Hej på er,
Vi sitter idag på ett 30 år gammalt hus vi köpte 2007, vi har piffat upp det både exteriört och interiört samt friköpt tomten. Allt detta i tron om att vi skulle bo här resten av livet.

Nu har vi lyckats få möjlighet att köpa en ,i våra ögon, drömtomt och bygga ett nytt hus. Tomten är väldigt dyr men vi värderar det högt att endast behöva flytta ca 1 km från där vi bor idag.

Idag var vi på banken för att diskutera byggnadskreditiv. De konstaterade att vi kommer att ha råd att bo och leva i det nybyggda huset. Men de kräver att vi säljer vårt nuvarande hus innan de beviljar krediten.

På grund av allt piffande på nuvarande hus har vi inte tillräckligt pengar kvar till 10 % kontantinsats. Vi har fått en lite vag värdering på huset som skulle innebära att det fattas ca 75 000 till 10% kontantinsats.

Finns det någon möjlighet att någon bank accepterar ett byggnadskreditiv innan vi säljer huset? Vi kan nog tänka oss att sälja huset i förtid och flytta till mor och far. Men vi vill ha ok från banken innan vi gör det.

Egentligen är detta helt emot mina principer, att köpa något man inte har pengar till. Men samtidigt får vi förmodligen är det bara en gång i livet vi har möjlighet att få en tomt med sol hela dagen, lite havsutsikt och längst in på återvändsgata..
 
Kan ni inte få ett lånelöfte så att ni har lite säkerhet innan ni säljer?
 
Vi får tydligen ett lånelöfte.. I min okunskap trodde jag att kreditivet var ett lånelöfte. Det är villkorat att vi ska sälja vårt hus först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.