jag tror inte det blir bra, du kan inte "trolla "fram värme genom att montera en innegivare.
inne givaran ska sitta på en plats dör den har "medeltempratur"

är det för kallt i sovrumet så behövs högre tempratur dit & om det ändå är problem med varieande tempratur, så ska du ha ändå högre tempratur + köra termostater på det rumet, såkan termostaten reglera ned & upp när det behövs.

det kan ju vara så enkelt at rumet har för lite radiatoryta, även om det är golv värme. om så är fallet så är det bästa att komplitera eller issolera, i annat fall får man öka parelellförskjutningen & strypa allt annat (inte optimalt, men vad sk man göra?)


det inne givaren gör är ju att endast röra paralelförskjutningen, så då är det bättre at du själv gör det & sen ändrar alla slingor efter denna inställning.
 
Redigerat:
CarMan skrev:
jag tror inte det blir bra, du kan inte "trolla "fram värme genom att montera en innegivare.
inne givaran ska sitta på en plats dör den har "medeltempratur"

är det för kallt i sovrumet så behövs högre tempratur dit & om det ändå är problem med varieande tempratur, så ska du ha ändå högre tempratur + köra termostater på det rumet, såkan termostaten reglera ned & upp när det behövs.

det kan ju vara så enkelt at rumet har för lite radiatoryta, även om det är golv värme. om så är fallet så är det bästa att komplitera eller issolera, i annat fall får man öka parelellförskjutningen & strypa allt annat (inte optimalt, men vad sk man göra?)


det inne givaren gör är ju att endast röra paralelförskjutningen, så då är det bättre at du själv gör det & sen ändrar alla slingor efter denna inställning.
ok ja kör på den teorin denna vintern då, har ändå ingen brådska att köpa nåra termostater då förra vintern gick fint utan. var ju just bara 1 grad som fattades i värme i sovrummet men har stypt resten mer nu o provar så.

varför ja är emot detta är ju för att ja får strypa så kraftigt att det kan ju inte va nåt flöde alls i många slingor o det verkar ju va så viktigt att ha bra flöde har ja för mig ja läst.
vill ju inte att pumpen får gå många timmar mer bara för ja tvångstryper resten så hårt.
men provar, har skrivit timmar på pumpen då och då så ja vet hur den uppfört sig hittills.

mvh daniel
 
det som är fel är att du har för liten total radiatoryta i deta rum, därför blir det kallt, så det är ju detta du ska grunna på hur du ska få till.

om du höjer framlednings tempraturen med 3 grader så kommer inomhus tempen öka med 1 grad
 
CarMan skrev:
det som är fel är att du har för liten total radiatoryta i deta rum, därför blir det kallt, så det är ju detta du ska grunna på hur du ska få till.

om du höjer framlednings tempraturen med 3 grader så kommer inomhus tempen öka med 1 grad
ja du har säkert rätt, det är ju som ja konstaterat den längsta slingan där (troligtvis för lång, skulle vart 2 st) samt sämre isolerat på väggar plus i norrsida.

nu kör ja så här ett tag iaf, att få in en golvärmeslang till ser ja som omöjligt iaf :)

mvh daniel
 
svårt att veta hur ditt hus ser ut, då jag inte besökt dig (har ju inte in blivit bjuden ;) )
men du kan väll kolla runt på vilka lösningar du har, till läggsisolera är nog rätt bra, annas kanske det går att få in en vanlig radiator fid ett fönseter?
 
CarMan skrev:
svårt att veta hur ditt hus ser ut, då jag inte besökt dig (har ju inte in blivit bjuden ;) )
men du kan väll kolla runt på vilka lösningar du har, till läggsisolera är nog rätt bra, annas kanske det går att få in en vanlig radiator fid ett fönseter?
du får så gärna komma om de vore så :)

tilläggsisolera kan ja göra på en vägg iaf, men detta är ju naturligtvis ett lyxproblem, ja har ingen hög förbrukning eller nåt, bara en grad kallare.

kan ja flika in o fråga dig hur 4000kw (2700h) står sig totalt på värme o varmvatten i totalförbrukning på en nibe 1225-6kw i ett nybyggt stenhus på 155+45 m2??
fast plus ftx ventilation som självklart bidrar positivt.

om man räknar på coop 4 eller hur de blir så är de 16000 kw i värme o varmvatten i energi ut från den o de låter tyvärr inte så lågt i mina öron.
syrran har ett ganska nybyggt hus med direktverkande el och de hamnar på 12000kw totalt med hh el.
 
ny byggt nus med direkt el? får man ha det?
hur som helst så har hon alla gånger et ventilations system som återvinner vis del av värmen (du snitar nog bara på COP3 eller i bästa fall 3,5)
Sen får dom säga vad man vill, men har man ingjuten golv värme i plattan så försvinner en heldel energi ner i marken...

jag brukar annars bara ha lite koll på hur många starter man har i jämförese med driftstimmar
 
CarMan skrev:
ny byggt nus med direkt el? får man ha det?
hur som helst så har hon alla gånger et ventilations system som återvinner vis del av värmen (du snitar nog bara på COP3 eller i bästa fall 3,5)
Sen får dom säga vad man vill, men har man ingjuten golv värme i plattan så försvinner en heldel energi ner i marken...

jag brukar annars bara ha lite koll på hur många starter man har i jämförese med driftstimmar
ganska nybyggt hus kallar jag det, är väl 8 år sen, nyare standard menar jag men absolut inget extra isolering eller värsta fönster.

de har självdrag me ventiler på väggarna bara, absolut ingen återvinning. så det så.
ja kollar själv deras elräkning ibland för att se om de stämmer.

säg att de har 145m2 kanske plus garage på 40m2, tycker de är konstigt men sant.
4 i hushållet, bubbelbad de använder ibland, fast de har även kamin, ska kolla hur mycket de eldar, men gissar på 1-2 kb men de gör ja med så de är ju lika.
 
kamin, där har du det.

självdrag är bra, då står luften still, ingen ny luft som behöver värmas upp (sen kanske man inte har bästa luften inne)

dom har kanske inte 21-22 grader ine när dom vaknar på moron heller (om dom har det nångång?)

varför bygger man ett hus med direkt el?
 
CarMan skrev:
kamin, där har du det.

självdrag är bra, då står luften still, ingen ny luft som behöver värmas upp (sen kanske man inte har bästa luften inne)

dom har kanske inte 21-22 grader ine när dom vaknar på moron heller (om dom har det nångång?)

varför bygger man ett hus med direkt el?
men vadå, kamin där har du det? de eldar ju inte mer än mig så vad gör de för genomslag i den här historien, de är fyra i hushållet o har 1500kwh mer i totalet än mig som är 2 pers.

att självdraget inte byter så mycket luft kan ja hålla med om, de stänger kanske tillomed till inluftsventilerna på vintern vem vet. men varmt har de där inne iaf, får väl ta med termometern nästa gång o kolla :)


varför de byggde ett hus med direkt el?
ja med facit i hand att de liggat på 12-13000 kwh per år totalt så tycker de själva inte de hade vart värt att installera värmepump, men de kanske kommer i framtiden vem vet.

kosta väl han 12000kr eller nåt för att sätta in elpatronlådan då han själv är rörmokare.
mina grannar här med frånluftsvärmepumpar o 4 i hushållet ligger alla över deras totalförbrukning o då har de satsat kanske 80 - 100 tusen kr på det. det blir väl en del el för det antar jag.
 
1 m3 ved är ca 1200kW

men vist låter det fortfarande lite, det kan jag håla med om (men det brukar alltid finas massa energi man glömer att räkna med!) så som kaminer luft/luft värmepumar, solfångare & återvinnings ventilation
 
CarMan skrev:
1 m3 ved är ca 1200kW

men vist låter det fortfarande lite, det kan jag håla med om (men det brukar alltid finas massa energi man glömer att räkna med!) så som kaminer luft/luft värmepumar, solfångare & återvinnings ventilation
ja självklart har du rätt i det, men när ja jämför oss är det väl ändå jättekonstigt.

för om ja tar mina värmepumpstimmar plus 1,5 kb ved o lägger ihop så är det 16000kwh förbrukade på värme varmvatten om ja räknar om det i energi ut från pumpen o då har ja ändå ftx ventilation som bidrar positivt.

om de då har ungjefär samma hushållsel som jag på 5000kwh så har de 7000kwh på elpatronen och 2000 kwh till på veden så 9000 ihop, betydligt bättre än mina 16000 kwh iaf.

ja jag förstår mig inte på det riktigt om ja ska vara ärlig men kommer fortsätta lura en skvätt på det :)
 
olika hus är olika bra isolerade
sen spalar ju inomhus temp in & hur man hushåller med hushåls el,
en sak som snålspolande durchmunstycken spelr in.

& det är vanligt att folk glömmer en energi källa, har du verkligen koll på hur kamninen använs & hur varmt dom har till vardags?

står den ingen luftvärmepump o puttrar nånstans.


jag tror man brukar räkna att ett hus drar 20 000 kW / 100 m2 (inklusive hushålsel o allt annat)

kar du med motorvärmare till bilen?
 
F
gb79 skrev:
ok, synd, hoppas de går lätt att dra om den då.
själv så ska jag nog sätta innegivaren i vårat sovrum, det är det kallaste rummet trots att slingan är helt öppen, och vill inte det sjunker under där, så sätter givaren där så fall o lämnar den slingan alltid öppen.
Klart.

Elektrikern har varit här på garantijobb. Rumsgivarn är installerad sen ca en vecka. Sitter i entrén/hallen utanför vardagsrum/kök. Har ställt den på 22 grader och rumstermostaten i vardagsrummer som reglerar slingorna i vardagsrum/kök och entré är ställd på 23. Rumtemperaturen i vardagsrum ligger runt 21,5-22 grader och slingorna är nog alltid öppna. När jag eldar i spisen så går rumstempen snabbt upp till 25grader lokalt i vardagsrum/kök och delvis entré. Framledningstempen sänks och jag trodde eventuellt att detta skulle påverka klimatet i resten av huset men det har inte varit några problem öht. Enda märkbara skillnaden är att golvtemperaturen i badrummen har sjunkit från 26 grader till 25 grader men det obehaget är jag helt klart beredd att leva med.

Hittar inte manualen till värmepumpen, nån som kan förklara "rumskompensation" ? Finns rumskompensering 1-6, jag ställde den på 2 eller 3.
 
rumskompensering är hur många grader framledningstempraturen ska ändras.

om du får 1 grad högre inomhus tem, än vad din kurva ska ge (det är myvket viktigt att huset har rätt kurva för att inomhusgivaren ska fungere korekt)
så komer värmepumpen att förskjuta framledningstempraturen med så många grader som du ställt rumskompensationen på.

3 graders framledningstepratur är ungefär 1 grad i innomhustempratur, men det varierar ju får us till hus (kanske bara är 2 grader å morerna hus med golv värme?)

den står normalt på 4 om jag mins rätt, en anleding till att ändra den är om den är förnära en värmekälla (typ en vedkamin) då kanske man vill ha kompenseringen på 1 eller 2
& om den är väldigt långt i från kaminen kan man ha den på 6.

har inmhus tempraturen av vikit med 2 grader så reglerar den med dubbla värdet (8 grader om rumskompensering står på 4)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.