Jag försöker i detta forum nu...jag har ett gammalt dragigt hus som behöver uppvärmning! Jag vill kunna värma hus och varmvatten med någon form av biobränsle. Så lite bakgrund: huset är i två plan, ganska öppen planlösning, arean ca 150 ? kvm. Två små rum intill köket nere och två rum uppe. Liten källare med låg takhöjd, mao inte så mycket plats till stora anläggningar.

Jag vill gärna ha vattenburet system med radiatorer i varje rum, huset är såpass kallt i sig och tilläggsisolera vill jag inte (kulturhus). Jag har en skorsten som nu är ansluten till en liten jötul gjutjärnskamin som står i köket. Sen är det el-element tre stycken på nedre plan. Liten vv-beredare på 50 l nere i källaren, dusch inne finns inte, men ska byggas till.

Så, vattenburet system, gärna myspanna som värmer både radiatorer och vatten. Vilka alternativ har jag? Jag håller gärna på med ved, men inser att pellets är ganska bekvämt...har dock inga stora lagringsutrymmen, pyttelitet förråd som jag har cyklar och trädgårdsmöbler i. Var börjar jag, vem kan sånt här? Kan tillägga att den lokala firman inte hade hört talas om t e x Kakelugnspannan när jag frågade. Det är det enda alternativ jag fastnat för hittills, men har hört talas om vattenmantlade pelletskaminer och även om en kökspanna, Lohberger som man kan elda med både ved och pellets! (och baka i!!:rolleyes:).

Hjälp, tips, erfarenheter av olika system?:confused:
 
Hej

Det är viktigt att du tänker igenom och förbereder ditt "uppvärmningsprojekt" grundligt. Du kommer att få leva med dina val under lång tid framöver.

En bra start på projektet kan vara att ta kontakt med kommunens energirådgivare. Besök någon (-ra) energidag som anordnas av energirådgivarna, Villa & Hemmässa, mm. Titta igenom Äfab:s hemsida, m fl.

Helt nödvändigt är att du till fullo förstår vad ditt framtida värmesystem kommer att kräva av dig i form av daglig arbetsinsats, tekniskt kunnande, mm. Oftast är det så att billigt bränsle kräver stor egeninsats.

Lycka till! / Sture Castor
 
Men, måste man vara expert för att värma sitt hus med biobränsle? Jag är normalbegåvad och förväntar mig att resp hantverkare kan sitt område, räcker det?
 
Kökspanna från Wamsler eller Lohberger,Borö och Heatacc har acctankar av vitvaruutseende som kanske kan placeras i kök eller hall,knappast bra med accar i källaren med tanke på laddning vid strömavbrott,hellre om platsbrist ställa dem på övervåningen.
Lite besvär med ved i köket men man vänjer sig,sätt elpatron i en av tankarna vid frånvro och på sommaren,satsa på solslingor från början i en av tankarna,liten kostnad jmf att göra det senare om du skaffar solpaneler,thermomatic cbj och laddomat 21 är självklara val för shuntstyrning och laddning,100l förrådsberedare i tank 1 eller dubbla varmvattenslingor av kamflänsrör som kan vara bättre för skiktningen men förrådsberedare ger duschvärme ner till 40 grader i accen knappast slingor om inkommande vatten håller +4 från brunnen men kanske ok om du har en stor hydrofor uppställd i inomhus temp så att inkommande vatten håller 20 grader.Möjlighet att avsklija tekniktanken,tank 1,för att inte värma stor volym med el eller sol på sommaren.Kolla www.hansforsman.se och Lohberger på nätet,har sjäv en liten Wamsler men skulle valt den stora med bakugn om huset varit större.
 
leahtova skrev:
Men, måste man vara expert för att värma sitt hus med biobränsle?
För att reda ut vad som verkligen passar dig, ja. I varje fall om du bor i Malmö/Lund krokarna i Skåne. Man får ut mer på vishan för att yrkesfolk ska veta vad vedeldning är och vilka alternativ som erbjuds.

"Inga lagringsutrymmen" får mig dock att fundera lite... vid både pellets, men framförallt ved, är ju anläggningens storlek betydligt mindre än platsen materialet kommer uppta...
Har du trädgård? Hur stor exakt är din källare? Etc...
 
Tack för era svar!:)

Jag bor ute på landet, Höör räknas nog som landsbygd? Apropå förvaring av ved så har jag stor trädgård och når lätt veden via altanen (där jag står och klyver ja...). Ved kan väl vara utomhus under tak vad jag förstår, men vet inget om pelletsförvaring. Inbillar mig att den ska förvaras inomhus för att hålla sig torr?

Intressant det där med ackumulatortankarna i köket, har inte ens tänkt på det:rolleyes:, trodde att de kunde stå i källaren...Jag har kommunalt VA, men vad vattnet här håller för inkommande temp, ingen aning! Trodde i min enfald att det skulle räcka med EN ackumulatortank? Någon som vill förklara närmare vad problemet är, för det förstod jag inte? Jag vill värma duschvatten också med min biobränsleanläggning!

Tack återigen, ska studera länkarna nu:D
 
Är det ett gammalt dragigt hus utan någon extra isolering så är det MYCKET värme du behöver. En vedpanna på minst 30 och helst 50 kW krävs. Det går inte att kombinera det enegibehovet med mys. Ordentlig plats att lagra och torka veden under ett år behövs och någon sorts vedprocessor krävs också. Den vedmängden sågar och klyver man inte själv.
I andra trådar kan du hitta ungefär hur många kubik ved per år du behöver processa till ett liknande hus.
Har du källare så är det väl där som pannan och tanken ska stå.
Med en modern vedpanna så eldar du relativt miljövänligt. Pyreldning i kökspannor är ju sånt man vill komma ifrån.
Tycker som Castor att ditt resonemang låter ogenomtänkt.
 
På vilket sätt är det ogenomtänkt? Allt beror väl på hur man själv vill ha det, nu utgår du från att jag vill ha det som du, du använder dig själv som referens på hur det SKA vara!

Jag bor i ett gammalt dragigt hus för att jag uppskattar tystnaden och faktiskt, draget. Jag strävar inte efter en inomhustemperatur på 23 grader konstant i alla rum, och jag sätter hellre på mig varma tofflor om jag tycker att det blir kallt om fötterna.

Jag hoppas att detta kan bli en seriös diskussion, men inlägg som dina som vill "skriva mig på näsan" ger inte särskilt mycket, tyvärr. Jag förstår inte varför du förutsätter att jag ska ta hand om veden själv - måste man det för att passa in som vedeldare? Jag kanske hellre köper färdigtorkad, kluven ved av någon som har det som enda syssla?

Mitt hus är litet, mina krav på inomhus temperatur ligger på 17-18 grader, och jag har andra normer på bekvämlighet än du, som det verkar. What´s the problem? Varför "måste" pannan ner i källaren? (som nog är ca 5 kvm, låg takhöjd, någon undrade). Just nu värmer jag huset med en liten braskamin och oljefyllda elradiatorer (3st) Jag strävar efter ett mindre elberoende system och möjlighet att även värma vv m biobränsle. De kökspannor jag tittat på är moderna skapelser, så det där med pyreldning i kökspannor vet jag ingenting om.

Jag är mer intresserad av dem med egna erfarenheter av just kökspannor (som inlägget ovan), mer sånt!

Jag tycker nog snarare att det är du som är ogenomtänkt, så om jag får ställa frågan: varför eldar DU med biobränsle?
 
Redigerat:
Hej! Jag har haft kökspanna (som var kopplad till vattenradiatorer). Inte ett rekommendera. Alltså enligt egna erfarenheter så hör varken eld/aska/ved hemma i köket. Gärna inomhus i form av kamin etc. men undvik köket.
Källaren går också bort, framförallt när du nämner att den är av mindre storlek.
Om jag fortsätter enligt mina egna erfarenheter så blir rekommendationen ett separat pannrum, friliggande eller som en utbyggnad av huset.
Fördelar är att det är lätt att organisera så att både panna, tank och ved blir lätt att forsla in....Kanske inte det mest ekonomiska alternativet men. Pannan behöver inte vara så himla stor <35 kW?!
"Vedprocessor"....nja, någon sorts elektrisk såg och gärna en maskinell klyv om man vill sköta tillverkningen själv....

En (kanske för dig stor) nackdel är att du även måste ha en extra skorsten i så fall, men det är så jag har valt att göra och det jag kan rekommendera....
Mvh
 
Redigerat:
Kökspannor är miljögodkända vid eldning mot acctank,Wamslers och Lohbergers största ger ca 20kWh till vattnet och 3-4 till omgivande luft bör absolut räcka till.Enda besväret som jag ser är att bära in ved i köket men om Du förvarar en del på altanen så har Du ju ej så långt.Självklart kan det ej jämföras med vedanläggning med panna på 50 kW och acc på 2000l,man får elda mer kontinuerligt men kan å andra sidan laga mat och baka samt vintertid ett varmt och mysigt kök men satsa på elpatron och solpaneler annars väl varmt på sommaren om Du måste elda för tappvatten,sök på Andren som är solvärmeguru han sjunger kökspannans lov
 
leahtova skrev:
Jag kanske hellre köper färdigtorkad, kluven ved av någon som har det som enda syssla?
I Höör trakten är det definitivt ett bra alternativ, finns många i de trakterna som levererar ved. Har själv köpt huggen + kluven blandved (löv) från vedland.se i Hörby för 300kr/m3s, blir ca 40öre/kWh.

Pellets ligger sist jag kollade på ca 65öre/kWh, så jag tycker man nog ska ta sig en ordentlig funderare om det lilla extra arbetet med huggen/kluven ved inte är värt det jämfört med pellets om man nu som du har en trägård att stapla veden i.

Vad gäller panna kontra vedspis så är pannorna effektivare, men å andra sidan så kan du som sagan1 säger spara in elkostnaden för matlagning, så det går nog ungefär på ett ut. Det blir då andra faktorer som slutligen fäller avgörandet där.

Vedspis i köket ÄR himla mysigt, speciellt när det är kallt, blåsigt och fuktigt ute (dvs 4 månader i sträck i Skåne :D). Men nackdelen är ju att man drar in ganska mycket smuts i köket utifrån och all aska som ska ut med för den delen, samt som sagt att man måste lägga på betydligt oftare (i en ordentlig vedpanna med tex 3m3 vatten så behöver du kanske bara elda 1 gång i veckan-var 14de dag vår/höst).

Varför "måste" pannan ner i källaren? (som nog är ca 5 kvm, låg takhöjd, någon undrade)
Måste och måste. Vanligen är ju källare brandsäkrare än utrymmen på bottenvåningen. Dessutom, har man ingång utifrån till källaren, så håller man ju smutsen utomhus. Så det är mest av praktiska orsaker som källaren är standardvalet. Men ett brandsäkrat rum på BV funkar lika bra.

Annars räcker 5kvm aldeles utmärkt för en panna. Har själv satt in en Effecta Woody Lambda i en 6kvm källare. Enda problemet var att det var ytterst lågt i tak, bara 1,60. Det går även med så lågt i tak, fast man måste korta av turbulatorerna en bit för att kunna ta ur dem och sota. Jag valde dock att gräva ut källaren, 2.10 där nu, mest för att 1,60 är aldeles för lågt för en vettig arbetsställning (man ska ju dock ner där relativt ofta och kanske bära tungt samtidigt).

Just nu värmer jag huset med en liten braskamin och oljefyllda elradiatorer (3st)
Hur mycket ved per år och kWh el använder du årligen?
Ganska avgörande för att kunna beräkna hur mycket vattenvolym i acktanken du behöver för att få vettig värmekomfort när du vaknar på morgonen.
 
I vårt hus på landet har vi kökspanna. Vi är inte där så ofta, så jag vet inte om erfarenheterna är värda något.

Men, eldar man inte var tredje timme så blir det kallt för vi har ingen acktank värd namnet (kanske 200 liter?). Mycket ved skall hämtas in, är man på semester är det inga problem men om man skall hinna göra det innan man går till jobbet och lämnar dagis, så...

Du bör nog ha i alla fall 500 liter ack tank, gärna mer. Då kan du klara dig under natten, om du har tofflorna på när du lägger in första veden på morgonen... :)

Elpatron och varmvattenberedare i tanken, för backup om du åker bort några dagar eller blir sjuk och inte orkar hämta ved eller du inte hinner etc. Det som blir besvärligt är att sätta upp radiatorerna med vattendragning och allt.

En klassisk kökspanna är tex parca 300.

http://www.ctcvarme.se/enertech/p224/files/CTC_Parca_300.pdf
 
Här är en som precis köpt en vattenmantlad inbyggnadskamin för ved. Vi ska mura in den i lättbetong eller med gipsskivor och montera en skorsten då huset är nybyggt och inte har en skorsten ännu.
Kopplar denna mot ack.tank på 750 l (även med elpatron) som ska försörja både tappvatten och golvvärme i hela huset. Golvvärmen kräver ju inte lika hög temp som radiatorer så vår ack kan ju gå ner i temp innan det behövs eldas. Vi har inte heller utrymmen för en stor tank. Vi har också valt att installera solslinga i tanken men hoppade över solpaneler just nu pga ekonomin:( Det får bli senare....

Och även om inte veden står för all värme(elpatron) så är det ju en besparing och framförallt mysigt. Kaminen vi valt har låg effekt mot luft och hög mot vattnet eftersom vi vill kunna elda mycket utan att det blir för varmt i rummet där kaminen är.


Inbyggnadkaminen köpte vi från http://www.nordicvarmesystem.se/
De har både insatser och braskaminer

Ett annat tips jag själv fick var http://mygind.se/group.asp?group=388

och http://www.hansforsman.se/

Just nu kommer jag inte på fler men jag har letat i 1½ år innan jag bestämde mig.

Har också fått en massa kommentarer från "proffs" som talar om att man inte kan göra si eller så. Att man måste ha pannor som ger 50 kw osv.
Det gäller att sålla bland svaren, endel kritik/råd får man ta åt sig som nybörjare. Men det behöver inte bli så stor anläggning som vissa gör gällande.
Fördelen du har är ju att du har en skorsten och kan koppla på kökspanna tex.
Jag föredrog dock en kamin jag kan sitta och mysa vid.

LYCKA TILL:)
 
Ett annat tips

http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm

Här är en kombi-kamin där du kan elda ved och pellets i utan omställning. Alltså när veden slocknar så kan den ladda med pellets automatiskt. Tyckte jag var lite fiffigt:D
Sköter sig själv när man inte är hemma.
Och det är den enda jag hittat som man kan elda både ved och pellets i utan att byta till galler osv.
Men den passade inte för oss....
 
bryggtomten skrev:
Här är en som precis köpt en vattenmantlad inbyggnadskamin för ved. Vi ska mura in den i lättbetong eller med gipsskivor
:confused:
Varför inte i lera? Både billigt och överlägset dina alternativ vad gäller värmemagasinerande fömåga.

Vi har också valt att installera solslinga i tanken
Annars är värmeväxlare klart bättre än slingor efterom den matar solpanelerna med kallare vatten + ger bättre skiktning i tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.