Jag har skrivit en lista över sådant som jag anser mig behövs i tvättstugan för att ha en fungerande sådan när man delar den med:
A: 1 vuxen
B: 2 barn
C: Använder den som huvudingång...
D: Använder den som torkrum

Tvättmaskin
Torktumlare
Ett städskåp
Ett Linneskåp
Ett skåp med korgar för smutstvätt, Vi har idag två djupa tvättkorgar men vi hade stått ut med att ha 4....
Vaskskåp för förvaring av kemikalierna..
Några väggskåp för förvaring av strykjärn, tvättmedel och sköjlmedel och vasar...och allt som nu kan tänkas husera där..
Därtill värmepannan & varmvattenrören.
Utöver detta vill jag har plats för att hängtorka tvätt, gärna TVÅ vägghängda stativ ovanför varandra.
Givetvis vill vi ha någonstans att hänga av oss när vi kommer innanför dörren, och plats för skorna.

Så...nu till min fråga: Hur får man vettigast in allt det här utan att använda en halv nedanvåning till det??
Vad kommer härnärst, en "tvättö" precis sonm köksön så länge har huserat i köken kanske..
Och vilken dröm att ha utrymme att ALLTID ha strykbrädan framme, istället för som idag packa upp och pack aner och stå i vägen för alla som ska passera...

Jag tar gladeligen emot tips och planlösningar som fungerar för barnfamiljen, såsom vi, alltjämt använder tvättstugeentren istället för huvudentren eftersom det är närmst när man parkerat bilen..

Kram
 
En tanke: Att man har separat sidoingång med liten klädkammare eller större garderob och så tvättstugan i direkt anslutning. Så slipper man släpa in så mycket smuts i tvättstugan när man släpper in barn & hund genom sidoéntrén...
 
Du kanske ska dela lite på det? I hyreshus fanns ju förr ibland ett "läggningsrum" där tvätten skulle manglas, strykas och vikas.

Vet inte hur mycket yta du har, men din tvättstuga verkar ju representera det som i vårt hus är hall, tvättstuga och pannrum. Och det är ju tre rum med ett antal kvadratmeter även om inget av våra rum är stora.

Kanske kan du dela av pannrummet och där ha tork och strykning också? (Det blir ju antagligen lite varmt där inne av värmeanläggningen.)

Finsn det ingen annan lösning än att använda tvättstugan/pannrummet som huvudingång?
 
Vi står i begrepp att bygga nytt och jag vill då försöka få in så myket önskemål som möjligt i ett nytt hus. Visst får man kompromissa lite men helst inte för mycket. Huset vi har idag ska alltså inte ämdras om utan min fråga är snarare så hur jag ska rita en helt ny tvättstuga till ett nytt hus.

mvh
 
Då skulle jag definitivt plocka bort huvudentrén från tvättstugan.

Väldigt praktistk skulle väl vara att tvättstugan är nära en stor walk-in-closet som är väldigt nära sovrummen. Om det finns någon sådan planlösning vet jag inte. Strykbrädan skulle i så fall kunna vara uppställd i garderob-rummet och torkyta eller torkskåp i tvättstugan.

Värmepump och de sakerna tycker jag också i så fall borde få ett eget rum som kanske också kan vara förvaring till vektyg och en liten arbetsbänk. Kanske ska den ha en egen ingång, som blir grovingång och ha en enkel dusch för stövlar och kladdiga barn/hundar eller motsvarande.
 
Jag skull då absolut flytta huvudingången från tvättstugan. Låter jättedumt att had et så om ni ändå ska bygga nytt...
Vi har tänkt ha en stor klädkammare (12m2) i anslutning till vår tvättstuga (som kommer vara 10m2). Där hoppas vi få plats med husets alla textiler samt kunna ha torkställningar och strykbräda framme!
 
tyckte om din ide om tvätt-ö, kombinerat med pinebars strykbräda i klädkammare. Om klädkammaren har plats för en smal, hög byrå i mitten, så kan man ha ju montera en strykbrädsskiva ovanpå, kanske lite snyggare än de vanliga. Och vips så har man en maskerad strykbräda. Den behöver ju dock lite bar-överhäng. Perfekt för att lägga den vikta tvätten på sisådär en armlängd från garderoben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.