Det var lätt att installera Paxfläkten 230. Jag har en 2-polig brytare och en extra brytare (Eljo i samma dosa) för att starta den manuellt. När 2 poliga brytarn är på så är den på fuktstyrning, så kan man slå på den manuellt med den andra och eventuellt slå av den så går den på eftergångtid (efter större talettbesök). Den stängs ju helt om man stänger den två poliga brytaren. Då är alla funktioner intäckta som jag kan behöva tycker jag. Det finns installationsanvisning med som är lätt att förstå.
 
Hej vi har en fläkt till frånluften i badrummet, kan man köpa en lös hydrostat som styr den?
 
Ja, mina föräldrar har så.
 
...eller så köper man en Pax Passad 30 direkt som har det inbyggt och får en knäpptyst fläkt på köpet. Kostar drygt 1100kr.

Pax externa fuktstyrning kostar 630kr men det kanske finns billigare alternativ.
 
Eller en fresh-fläkt som faktiskt är knäpptyst. 5 db.

//Patrik
 
5db? Det kan väl inte stämma. Vilken modell skulle det vara?
 
Hehe Okej då, 22 db men det är nästan 5 db. ;)
Fresh
//Patrik
 
Men bortsett från siffrorna, har du haft tillfälle att jämföra dessa och tycker att Freshen är märkbart tystare?

Jag har två gamla Pax 230 som har slutat vara tysta för flera år sedan, antagligen tillhör de en årgång som är kända för att börja brumma (hade jag reklamerat inom 5 år hade jag fått nya). Dessa ska ersättas med nya fläktar och passaden är ett naturligt val eftersom jag då inte ens behöver göra nya skruvhål....

På mässan lyssnade jag på Passaden och något motorbrum hörs inte ens om man lägger örat MOT motorn...

MEN, om Freshen är ett tystare alternativ så kanske jag måste titta lite på den också. Dock verkar den vara dyrare än PAssaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.