Hej

har funderat på att dela upp arbetet för våran tillbyggnad på följande sätt.
1 Arkitekt(klart)
2 Schakt/grund
3 Bygg/El
4 VVS

Om man skulle dela upp det på detta sätt kan man då använda sig av "samordnad generalentreprenad". Vore skönt om en firma tog ansvaret på plats,

Mvh

Tove
 
Saknar du inte en projektör ? K eller Konstruktion är väl en viktig del i ett husbygge. Hade du kanske en A som har denna kunskap ? (Menar du bygg/el) ?
Visst är det lättare med en totalentreprenad men du kommer säkert billigare undan om du kör en delad. Du måste ha en KA också....men det visste du väl redan.
 
Redigerat:
Hej

Men vad jag har förstått kan jag inte välja totalentreprenad då jag redan anlitat en arkitekt då har jag liksom redan "delat på det". Ka finns.

MvhT
 
Totalentreprenad innebär att någon åtar sig allt jobb, inkl arkitekt. Om du håller arkitekt, och låter någon utföra resten av jobbet, då blir det en generalentreprenad.
Då skall GE sköta samordningen.
Som du vill dela upp jobbet, blir det fråga om delad entreprenad. Då är det nog svårt att få någon att sköta samordningen.
Ett förslag är att köpa en markentreprenad inkl bottenplatta, med yttre VA till överkant
färdig bottenplatta.
Sedan köper du resterande byggentreprenad, BE, inkl El o VVS, där byggentreprenören åtar sig samordningsansvaret.
KA skall du ha under alla omständigheter.
Alternativt kan du köpa Bygg för sig och köpa El samt VVS för sig, och sedan låta BE sköta samordningen. Givetvis mot ersättning.
ByygE sköta samordningen.
 
Ju mindre parter som är inblandade desto mindre chans att det blir kommunikationsmissar, vilket kan ha en negativ inverkan. Se till att utnämna en samordnare. Personligen tycker jag att arkitekten inte ska vara det eftersom de oftast saknar teknisk erfarenhet.
 
Om vi teoretiskt säger att förfrågningsunderlaget är av likvärdig kvalitet, innebär en GE att en entreprenör i sitt anbud tar en större del av risken (samordning, upphandlig av underentreprenörer inklusive den ekonomiska risken). Det är naturligt att GE:n vill ha kompensation för sin risk i form av ett högre pris. I en samordnad GE eller delad entreprenad tar du en större del av risken, i gengäld mot ett lägre anbudspris.

Har du inte erfarenhet av att vara byggherre sedan tidigare, skulle jag inte rekommendera er att välja delad eller samordnad entreprenad. Speciellt inte som ni sannolikt kommer att vilja ändra och justera entreprenaden en del under byggets gång. Då blir det betydligt lättare att det blir missar vid en delad/samordad än vid en ren GE.
 
hej och tack för alla svar
Nu har vi visat underlaget för en kompis och han undrar varför vi inte använder oss av konstruktions entreprenad, jag hittar ingen info om detta, någon som vet vad detta innebär?

//T
 
Tror jag inte finns eller du kanske menar CM-entreprenad (Construction Management)? Det innebär att du anlitar en firma som tar hand om hela biten inklusive projektering och anlitar mängder med underentreprenörer i samråd med dig. Man kan säga att det är en mycket delad entreprenadform.

De olika du kan använda dig av i ditt fall:

Totalentreprenad dvs. du låter en byggentreprenör ta hand om allt inklusive projekteringen. Eftersom du redan gjort den helt eller delvis så kan det bli lite diskussioner vem det är som har ansvaret för uppgifterna men det ska gå att upphandla ändå och kommer då att kallas för styrd totalentreprenad.

Utförandeentreprenad dvs. dina förfrågningshandlingar är kompletta och då kan du antingen välja mellan generalentreprenad, delad entreprenad och samordnad generalentreprenad. Vid vanlig generalentreprenad anlitar du en byggentreprenör som då tar över ansvaret och bygger din byggnad enligt handlingarna dvs enligt angivet utförande. Vill du handla upp de olika entreprenörerna själv så kan du använda dig av delad entreprenad och ta hand om samordningen själv eller delegera detta ansvar till tex. byggentreprenören. Du kan även handla upp entreprenaderna själv och sedan låta en av dem blir generalentreprenör som då skriver kontrakt med de andra entreprenörerna dvs. samordnad generalentreprenad.

Hoppas att det klarnat lite!
 
Redigerat:
CM är ett lite luddigt begrepp, men det är en bra sammanfattning med "mycket delad entreprenad". I Sverige kallades det förut för "Åke Larsson"-modellen, efter firman "Åke Larsson Byggare" som var först med CM-upplägget i Sverige.

CM innebär som skrivet oftast en mycket uppdelad entreprenad. Inte sällan så har man också separat materialupphandling fristående från entreprenörerna.

Men för att CM ska vara rationellt krävs en betydligt större skala än ett småhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.