Hej!

Som nybliven husägare (AB Elementhus -69) har det blivit en hel del renovering sedan i somras. Nu har vi kommit till vardagsrummet, och där har vi problem med golvet, som sjunkt en aning på sina håll. Jag skall försöka förklara läget.

Vardagsrummet är 8x4 meter, och golven i huset har en något annorlunda konstruktion. Istället för reglar består hela golvkonstruktionen av 20x20cm byggelement, som är förfabrikerade, och sedan lagda på plats, och ihoplimmade. I detta rum ligger golvelementen längs kortsidan, med längden 4 meter. Ovan och undersidan på elementen är krysslimmat trä, sidorna tunn masonit, och mellan över/undersida och masoniten är de fyllda med hårt packat sågspån. Dessa är sedan lagda och ihoplimmade till en hel golvkonstruktion, som också är bärande.

Mitt problem är att de 4 meter långa elementen som har stöd endast i varje ända har sjunkit ner en aning med tiden, förutom på det ställe där en underliggande källarvägg hindrar just denna del att sjunka. Det ser därför ut som en upphöjning där golvet ej sjunkit ner. Troligtvis är det limningen mellan masonit och det krysslimmade träet som släppt, och därmed förlorar elementen en del av sin bärighet.

Min idé är nu att montera en balk under golvet, för att stödja golvet även i mitten av 4 meters längden. Jag vill slippa pelare i källaren och tänker därför bila hål i väggarna där balken skall infärstas, skjuta in balken, hissa upp den med domkraft och stämp tills golvet är plant, och sedan gjuta fast balken i väggarna.

Första frågan är vilken dimension på balk jag behöver? Jag har räknat ut att hela golvets vikt för Balk1 är ca 1400kg, som idag är fördelat på två uppläggningsställen (väggarna). Med den nya balken blir det tre uppläggningsställen. Vikten per uppläggning blir väl då 1400/3=466kg utbrett på vardera 5 meter. Jag har hittat på nätet att man skall räkna med 200-250kg/kvm golvlast. Om vi lägger till 200x20kvm=4000kg, fördelat på de tre uppläggen blir det ca 1800kg per upplägg.

Jag har förstått att en HEA-balk är ett bra förslag, då den är stark i förhållande till bygghöjd. Då till mina konkreta frågor.

1. Hur räknar jag ut dimensionen på HEA-balken? 5 meter lång, med 1300kg
utbredd last, fast inspänd i ändarna.
2. Håller väggen mellan de två rummen i källaren som inte är så kraftig
(8cm tjock, ej bärande) som stöd för balkarna?
3. Om jag istället väljer två parallella balkar istället för en,
för att få höjden på balkarna, räknar man då med halva lasten på varje?
4. Kan en fyrkantsbalk vara ett lika bra alternativ vad gäller bygghöjd?

Jag har hittat lite formler på nätet, och börjat räkna lite själv. Har också sökt här på forumet, men inte hittat någon bra hjälp som passar mig. Jag har också hittat en tabell på nätet med alla siffror på HEA-balkarna.

Jag har också bifogat en ritning jag gjort, för att underlätta kommande diskussioner.

Någon vänlig själ som vet hur beräkningen skall göras?

Tack på förhand,
Fredrik
 
  • golvritning_vrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter lurigt det där. Har inte sett sådana element tidigare (iaf inte med detta problem). Men här är lite tankar kring det hela iaf:

Om limningen har släppt (eller håller på att släppa) så är det bara en tidsfråga innan du har en hängmatta istället för ett golv. Risken är alltså att det bara blir en tillfällig lösning med en stålbalk på det viset.
Det kan dock vara så att deformationen beror på att elementen har krypt (långtidsdeformation) av belastningen. Fast då är det inte säkert att det fungerar att trycka upp golvet igen...

Du behöver också kontrollera om bjälklagselemeten klarar av att få ett nytt upplag på mitten. Risken är att det saknas avstyvningar som finns vid dom befintliga upplagen.


Ett alternativ är kanske annars att öppna upp bjälklaget (ovan eller underifrån) och sätta dit vanliga reglar?
 
Hej Krawk,
Då det inte är med än någon cm eller två som golvet skall lyftas hoppas jag balken kommer lösa problemet.

Jag har insett att om golvet på 1400kg stöds av tre punkter, de två nuvarande väggarna plus den nya balken i mitten får balken ta hälften av golvets vikt, inte en tredjedel som jag skrev innan.
 
Det räcker inte med hälften. Om du har full kontinuitet i bjälklaget över balken får du 0,625 av lasten på denna.
 
Krawk skrev:
Det räcker inte med hälften. Om du har full kontinuitet i bjälklaget över balken får du 0,625 av lasten på denna.
Jag är inte riktigt med på varför mittenstödet får ta upp 0,625 av lasten? Kan du förklara?
 
Krawk skrev:
Eftersom bjälklaget inte är ledat blir det en kontinuitet över balken.
Google lite: [länk]
Tack Krawk, intressant läsning!
 
Hej igen!

Jag skrev inte tidigare att där den tänkta balken skulle placeras ligger idag en kraftig regel, dock på "platten" och den är inte fastsatt i väggen, utan endast skruvad fast mot undersidan av golvet med genomgående skruvar monterade från ovansidan innan parkettgolvets lagts. En regel i varje rum i källaren. Regeln har ingen bärande funktion, utan är till för att minska svikten i golvet.

Jag har pratat med en byggnadstekniker, och han tyckte idén med en ny balk lät överdriven. Så i helgen provlyfte jag på de redan befintliga reglarna, och resultatet blev i önskad riktning.

Min nya plan är därför att lyfta upp golvet och montera ett stöd under redan befintlig regel vid "vägg A" i bilden ovan, en på var sida väggen.

Upphöjningen av golven minskade markant efter provlyftet, men en svag "puckel" finns fortfarande, då parkettgolvets form kvarstår efter att golvet lyfts. Man känner att det sviktar under "puckeln", dvs det ligger inte an mot golvet under, utan måste återfå sin plana form.

Jag skapar nog ett nytt ämne för denna frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.