Glöm inte att all teknik man bygger in är en potentiell felkälla...
 
Nu fick jag också info om produkten färgbelysning. Automatiska övergångar med valda intervaller eller manuell styrning... provhyttsblått för sellulitsökning, bordellrött på redan illröda kroppar eller "kalmanvihreä" = grönt åt det likbleka hållet... och solgult som en andhämtning mellan varven. Förmodligen måste färgbelysningen upplevas för att förstå behållningen! ;) Har du testat den, RoKe?

Jag tänker på barnens discolampa. Trots möjligheten till gult, och grönt och blått och rött används endast den vanliga lampan, då ingen orkar med med de andra effekterna.

Nej, istället för elektronik: levande ljus i bastun eller en eldstad utanför så att man kan njuta av elden genom en fönstervägg.

 
Har du testat den, RoKe?
nej. jag har bara sett bilder i katalog och på nätet.
det skulle vara kul att testa, men det kanske man hinner göra senare i livet hos någon psykolog :)
"husis" hade testat och tyckt det var behagilgt.
det kanske inte är så dumt i bastun ändå?
 
Jag kanske ska förtydliga att jag aldrig testat detta med färgad belysning i en bastu. Det jag provade var i ett vitt avslappningsrum, och var där precis allt vitt, inklusive filtarna jag fick om mig. Tanken som jag fattat det, om man vill satsa på färgterapi är att miljön ska vara vit för att färgerna ska komma fram riktigt, så man upplever den "rena" färgen. Och vitt brukar det ju inte vara i en bastu.

Fast å andra sidan är det onekligen så att olika belysning skapar väldigt olika intryck och upplevelse, vare sig man tror på färgterapi eller ej. Så visst kan det säkert vara intressant att använda i en bastu också. Jag har ingen aning om vad det kan kosta, men är det inte för dyrt kan det väl vara värt att testa, om man är intresserad. Eller kanske det finns någonstans (typ i ett spa eller en affärs showroom) där du kan prova hur det är på riktigt innan du köper?

Det här med huruvida saker är "onödig lyx" är för övrigt en väldigt subjektiv upplevelse. Jag bor i Skåne, där relationen till bastu är ... hmmm... inte så djup, om man säger så. Folk här uppfattar oftast bastu i huset som onödig lyx, bara för att det är en bastu - oavsett om det är utan några som helst extra grejer eller inte. För mig som är finländare i botten är det däremot en ren livsnödvändighet. Sett ur den finländska synvinkeln är ett hus utan bastu nästan lika märkligt som ett hus utan badrum, ungefär. Men den tanken får man inte så mycket gehör för bland skåningen i gemen, kan jag säga... ;-)
 
jag tror k-rauta ville ha runt 5000:- för en sådan där färglampa om jag inte minns fel.
 
Självklart behöver man glas med hållare i täljsten som kyler ölen under bastubadet. Jag tror inte att AndersG bor i Finland då han skriver att man tar en kall öl efter badet ;D. Ok, Anders jag köpet att det var ett skrivfel ;)
 
hej.
tylö säljer en lyxbastu med tv och stereo(dvd spelare) där använder dom också
högtalare inne i bastun under lavarna.
såna som dom använder på båtar.
alltid roligt med lite extragrejer i bastun.
om det känns bra för dig så är det absolut bra.
lycka till.
 
pellefant skrev:
eller kanske bygga bastu i bilen?
Har redan det. Mörk bil och ingen AC ger garanterad bastuvärme soliga sommardagar. Dock inget jag rekommenderar...
 
Haha jag läste för ett tag sen om några finnar som hade byggt bastu i bilen.. Och med en utfällbar badbrygga längst bak.. Så man backade bara in bilen mot en sjö... :D
 
Jag har sett motorseglare med bastu...
 
Skulle nog välja att dra in fukt/värmetåliga högtalare i bastun. Sen kan maj ju skaffa ett såndant aggregat man kan elda i för att få lite röklukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.