Har haft planer på att köpa en liten stuga för 1kr-40.000kr och flytta till tomten och bo i under byggtiden. Mest för att ha nära till bygget och självklart delvis för att kunna sälja nuvarande boende i förväg.

Nu är jag lite inne på att lägga dessa pengar på garaget istället. Bygga garaget först, ha ett litet enkelt badrum med toa handfat och en duschkabin. (tvätt kan vi ha på annat håll) Köpa ett beg kök på Blocket. Detta kök kan sedan få vara arbetsbänk och förvaring när det blir "riktigt garage" sen.
 
Låter som en fiffig lösning om man är beredd att göra avkall på vissa bekvämligheter. Man skall aldrig underskatta värdet och användbarheten av ett garage.
 
Mikael_L
Öht en väldigt stor fördel att ha ett färdigt garage när husbygget sätter igång.
Material och verktygsförvaring, ett ställe att utföra visst snickeri innan det sätts upp på huset osv.

Men du ska nog inte officiellt bo i garaget, då byggnaden inte är klassad för bostadsändamål, kanske bo (officiellt) hos någon kompis /släkting med co-address eller postbox.

Alltså jag är inte på något vis säker utifall det kan bli problem, men hellre vara proaktiv än reaktiv.

Och förresten, hur blir det med husets värdeår och taxeringsvärden, sätts värdeår till då du skriver dig där tro ???
 
Redigerat:
Garage + 5000 kronors husvagn ? storlek 530 eller nåt , sedan säljer du den för samma slant..
 
Bor i 45kvm idag så bekvämlighetsmässig blir det en förbättring :)
Kan slänga in ett billigt parkettgolv på betongen i garaget under tiden vi bor där för att lyxa till det.

Material och utrymmen för verktyg och annat löser jag på annat sätt.

Mikael_L
Behöver man tala om för någon hur man bor om vi skriver oss på tomten? Bor i husvagn eller inofficiellt i garaget utan att någon vet det borde det inte spela någon roll eller vad gäller? Frågar någon bor vi i husvagn det måste väl vara ok som tillfälligt boende, eller alternativet finns att vi kan skriva oss hos min bror som bor någon kilometer bort.
 
P
Bygg garaget och hyr en villavagn så bor du ändå bekvämt och har ett garage att förvara verktyg och mtrl i.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Mikael_L
Behöver man tala om för någon hur man bor om vi skriver oss på tomten? Bor i husvagn eller inofficiellt i garaget utan att någon vet det borde det inte spela någon roll eller vad gäller? Frågar någon bor vi i husvagn det måste väl vara ok som tillfälligt boende, eller alternativet finns att vi kan skriva oss hos min bror som bor någon kilometer bort.
Jag vet inte.
Jag ville bara påpeka att det kanske finns någon eller några fallgropar, vilket du bör kolla innan du tar steget. Har du väl fått problem med myndigheterna på något vis så brukar det bli så jobbigt att få till. Bättre att först kolla vad som gäller (och kan hända) och kanske köra någon fullösning för att inte riskera problem.

Men byggnader ska ju vara klassade för sitt ändamål och t.ex. bygglov krävs för att ändra användningsområdet.
Och är garaget bostad så måste du ha ventilation enligt BBR's krav och energibehovsberäkning och ventilationskontroll och krav på byggfelsförsäkring KA osv. Handikappanpassning och och och, ja precis, det är ju ingen ände på cirkusen.
Sen måste du ha bygglov igen, för att få köra in en bil senare ... ;)

Sen vad som gäller om man skriver sig på en tom tomt eller eller i ett hus under uppförande vet jag inte riktigt, men värdeår för huset kan t.ex. påverkas. Värt att kolla upp.

Förövrigt, har du någon surgranne eller så, som kan tänkas irritera sig på att det lyser i "garaget" hela kvällarna och kan få för sig att börja anmäla?
 
Mikael_L
Missförstå mig inte.
Jag tycker du har en utmärkt ide. Men jag vill bara att du ska slippa stå där med skägget i brevlådan.
 
Mikael_L skrev:
Jag vet inte.
Jag ville bara påpeka att det kanske finns någon eller några fallgropar, vilket du bör kolla innan du tar steget. Har du väl fått problem med myndigheterna på något vis så brukar det bli så jobbigt att få till. Bättre att först kolla vad som gäller (och kan hända) och kanske köra någon fullösning för att inte riskera problem.

Men byggnader ska ju vara klassade för sitt ändamål och t.ex. bygglov krävs för att ändra användningsområdet.
Och är garaget bostad så måste du ha ventilation enligt BBR's krav och energibehovsberäkning och ventilationskontroll och krav på byggfelsförsäkring KA osv. Handikappanpassning och och och, ja precis, det är ju ingen ände på cirkusen.
Sen måste du ha bygglov igen, för att få köra in en bil senare ... ;)

Sen vad som gäller om man skriver sig på en tom tomt eller eller i ett hus under uppförande vet jag inte riktigt, men värdeår för huset kan t.ex. påverkas. Värt att kolla upp.

Förövrigt, har du någon surgranne eller så, som kan tänkas irritera sig på att det lyser i "garaget" hela kvällarna och kan få för sig att börja anmäla?
Tack. Förstår hur du tänker. Ska kolla upp vad som gäller först sen ska jag fiffla :)
Officiellt blir det ett garage med en toa och handfat. Duschen samt köket behöver jag inte nämna.

Grannar är inget problem. Inte en kotte på 500m och ingen förbifart nära huset eller annat som stör. Men som du säger alltid retar det någon gäller att passa sig.
 
Peter_K skrev:
Bygg garaget och hyr en villavagn så bor du ändå bekvämt och har ett garage att förvara verktyg och mtrl i.
Har gott om utrymmen att ha material i precis i närheten samt i en container.
Att hyra någon i 1-2år är nog för dyrt. Lägger de slantarna på att köpa något eller som planen är nu på garaget istället.
 
Jag köpte 2 st byggbodar som jag bodde i när jag byggde.
En med Toa och dusch och en vanlig. Tror jag betalade 27 för den med toa /dusch och 22 för den med pentry.
Levde rätt bra i dom där bodarna i 7 månader. Matlagning, och "vardagsrum" i ena. Sov + bad/toa i andra.
Sålde dom efter bygget och den jag köpte för 27 fick jag 25 för men den jag köpt för 22 fick jag 24 för så jag gick mer eller mindre plus minus noll. Dock kostnaden för kranbilskörning a 390 kr per timme x 6 timmar.

Jag ställde bodarna mitt emot varandra och la ut 30 st pallar med masonit på toppen samt att jag hade 30 m2 gammalt plast-kanal-tak som jag reglade upp mellan bodarna så jag fick ett 30m2 torrt utrymme mellan bodarna för utemöbler, förvaring mm. Elanslutning via byggcentralen.
Kolla på kvarndammens auktioner dom brukar altid ha div bodar och vagnar ute på auktion.
 
_felix_ skrev:
Jag köpte 2 st byggbodar som jag bodde i när jag byggde.
En med Toa och dusch och en vanlig. Tror jag betalade 27 för den med toa /dusch och 22 för den med pentry.
Levde rätt bra i dom där bodarna i 7 månader. Matlagning, och "vardagsrum" i ena. Sov + bad/toa i andra.
Sålde dom efter bygget och den jag köpte för 27 fick jag 25 för men den jag köpt för 22 fick jag 24 för så jag gick mer eller mindre plus minus noll. Dock kostnaden för kranbilskörning a 390 kr per timme x 6 timmar.

Jag ställde bodarna mitt emot varandra och la ut 30 st pallar med masonit på toppen samt att jag hade 30 m2 gammalt plast-kanal-tak som jag reglade upp mellan bodarna så jag fick ett 30m2 torrt utrymme mellan bodarna för utemöbler, förvaring mm. Elanslutning via byggcentralen.
Kolla på kvarndammens auktioner dom brukar altid ha div bodar och vagnar ute på auktion.
Super de var fina tips. Har tänkt i de banorna också. Men sen började jag fundera på detta med att bo i garaget. Tyckte det verkade smidigt att lägga pengarna där istället.
Men hade inte tänkt på detta med att sälja barackerna/stugan sen.

Men det är ju ett bra alternativ. Frågan är bara hur man gör temporärt avlopp samt vatten och el på bästa sätt. Vill nämligen ha en ev tillfällig stuga/bod 50m från tomten så den inte ska vara ivägen då jag gör markarbeten.

Hur är dessa byggbodar på vintern, tycker de ser rätt tunna ut men det kanske är rätt okej?
 
jag har sammma tanke. just köpt mig en brandskadad kåk med dubbelgarage och föråd som är helt oskadat.
har du räknat någon kostnad på att lägga in temp golv, måla upp, sätta in ett beg kök och handfat/dusch?

skule vara kul att veta vad det gick på om någon gjort det*?

Mvh jon
 
hjorthjon skrev:
jag har sammma tanke. just köpt mig en brandskadad kåk med dubbelgarage och föråd som är helt oskadat.
har du räknat någon kostnad på att lägga in temp golv, måla upp, sätta in ett beg kök och handfat/dusch?

skule vara kul att veta vad det gick på om någon gjort det*?

Mvh jon
Detta är ju inte alls några stora kostnader. Jag skulle tex köpt ett nytt enkelt Ikea kök och monterat i något hörn.

Kör på!
 
Mikael_L
hjorthjon skrev:
jag har sammma tanke. just köpt mig en brandskadad kåk med dubbelgarage och föråd som är helt oskadat.
har du räknat någon kostnad på att lägga in temp golv, måla upp, sätta in ett beg kök och handfat/dusch?

skule vara kul att veta vad det gick på om någon gjort det*?

Mvh jon
Vad är det för golv nu?
Och isolering i väggar?

Är det oisolerad betongplatta lär det ju bli rätt golvkallt.
Att isolera upp ett flytande golv, med golvvärme och allt är ju rätt hyggligt mycket pengar och arbete.

Du ska kanske bara spika ihop golvreglar i ett ramverk och lägga minerull i och golvspån på, och endast i de utrymmen där du räknar med att gå i strumplästen.
T.ex. 45x95 och 95 mm MU eller 45x145 och 145mm MU.
Sätt remsor av underlagspapp under reglarna, så dom inte suger fukt.
Detta är ju den klassiska -70-tals idiotkonstruktionen, men för endast ett eller tre års bruk funkar det säkert hyggligt.

Sen hittar du kompletta kök inkl vitvaror på blocket från 0- 20000. Ett i 5-8000:- prisklassen blir nog utmärkt.
(Det här t.ex. http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_kok_24351376.htm?ca=10&w=2 )
Köp också en begagnad duschkabin, så behöver du inte göra iordning en massa tätskikt.
Toa då?, har du en 110mm avloppspipa framme på något lämpligt ställe?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.