Hejsan,

Jag hade en mäklare till mitt hus under en månads tid för att sedan säga upp honom och själv sälja huset via annons på nätet. (Han skötte sitt jobb mycket dåligt)
Om det nu skulle vara så att jag blir kontaktad av någon av dem som sett huset med mäklaren tidigare - hur länge kan då mäklaren kräva sin provision på föräljningen eftersom han först visade huset?

Tacksam för snabbt svar!
 
Kolla vad det står i avtalet du hade med honom. Oftast brukar det vara 3 månader.
 
Det finns ingen tidsgräns. Om du säljer till någon som mäklaren har haft kontakt med så kan han ha rätt till provision även om det går ett år (troligen flera år).

Att han kan ha rätt till provision är inte nödvändigtvis detsamma som att han faktiskt har rätt till provis.

Tre mpnaders reglen som är standard men kan avtalas till annan längd är den tid mäklarne har ensamrätt, dvs du kan inte anlita en annan mäklare under den tiden. Om du har 2 olika mäklare inkopplade så skall de "slåss" sinsemellan om rätten till provision. Som kund skall du inte behöva riskera att betala dubbel provision.
 
Tack för era svar. Jag hade känslan av att han kunde kräva provision i princip hur länge som helst vilket är rena vansinnet eftersom han inte gjort sitt jobb ordentligt från början.

Hempularen... vad menar du med "provis"?
 
Lite slarvigt, menade provision. Tyckte det började bli en störande upprepning.

Det jag menade med den meningen är att om ex. mäklaren har misskött sig så har han inte rätt till provision. Men hur mycket han skall ha misskött sig och vilken bevisbörda det finns vet jag inte.

Jag tror att det är ganska ovanligt att mäklare kommer i efterhand och kräver provision, såvida det inte är ett uppenbart fall av "smitning". Typ att du som säljare sparkar mäklaren just när en affär är nästan klar och slutför själv.

Jag tror att det förekommer att säljare gör just så när de 3 månaderna börjar ta slut, de tror att om affären inte är klar inom 3 månader så slipper de arvodet, så är det alltså inte.

En mäklare som blivit sparkad från sitt uppdrag, och om det finns någon sorts fog för klientens missnöje, vill troligen ha så lite uppmärksamhet som möjligt över det inträffade.
 
Redigerat:
Kolla som konstaterat avtalet, men jag är rätt säker på att Immobil har rätt, åtminstone utifrån hur jag tolkade vårt kontrakt med berörd mäklare. Därtill frågade jag densamme huruvida jag tolkat rätt eller inte och fått positivt svar, men i efterhand får väl konstateras att det var ett ganska givet svar från mäklaren.. :surprised:

Däremot, som den fullfjädrade hemnet-missbrukare jag är så vet jag att det åtminstone i mitt fd närområde är mycket vanligt att objekt som inte blir sålda kommer ut med ny mäklare efter ganska exakt tre månader. Därtill finns det finns två aktörer som har 90% av marknaden så det vore föga troligt att dessa inte hade koll på utbudet...

(Redigering; såg sedan att jag läst lite väl snabbt och missat att det inte handlade om att enbart byta mäklare, och hade för avsikt att radera hela inlägget, vilket jag dock ej har koll på hur man gör..)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.