Hej, jag och min sambo bor i en bostadsrätts-3a i Norrköping. Vi har en liten bebis på väg och ser fram mot att bo i hus. Vår gemensamma inkomst är 40 000 kr/mån netto och av dem sparar vi 20 000 kr/mån. Vi har amorterat rätt friskt så bostadslånen är borta. Lägenheten är nyligen värderad till 600 000 kr. Nu när vi amorterat har vi ca. 50k sparat.

Vi längtar efter hus och har gått på visningar i 1,5 års tid men aldrig vågat slå till. Det är ju så dyrt! Vad har ni att säga om mina funderingar? Ska vi köpa en villa och njuta av det livet nu (vi är 30 år och snart ett barn som sagt), eller ska vi spara ytterligare 5 år och då kanske ha ytterligare 1 miljon att minska lånet med? Eller är det så att huspriserna har flugit iväg så mkt om 3-5 år så att det ändå är bättre att köpa nu? Nu känns det som att det kostar ca 3 miljoner för en normal villa om man vill ha det fräscht. Hoppas ni förstår mina tankegångar...;)

/bearTGO
 
Era löner och egen insatts borde ge utrymme till ett husköp i tremiljonersklassen. Hoppa på tåget. Lycka till!

Ps "Spara i fem år till" Ska ni inte leva livet oxå :)
 
Om ni verkligen vill bo i hus eller rättare sagt prioritera boendet, slå till.

Dock skulle jag råda er till att välja något hus som inte kräver massor med renovering, mtp att ni ska bli tre i familjen. Samtidigt kan jag rekommendera er till att ha sparmedel kvar att kunna prioritera föräldraledigheten, det är hur kul som helst. Det är otroligt avslappnande att vara lediga båda föräldrarna i perioder.

Lycka till!
 
egl skrev:
Era löner och egen insatts borde ge utrymme till ett husköp i tremiljonersklassen. Hoppa på tåget. Lycka till!

Ps "Spara i fem år till" Ska ni inte leva livet oxå :)


Jo, du är nog rätt. Låter rätt trist att leva det riktiga familjelivet med villa först om 5 år. Vad ska man göra fram till dess...räkna pengar kanske :confused:
Men det är den där höga månadskostnaden som skrämmer...men villa kostar ju.

Men ska försöka hitta ett passande objekt som inte springer iväg allt för mkt oxå, inte det lättaste.
 
JBa skrev:
Om ni verkligen vill bo i hus eller rättare sagt prioritera boendet, slå till.

Dock skulle jag råda er till att välja något hus som inte kräver massor med renovering, mtp att ni ska bli tre i familjen. Samtidigt kan jag rekommendera er till att ha sparmedel kvar att kunna prioritera föräldraledigheten, det är hur kul som helst. Det är otroligt avslappnande att vara lediga båda föräldrarna i perioder.

Lycka till!

Ja shit, det är mkt man ska ha pengar till! Ser helt klart fram mot föräldraledighet, men låter dyrt att vara hemma samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.