Vi har en lägenhet med FT system, byggd i mitten på 80. Ovanvåningen har 4 tilluft, en i varje sovrum, samt ett utsug i badrummet.

Entrévåning hade två tilluft i kök och vardagsrum, men då vägg har försvunnit finns det numer bara en tilluft till det nya större rummet. Det finns frånluft på toaletten, i en klädkammare och ett utsug från köksfläkten.

Vi är i stånd med köksrenovering där vi kommer att bl a byta nuvarande fläkt mot en kolfilter. Vad ska man då göra med det befintliga utsuget? Ska man då plugga det helt eller ska man ha visst luftflöde där också?
 
B
varför vill ni ha kolfilter?
tycker själv att det är problem med kolfilter.
byter man som ska efter ett år så luktar det från fläkten sista delen av halv året. men ni kanske inte steker så ofta.
 
Fläkten klarar både kolfilter och "vanlig" inkoppling, det är mest av estetiska skäl vi vill prova med kolfilter då vi flyttar fläkt och häll en bra bit från ursprungliga positionen.
 
B
oki doki. sätt ni in en ventil.
 
Ok, så det påverkar inte resten av lägenheten när man får ytterligare en frånluftsventil? Det är ett jäkla sug i den, men det kanske det ska vara?

Är det en sån här vanlig ventil jag ska använda? (Fulsnodd från Jula :))
414006_c.jpg
 
B
jopp. med den går det justera draget.
köksfläten är ju en frånluftsventil. går alltid luftgenom den.
 
Idioti att sätt in kolfilter när det finns en riktig kanal.
Kolfilter sätter man in då det inte finns någon köksfläkt innan.
Kolfilter är lite bättre en ingen fläkt alls men sämre än en riktig fläkt som suger ut matoset.
 
puu skrev:
Kolfilter är lite bättre en ingen fläkt alls men sämre än en riktig fläkt som suger ut matoset.
Kolfilter är lite bättre än ingen fläkt alls men sämre än att öppna fönstret. :D

Håller med dig, Har man kanal fram så är det fanimej korkat att inte koppla in den. Även om det byggnads mässigt kan bli lite kinkigt.
Spisfläkt är nåt man ändå använder nästan varje dag. Ni kommer bli grymt besvikna på kolfilter om ni haft riktig fläkt innan.
 
Kan bara hålla med: nästa gång ni steker och smöret bränner lite så har ni dimma i hela huset. Kolfiltret tar ju bara bort visst fett och doft, men inte allt och heller inte "röken".

Flyttar ni fläkten och sätter den på yttervägg så ta då hellre upp ett hål och led ut luften den vägen. Förutsatt att det sitter en fläkt i fläkten då. :)
 
Jag tycker att ni inte ska byta till kolfilter, blir bara bökigt.

Ett kök ska ha ett frånluftflöde på minst 10-15 l/s så du ska inte plugga kanalen om du beslutar dig att köra med ett kolfilter.
 
Tack för tips och kritik. Bor i en bostadsrätt så det finns tyvärr ingen möjlighet att ta upp ett hål i väggen.

Däremot nu när vi rivit ut det gamla så har jag pluggat i en ventil provisoriskt och det är ett jäkla vinande som inte går att få bort, så det lutar åt att vi får tänka om och helt enkelt dra ut fläkten genom ventilationen iaf.

(Är det ventilens konstruktion i sig som gör att det viner eller vad beror det på? Ingen av de andra utsugen har vinande ljud, bara svagt blåsljud.)
 
Du har antagligen inte lyckats få det helt tätt vid pluggningen. Då sugs en del luft genom de små otätheterna. Kan jämföras med att vissla.

Min mormor bor i BR och de har någon form av mekanisk ventilation på taket; det är ett jäkla sug i ventilerna. I ett rum har mormor lagt ett A4-ark av styv papp för hålet eftersom det vinade så. Lyfter man på pappen får man faktiskt ta i lite för att få bort det pga suget. Man blir lite förbluffad, tänker på all värme som sugs ut där.
 
Jo, precis så har vi det också. Har inte orkat kolla på senaste ventilationsbesiktningen, så jag har tyvärr inga siffror.

Däremot provade jag pappersvarianten och när pappret sugs fast utanpå ventilen så slutar det vina och övergår till lite mer behagligt susande, vilket leder till tro att ventilen sitter bra trots allt?
 
Men snälla ni, bor ni i lägenhet och klagar på att det ventileras för mycket?
Ni vet väl att all luft ska bytas ut var annan timme och jag tror inte det är många lägenheter som klarar det.
Jag som bor i hus kan ibland bli lite dumsnål och dra ner på fläktarna men sen tänker jag att min hälsa är viktigare.
Men ni som inte betalar själva för uppvärmninget, öpna spjället på era köksfläktar och ventilera så mycket ni kan. Frisk luft kan man inte få föfr mycket av.
 
Nej, jag gnäller inte över att det ventileras för mycket, jag försöker lista ut huruvida ventilationen ska lösas efter bortmontering av spisfläkt samt om det går att göra något åt vinande ventil.

Luften har jag inget att anmärka på förutom att det blir ganska kallt vinterhalvåret, men som sagt har jag inte kollat senaste OVK, det kanske dags att justera igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.