Hej,

Jag tänker byta ett tvättställ i ett badrum och har några frågor:

1. Det befintliga tvättstället är monterat på 80 cm. Jag har tänkt montera det nya på 85 cm (eller möjligtvis 90 cm). Jag kan naturligtvis montera de nya konsollerna 5-10 cm högre än de befintliga, men då kommer borrhålen som användes för att fästa de gamla konsollerna att synas. Så därför undrar jag om det finns konsoller som är högre än 'standard konsoller'? Helst skulle jag vilja att de var 5-10 cm högre än 'standardkonsoller', så att man kan fästa dem på väggen på ett sätt så att de täcker över de befintliga borrhålen? De befintliga borrhålen ska naturligtvis tätas ändå, men jag vill helst inte att de ska synas som sagt.

2. Vidare undrar jag hur man monterar ner blandaren i den befintliga tvättstället. När jag tittar under tvättstället (där rören går in till blandaren) så sitter det en mässingsfärgad mutter som är ohyggligt svår att komma åt. Se bild nedan:



Är det någon som vet hur man enkelt kan skruva bort denna mutter!?

Tack på förhand!
 
2. Det finns ett speciellt vertyg till detta. Biltema eller Clas i sjön har haft sådana tidigare. Jag ska se om jag hittar en bild på det.
 
Finns ett speciellt verktyg för att demontera muttern, dock är det oftast är det något rörläggaren har i sen verktygslåda.
Mora hade innan som man kunde köpa ett sådant men det har utgått.


Byt blandare hade jag gjort då den har gjort sitt. Du kan hitta en bra kran för ca 900:- tex FMM eller Mora.
 
Kommod för att dölja skruvhålen ?
Jag fick tag i muttern med en stor skiftnyckel..
 
90 cm vulsthöjd är lite för högt. 85 cm är standard. Jag är själv 2 meter lång och anser att 90 blir för högt.
 
Tack för alla tips!

-Angående förslaget att använda skiftnyckel så har jag provat det, men det går tyvärr inte att komma till med den (och det går definitivt inte att skruva loss muttern)!

-Angående specialverktyget från Biltema så såg det betydligt dyrare ut än vad det i verkligheten kostade (90 kr var ju riktigt billigt, så ett sådant får det bli!). Sen kan man ju ändå tycka det är lite konstigt att det överhuvudtaget tagits fram en lösning där det behövs ett specialverktyg för att montera/demontera blandaren. Det verkar finnas andra lösningar nuförtiden som inte kräver specialverktyg (se ca 2 min 15 sek in i följande video: http://video.msn.com/video.aspx?mkt=sv-SE&vid=09a539cc-fbc3-45cb-a691-ea087e04c3ab).

-Angående förslaget att sätta dit en kommod för att täcka över borrhålen så är det ju ett tänkbart alternativ. Finns det förhöjda konsoller så skulle jag dock föredra det i det här fallet, men hittar jag inte det får det bli en kommod. Hursomhelst, är det ingen som vet om det finns sådana förhöjda konsoller?

-Slutligen så tackar jag för rekommendationen att sätta handfatet på 85 cm. Jag har nu provat att "känna efter" själv och håller med om att 85 cm verkar lagom.
 
finns tyvärr inte så dana konsoller,85 är standard
 
C
Har du kollat hur hårt muttern sitter? Du kanske kan hålla i den med handen och ricka fram och tillbaka på blandaren istället, tills den lossnar?
 
Om du inte ska spara det gamla tvättstället är det bara att lägga tvättstället i det nya tvättställets låda, ta på dej skyddsglasögon och klappa till med en hammare i porslinet så är demonteringen gjord...
 
En uppdatering: Jag provade att använda en kranmutternyckel som visades i Immobil:s inlägg, men det var för trångt för att ens den skulle få plats! Jag kanske får ta till den brutala lösningen att gå lös med en hammare trots allt... !!

Jag kan dock inte låta bli att undra hur muttern skruvats dit en gång i tiden! Kanske med en så kallad "kråkfot"? Sådana verkar kräva mindre utrymme, se bild nedan:



Om det inte skulle gå med en kråkfot antar jag att det måste finnas någon form av specialverktyg som i princip är en lång hylsa med genomgående hål (som rören från blandaren kan gå igenom medan man skruvar fast muttern). Ingen VVS-are här som vet? Tycker de borde stöta på det här problemet mer eller mindre dagligen... ;)
 
Redigerat:
Det där specialverktyget finns i mer proffsiga utföranden (prismässigt) också, de kanske är smäckrare, har sett det för ca 1000kr på Bauhaus.
 
Mikael_L
Hej.
Jag återvänder en gammal tråd med samma tema, "byta tvättställ"

Jag har ett äldre men fint tvättställ med väggkonsoler.
Om jag monterar detta i vårt nya badrum, men sen ångrar mig och vill ha ett nytt istället, kommer ett nytt tvättställ passa på de gamla konsolerna?
Detta tvättställ har ca 50cm cc mellan monteringsskruvarna mot konsolen, men det finns en del justermån också på tvättstället.

Är det standardmått mellan monteringsskruvarna på tvättställ?
 
Mikael_L skrev:
...Är det standardmått mellan monteringsskruvarna på tvättställ?
Det är olika mått på varje tvättställ. Det finns alltså en sportslig chans att du hittar ett nytt med samma mått, men förvänta dig inget.
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Det är olika mått på varje tvättställ. Det finns alltså en sportslig chans att du hittar ett nytt med samma mått, men förvänta dig inget.
Ja det är ju skit ... ;)
Då måste vi ju bestämma "slutligt" tvättställ redan nu, inte kasta upp ett befintligt jag har över "tills vidare". :|

Jag ramlade till sist över en site där dom faktiskt hade mått på tvättställen dom säljer inkl mått för fästhålen.
Ja, det verkar som det du skriver johan stämmer, lite löjligt att dom kan dribbla med hålen en cm hit eller dit, t.o.m inom samma märke. Skulle inte kunderna bli hemskt mycket gladare ifall det fanns några standardmått?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.