt säkert. (Kanske att borrchucken inte får vara med till förmån för centrotec-borrarna). Dyra leksaker till både de stora och små barnen...

... men det är klart att ett "fritänkande" barn kanske skulle kunna få för sig att borra sig i ögat eller nåt men i så fall är ju hela världen farlig...;)
 
jac skrev:
12000 NOK! Era "barnehagar" måste ha goda finanser vilket är mer än man kan säga om de svenska.

Jag tackar för alla tips såhär långt. Det fick mig också att tänka på några saker som jag borde ha i gömmorna. Jag tror där finns en ganska liten drillborr som känns säkrare än att sätta borr i skruvdragaren, något jag undvikit hittills.

En annan liten favorit som jag inte nämnde är en liten penhammare som jag tror är smidd av min mors farfar. Jag får nog ta och gräva lite i lådorna också. Ett skruvstycke har jag nog också liggande som kan vara lagom. Jag får "testköra" lite till helgen.
12000??? Står da 3600kr der............ Ja, det er kanskje mye (får en stor normal høvelbenk for den prisen og), men den kan jo fint selges snenere. Eventuelt så er jo dette et minne barnet kan ha hele livet.
 
Micke184 skrev:
C12:an is da shit for en sexåring...;)

För övrigt är den tidigare nämnda fintandade Bacho-sågen super.
Vad är det för fel med en T12+3 för en ettåring?

Det skall väl få honom att hoppa över B/D stadiet :)

LeoT12plus3.jpg
 
Mina barn, 7-11 år, är måttligt roade av skruvdragare. Tycker att sågar är sådär. En skiftnyckel, jovisst, lite lite kul. En hammare, ja om det inte finns något annat. Men en slägga då?
JAAAAAAAA!!!!!
De går igång fullständigt av att få mosa något med den oranga tingesten. Jag frågade om minstingen vill hjälpa mig att rensa lite i garderoben däruppe, han försvann tio minuter. jag hörde hur det skrapade i källartrappen. Jo, mycket riktigt, han tyckte släggan skulle kunna vara ett lämpligt verktyg... Mitt verktygstips för barn.
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Vid ett studiebesök på ett mindre snickeri som arbetade med inredningar så var också ägarens barnbarn (en bit under 10 år gissar jag) där. De satte ihop sina alster med dyckertpistolen! Morfar hade lärt dem hur man använde den på rätt sätt, hörselskydden satt på osv. När vi med viss fasa i undrade om inte det var lite väl farligt så för klarade morfadern att han sett nog med besvikna barn som fördärvat sina slöjdalster med hammare och spik som naturligtvis krökte sig. Det är inte så lätt att träffa och slå lagom hårt med en hammare när man är liten, förklarade han.
 
HaendigeHerrn skrev:
Vid ett studiebesök på ett mindre snickeri som arbetade med inredningar så var också ägarens barnbarn (en bit under 10 år gissar jag) där. De satte ihop sina alster med dyckertpistolen! Morfar hade lärt dem hur man använde den på rätt sätt, hörselskydden satt på osv. När vi med viss fasa i undrade om inte det var lite väl farligt så för klarade morfadern att han sett nog med besvikna barn som fördärvat sina slöjdalster med hammare och spik som naturligtvis krökte sig. Det är inte så lätt att träffa och slå lagom hårt med en hammare när man är liten, förklarade han.
Varför inte? Så rackarns farlig är den inte - diametern på spiken/stiften är liten. Råkar man sätta en i handen så få man dra ut den. Ont javisst! men farligt? Det är ju inte cirkelsåg precis...;)
 
Logiman skrev:
12000??? Står da 3600kr der...
Nu undrar jag om jag blivit snurrig men det måste varit något konstigt med sidan när jag tittade. Jag minns tydligt att det var 2 rader (2 modeller?) och där det nu står 120 cm så stod det faktiskt 12000.00. Nu finns där endast en rad och det står 120 cm. Priset framgår ju också tydligt.

Nåja, jag har just övergett min gamla hyvelbänk för ett hembyggt "MFT". Jag kanske skall korta benen på den gamla? Å andra sidan gjorde jag MFT bordet så pass stort att hyvelbänken nog måste ut. :(

Alternativa lösningar för de små finns och mer är på gång så det får nog klara sig som det är. (Men ändå...hyvelbänken...hmmm...går den att korta på längden också tro?)
 
jac skrev:
Nu undrar jag om jag blivit snurrig men det måste varit något konstigt med sidan när jag tittade. Jag minns tydligt att det var 2 rader (2 modeller?) och där det nu står 120 cm så stod det faktiskt 12000.00. Nu finns där endast en rad och det står 120 cm. Priset framgår ju också tydligt.

Nåja, jag har just övergett min gamla hyvelbänk för ett hembyggt "MFT". Jag kanske skall korta benen på den gamla? Å andra sidan gjorde jag MFT bordet så pass stort att hyvelbänken nog måste ut. :(

Alternativa lösningar för de små finns och mer är på gång så det får nog klara sig som det är. (Men ändå...hyvelbänken...hmmm...går den att korta på längden också tro?)
Annars är ju en arbetsbänk av typ B&D Workmate el. likn något för de små.
 
Bumpar en gammal tråd...

Köper ett snickarset till dottern i julklapp och vill uppdatera sågen till en japansåg

Bahco ProfCut japansåg med tandad klinga och ergonomiskt handtag i svart och orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nog borde den här vara säker och lätt att såga med?
 
FreQa FreQa skrev:
Bumpar en gammal tråd...

Köper ett snickarset till dottern i julklapp och vill uppdatera sågen till en japansåg

[bild]

Nog borde den här vara säker och lätt att såga med?
Den är ganska stor och utan stabiliserande rygg. Jag rekommenderar denna iatället https://m.clasohlson.com/se/Urtagssåg-Gyokucho-Razorsaw/30-7169 lättsågad
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Den är ganska stor och utan stabiliserande rygg. Jag rekommenderar denna iatället [länk] lättsågad
Är inte ryggen i vägen när man kapar brädor?
 
Måste säg va länge sen jag blev så nostalgisk som när jag läst detta.

Får själv i tankar på när de ska börja vara med i verkstan. Kul kvällsläsning och många bra tankar.

Kastar in några minnen.
Bra sak att bygga tillsamman är förstås en egen verktygs låda. Detta va något som vi gjorde när jag va liten. Även något jag planerar att göra med mina. De vet bara inte om det än men har kort på när vi sågar ned trädet som nu ligger på tork och ska bli deras lådor..

Men mitt starkast verktygs minne är ändå hur jag som fyra åring lyckades få döpa familjens golden retriver efter min hammare och även favorit skruvmejsel. Så Stanley blev en en följeslagare på många upptåg inte allt för sällan med hammare i handen.
 
  • Gilla
chaser och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.