Snart blir det kallt och då vill man elda :rolleyes:
Har en marieberg "Karl" där en av rutorna spruckit efter lite olycklig våldspåverkan.
Nu visar det sig att vår kakelugn inte är standard avseende hur glaset är fastsatt i gjutjärnet. På vår ugn är dom limmade med ett genomskinligt silikonliknande medel som då ska tåla den höga värmen i ugnen.

Det kan inte vara värmesilikon för det tål väl bara 300gr?
Något tips var jag kan hitta dett medel - för kakelfirmorna i uppsala vet inte vad jag ska ha.

Dom "andra" kakelugnarna har glaset monterat med en mjuk list och ett skruvat bleck - men jag har ingenstans att skruva ett bleck/list i min ugn.
 
Det finns en "värmetålig tätmassa" som används inom motorsport, den funkar utmärkt, kolla att du får rätt som inte ger elaka utfällningar/gaser hör med mc firma eller liknande.
"byggare"
 
Tack för era svar.
Har pratat med marieberg men dom har inget sådant medel och dom känner inte till lösningen vi har (fastän marieberg har gjort installationen år 2002). Saken är väl att det ursprungliga bolaget har konkat och sen startat om. De ska ha ca 2000kr för att komma till oss och titta - utan garantier att dom kan fixa dit glaset. Ca 12+12km resväg..lite dyrt för lite glas tyckte jag.

Casco medlet skulle kunna funka men det är svart (lät att kladda på glaset) och det står inte att de fäster på glas men kanske ?

Ska kolla på den där värmetåliga tätmassan osså.
 
Kan avråda från att testa casco 4077. Sika har en liknande produkt som heter firestop. Och det är väldigt svårt att få det snyggt. Jobbar med fogmassor sen fler år tillbaka och har testat båda produkterna ett flertal ggr. Fast då som dold fog. De flesta så kallade brandfogmassor ska ju bara hålla en viss tid. Alla fogmassor brinner upp efter ett tag.
Jag hade satsat på att ta luckan till en mekanisk verkstad och få svetsat dit ett bläck el liknande. För att sedan kunna fästa glaset med skruvar.
 
FYI. Jag skippade det silikonliknande och köpte istället glasfiberpackning 87-473 på biltema för värmeglas där det ingick ett klister som tålde värme. Se det bidde en klisterkant runt glaset - tryckte dit det på plats och "spände" dit det med listen och mha några brickor.

Se tätade jag lite mer med pannkit som hade hemma.
Det sitter fortfarande efter ca 10 eldar så det verkar funka än så länge.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.