Behöver lyfta denna stuga upp på en trailer så jag kan köra hem den.
En lastbil med kran lyfte den dit den står idag men jag vet inte vikten på stugan.

Det går att stå precis brevid stugan med lastbil och kran.

10m lång x 5m bred x 4.5 m hög

Vad väger den?

dsc02935r.jpg

dsc02943p.jpg

dsc02956u.jpg

dsc02966r.jpg

dsc02938o.jpg
 
Mikael_L
Bra ställe att bo på om man blir rejält skitnödig. :D
 
Mikael_L skrev:
Bra ställe att bo på om man blir rejält skitnödig. :D
Ja visst är det. En trevlig social grej tänkte jag :D
Lite spänning också. 2 av er kommer få skopa upp skiten med händerna. Den tredje klarar sig :D

Uppskatta vikten nu! Jag måste få hem stugan snabbt.
 
Jag tänkte mera "Ali Baba med de fyrtio rövarna"...

Att gissa vad hus väger är lika ogörligt som att gissa vad de kostar. Om man tittar i Träguiden så har de inte heller några vikter, men de har i alla fall en del värden att räkna med. De anger att en yttervägg väger ca 50 kg/m² och ett yttertak ungefär samma. Nu har denna stuga säkert inte så stabila väggar och det är inget tegel på taket, men det kan vara värden att använda för en uppskattning.
 
5ton då? Mer eller mindre?
 
Ingen som har en uppskattning?
 
Inte över 5ton iaf, är min uppskattning.
 
Jag tror det kan närma sig 10 ton! Vi flyttade ett liknande hus för två år sedan. vet du hur hur väggarna är uppbyggda, samt hur bjälklagen är isolerade (mineralull eller spån)?
 
Mikael_L
Jag har inte en susning egentligen.
Men med en uppskattning av dimensioner tror jag att det är ca 7 kbm virke, råspont och skivor i själva stommen (reglar, golvspån, väggspån, råspont på tak). Så bara där ligger vikten isåfall på ca 3,5 ton.
Så jag skulle rågissa på lite över 5 ton, men troligtvis en bit under 10 ton.

edit:
Fast om det är plankstomme så ...
 
Redigerat:
Har det så stor betydelse vad stugan väger? Eftersom en lastbil med kran ställt den där den står borde väl en annan lastbil med kran kunna lasta den. Vid lastning går det ju att ställa sig bredvid och då är det inga problem att lyfta. Största problemet är väl vid lossning om man inte kommer så nära platsen man skall ha den på. Vid fullt utligg på kranen lyfter den bara en bråkdel av vad den kan göra på nära håll. Tror också stugan väger drygt 5 ton.
 
Nu trillade det in bra gissningar.
Fint!

Behöver få ett hum om vad den väger i alla fall. Skillnad på lastbil som tar 5ton eller 15ton. Har en polare som kan ta den om vi ligger kring 5ton. Är det närmre 10-15ton så blir det mera problem.

Förra ägaren snackade om 7ton men han gissade bara. Inte alls säker.
 
Mikael_L
Du har inte funderat på att tömma den från spis, toastolar (obs plural ;)), kylskåp osv, dvs allt som relativt lätt går att lyfta ut.

Är det regelstomme i den?
 
Troligen inte under 5 ton. En byggbarack väger ca 3000 kg. Denna barack är ju gigantisk stor. Låter som ett jätteprojekt bara att få till alla tillstånd för transport.
5 m bred 4,5 m hög
 
Höjden behövs det mig veterligt inga tillstånd för - bara att välja rätt vägar.
Det åligger alltid transportören att förvissa sig om att fordonet kan komma fram när transporten är högre än 450 cm.

För bredder över 450 cm behövs (förutom dispens) utmärkning, varningsbil och eskort.

8_transportfordon_framifran.jpg

9_transportfordon_baktill.gif

Varningsbilen ska vara en personbil eller lastbil med en totalvikt av högst 4,5 ton. Den ska vara utrustad med varningsskyltar som är väl synliga framifrån och bakifrån. Skyltarna ska vara placerade högre än vindrutans övre kant.

Varningsbilen ska vara utrustad med minst en varningslykta som kan avge blinkande orangegult ljus. Lyktan ska vara påslagen vid färd i mörker. Vid färd i dagsljus ska lyktan vara påslagen endast när transporten inkräktar på körfält för annan trafik.

Det ska finnas annan radioförbindelse än telefon mellan varningsbilen och transportfordonet.
Samtal ska kunna föras mellan varningsbil och transportfordon på ett språk som båda parter förstår.

Föraren ska ha körkort med behörigheterna B och C. En varningsbil får eskortera högst tre fordon eller fordonståg. Inget fordon får kopplas till varningsbilen.

10_varningsbil.gif

Vid bredd över 450 cm, längd över 35 m samt vid höga bruttovikter föreskrivs normalt att transporten ska eskorteras av vägtransportledare eller polis. Förteckning över förordnade vägtransportledare finns på Rikspolisstyrelsens webbplats.
 
Redigerat:
Tack för all hjälp. Det är bara lastningen som är ett problem.
Kommer köra själv på lite småvägar 1mil så bredder och annat är inte så noga ;)

Bara vikten som är viktigt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.