I stort sett allt har funkat bra för oss.
Inflyttning någon vecka tidigare än det datum vi fick vid beställning.
Vi är nöjda med standarden, men vi har inga krav på lyx heller. Vi visste vad vi skulle få.

En sak har vi som vi inte är nöjda med och vi får väl se hur det slutar.. Det gäller badrummet och att vatten som rinner från väggen brevid golvbrunnen och ut framför badkaret när man duschar ...

Annars så trivs vi perfekt. Vi flyttade in i mitten på juni
 
Ang. leveranstider. Vi fick en tidig julklapp igår (måndag). Vårat Älvsbyhus kontor ringde till Lina och frågade om vi ville ha vårat hus vecka 20 (slutet av maj) istället för som tidigare vecka 38 (september). Skoja !! de e 18 veckor tidigare !! Gissa va man svarar på en sån fråga..
Förmodligen har dom fått en lucka i programmet.. Man kan ju inte vara annat än glad.
 
Ang. leveranstider. Vi fick en tidig julklapp igår (måndag). Vårat Älvsbyhus kontor ringde till Lina och frågade om vi ville ha vårat hus vecka 20 (slutet av maj) istället för som tidigare vecka 38 (september). Skoja !! de e 18 veckor tidigare !! Gissa va man svarar på en sån fråga..
Förmodligen har dom fått en lucka i programmet.. Man kan ju inte vara annat än glad.
Grattis! Vi förstår att det känns som en tidig julklapp.
Ja våran väntan är ju snart över och nu väntar vi bara på slutbesiktiningen som är den 3 januari. Allt är så fint i huset. Vi är verkligen nöjda med vårat Tyr.  ;D

/ Dick och Christina
 
Ja förstår det.. ni får ju ett helt hus i julklapp :)
Du måste uppdatera eran websida med 237864358 bilder snart.. e där o kollar hela tiden hur de ser ut..!
 
Ja förstår det.. ni får ju ett helt hus i julklapp  
Du måste uppdatera eran websida med 237864358 bilder snart.. e där o kollar hela tiden hur de ser ut..!
Nu är sidan uppdaterad med lite bilder. Det blev inte 237864358, utan det blev 18 istället.  ;)
 
Ser fint ut ;D
 
Upptaget, upptaget på Älvsbyhus...

Har frågor inför husleverans 10/1. När skall sotaren göra besiktning? Före slutbesiktning el efter?

Vad är det exakt som vi måste ordna själva tills dagen D, husleveransen?
Påkoppling av el, vatten, telefon?

/Gammelmormor
 
Hej.

Det vi gjorde kvällen innan huset kom var att lägga ut plasten i grunden, och se till att grunden var fri från snö.

Ang. el och vatten så hade vi förvarnat vilken dag vi skulle få huset. Sen ringde vi elbolaget under monteringsdagen och då kom de och kopplade på. Vattnet blev inkopplat efter ca 10 dagar och vi ringde till vattenverket dagen innan montörerna ville ha det påkopplat.

Telefon har vi beställt omkoppling och installation till dagarna strax före slutbesikningen.

Sotaren kan man ringa när husmontörerna är klara med ventilationen och ev. kamin är inkopplad.


 
deras ritningar suger, elritningarna är kass, ritningen för oinredd övervåning är inget att ha, de har inga ritningar för den som tänker inreda vinden, el, vvs, rum, gavelisolering, tillvägagångssätt, mm.

När det gäller grundarbetet blir ni så att säga grundlurade, betala en grävare 400 kr/h i stället det tjänar ni många sköna slantar på. Låt deras grävare göra "grundjobbet" inget mer. dvs gräva för grunden och sätta upp plintarna, och småjobbet runt omkring. Till tomten ska ni anlita en annan lokal grävare och betala per timma.

Det ni betalat 90' för skulle på det här viset kostat 65'

Säger de att de jobbat 20h så har de garanterat jobbat 10h.

1. Kan bara säga att mina älvsbyhusgrävare skulle ha 15' för garaget, lokalt blev det 10' och då är inte betongen inräknad i något fall. Det slutade ändå med att jag gjorde allt själv vilket medförde en kostnad på ~10' i material (grus, isolering, armeringsnät, betong och hyra av utrustning.

2. De skulle ha 15' för att ta bort stubbarna på tomten, till det fixade jag en lokalgrävare som fick görat tog 3h och kostade 1200 kr
 

"När det gäller grundarbetet blir ni så att säga grundlurade, betala en grävare 400 kr/h i stället det tjänar ni många sköna slantar på. Låt deras grävare göra "grundjobbet" inget mer. dvs gräva för grunden och sätta upp plintarna, och småjobbet runt omkring. Till tomten ska ni anlita en annan lokal grävare och betala per timma.

Det ni betalat 90' för skulle på det här viset kostat 65'"

Lite dumt att säga så, då varje fall säkert skiljer sig åt vi har använt en "egen" grävkille och det han har gjort hos oss går inte att få för 65000:-, det ingår allt möjligt ifrån dränering, x-tra massor, stuprörsavl. enbart makadam i grund, till sten vi har satt runt grunden samt planering av tomt m.m, m.m
Men det kanske jag skulle skrivit från början ;)
 
Ja, priset skiljer sig blabla bla... För att man ska kunna jämföra priser här på forumet så krävs det exakta punkter. Å d e nog ingen här som orkar skriva ner allt, inte jag i alla fall :-/ Infiltration o det runt omkring skall t ex i vårat fall ligga på tomten framför. Dras över vägen, flytta på enar, granar, buskar, träd skall bort och det skall tillbaka!

Men som sagt detta har ju diskuterats många gånger förr här på forumet, om Älvsbyhus markarbete som de rekomenderar. Tycker man att det e värt det, då tar man deras, annars inte. Valet är mycket enkelt.

(Varför ber man Eksjöhus att fixa en braskamin när man tjänar pengar på att ringa säljaren för braskaminer själv. För att man inte orkar bry sig. Det är alltså värt det för den personen!)

/Gammelmormor
 
freeman skrev:
deras ritningar suger, elritningarna är kass, ritningen för oinredd övervåning är inget att ha, de har inga ritningar för den som tänker inreda vinden, el, vvs, rum, gavelisolering, tillvägagångssätt, mm.

När det gäller grundarbetet blir ni så att säga grundlurade, betala en grävare 400 kr/h i stället det tjänar ni många sköna slantar på. Låt deras grävare göra "grundjobbet" inget mer. dvs gräva för grunden och sätta upp plintarna, och småjobbet runt omkring. Till tomten ska ni anlita en annan lokal grävare och betala per timma.

Det ni betalat 90' för skulle på det här viset kostat 65'

Säger de att de jobbat 20h så har de garanterat jobbat 10h.

1. Kan bara säga att mina älvsbyhusgrävare skulle ha 15' för garaget, lokalt blev det 10' och då är inte betongen inräknad i något fall. Det slutade ändå med att jag gjorde allt själv vilket medförde en kostnad på ~10' i material (grus, isolering, armeringsnät, betong och hyra av utrustning.

2. De skulle ha 15' för att ta bort stubbarna på tomten, till det fixade jag en lokalgrävare som fick görat tog 3h och kostade 1200 kr
Verkar som någon vaknat på fel sida av sängen eller?
 
Vi vet i alla fall att vi är blåsta på ca 150 000 när vi blev tvungna att ta Ä-hus grundkille.Vi vet (och visste när vi beställde jobbet)att vi redan har betalat för grunden en gång och att Ä-hus grundkille i stort sett tog betalt en gång till.

Vi hade inget val, tyvärr. Jag kan bara gratulera er som lyckades fixa en egen marknisse.

God jul allihop! ;)
 
sask skrev:
Verkar som någon vaknat på fel sida av sängen eller?
Tja, tycker man det är shysst att betala överpris för att det är så himla kul så .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.