optimum
BiFuel skrev:
Smaka på vattnet i kranen och sedan på vattnet som rinner ner genom avloppsröret och tala sedan om för mig att det inte är någon skillnad ;) :D
Ligger en del i det där.

Om avloppsrör läcker borde vatten från avloppsör vara värre då de har godsaker med sig för ev. mögelsvampar att frossa på.

Vanligt kranvatten är ju rent.

hmmm
Om nu inte mögeslvamparna är lite kräsna och avstår från godiset i avloppsröret? Någon som vet?

Blir lurigt om man fördjupar sig.

Kan lova alla oroliga att jag inte kommer att testa hur det smakar, var lugna.

/Roland
 
Avllopp till toalett får fortfarande gå genom golv, mest därför att det ska gå att renovera badrummet utan att bygga om hela huset, golvbrunnen hör man ju nästan på namnet var den måste hamna .-)
Övriga genomföringar går oftast att placera i vägg, eller på upphöjd sockel, allt detta är för att minimera risker för vattenskada,
Det är tydligen vanligare att vatten tränger igenom vid rörgenomföringar, än i hörn, därför så är det ett bättre alternativ med upphöjd , sockel trots att det blir fler hörn att täta.
Och ja, det är lika besvärligt att få genomföringarna täta på en sockel, som det är på golvet,
Men golvet är oftare vattenbegjutet, eller om något brister, så ska golvet kunna hantera att det står någon cm vatten på det, Därför vill man ha ett minimum av genoföringar i det.

Vattenskador i byggnader kostar ca 100 miljoner i VECKAN..

Sug på den ni..

(Stat,kommun och landstingsädga fastigheter tillkommer)
40 % av detta betalar försäkringsbolagen ut, så dom är rätt angelägna att få någon ordning på torpet..
Bristande tätskikt står för 27 % av kostnaden, Tappvattenledningar 30%, avlopp 15%, värmeledningar 15 % , utrustning såsom tvätt,diskmaskiner, kylskåp etc för ca 13 %

Men va fan, Morfar hade aldrig några problem med siit badrum, lite mögel i ett hörn bara. Jag bygger som honom, iofs badade han bara en gång i veckan, jag duschar så det blir blött överallt, en gång om dagen, men det kan ju inte spela någon roll ? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.