Visste inte vilken rubrik jag skulle använda men jag undrar om det finns något ritprogram där man förutom att rita upp ett hus (utvändigt & invändigt även kan få med solläget i beräkningen på något vis?? Hur högt står solen kl 12 ch hur lång skugga ger det med ett hus som är 13 meter högt exvis. Det är ju fel tid på året att avgöra om solen når över husryggen sommartid, har ju med planeringen av uteplats osv att göra.

mvh soldyrkaren
 
Ja, de kommersiella CAD-systemen klarar av solsimuleringar, med rätt modul inlemmad i systemet. Om gratis- och privatalternativen gör det vet jag inte.
 
Sketchup kan göra det där med ok noggrannhet. Man ställer in var man befinner sig i "model info" och hanterar sol utifrån månad, dag och tid i "shadow settings". Borde ge ett användbart resultat!

/h
 
Tack så mycket för svaren!! Hurk: Tycker du att Sketchup är ett bra program i övrigt? Lättfattligt menar jag då och möjlighet att se i 3D?

mvh
 
C
Man ritar tillochmed i 3D (inte med kommandon som i cad) så nog är det lättfattligt alltid. Ta pennan, klicka, dra i rätt riktning, skriv in längd, tryck enter. Klart.
 
bara att instämma med cheetah1. Väldigt intuitivt program som fungerar både till det allra simplaste, men också i avancerade projekt. Har mycket god erfarenhet av det; går sista året på arkitektutbildning och har även jobbat som projekterande arkitekt på kontor under 2 år!

/h
 
hej. jag läser också till arkitekt och sketchup funkar absolut till det mesta. i designfasen vill säga.

har aldrig använt solstudien där, men i archiCad går det utmärkt att göra exakta studier.
 
Intressant, två arkitektstuderande här..Har ni fixat något att göra till examina? Ni kanske ska rita upp vårt hus? ;-)

Är det drömyrket eller låter det bara roligare än det är? Måste vara väldigt kul med alla utmaningar det jobbet medför!! Som privatperson kanske man drömmer mest om alla häftiga villor ni kan få möjligeten att rita men i verkligheten är det väl mest byggnader/hus till "offentlig" miljö som gäller - eller?
 
jo, det är helt klart drömyrket. personligen tycker jag att det är bredden på yrket som är det intressanta, allt från tillbyggnader till stadsplanering. många små/unga kontor ritar ju bara villor medan dom stora kontoren/ritfabrikerna kanske hellre ritar mer inkomstbringande saker som sjukhus etc. det handlar om vart man får jobb och vilka jobb man får/tar som egenföretagare. nu står ju de stora byggena still så jag antar att privathus-marknaden är ganska het istället.

ang ert hus, se mitt pm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.