H
Klättrar inte möss??
 
Möss klättrar, om inte väggen är helt slät. Om de är lika duktiga på att klättra som ekorrar vet jag inte, men ekorrar kan klättra på lodrät lockpanel eller putsad fasad utan problem.
 
A
Troberg skrev:
Eller så kan du skaffa tamråttor. Har man råttor så slipper man möss, de är rädda för råttor och håller sig undan när de känner doften.
Nja, det är väl snarare tvärtom? iaf häromkring (inklusive mitt eget hus/källare) så är det inga råttor om det finns möss, ioförsig är det ju "musskara" (är väl näbbmus på svenska), dom tar ju stora råttor, och råttor (eller dom flesta djur förutom fåglar) undviker ju näbbmöss då dom utsöndrar nåt gift.
 
Amarace, anledningen till att det inte finns råttor där det är möss är väl att om det fanns råttor där skulle det inte finnas några möss...

Det finns gott om folk som kan vittna om hur det har gått när deras tamråttor lyckats ta sig in i musburen...
 
tackar för alla tips. Nu fick jag lite brådis att få igång varmvattnet så det fick bli eklk tills vidare, får försöka skydda det bättre när tid finnes.

Dock, om moderator tillåter, passar jag gärna på att fråga er andra här vad ni föredrar i råttfällorna, alternativt vilket gift ni finner mest effektivt.
Tror jag testat det mesta genom åren då jag växt upp på landet, men även om rodentin är mest effektivt så är ju stanken på de som inte kommer ut ur huset minst sagt fruktansvärd. Choklad verkar ganska effektivt i råttfällorna, och verkar fungera betydligt bättre än ost. Men vad har ni för tips? Såg nougat tidigare i tråden, kan vara värt att prova och se hur det fungerar jämfört med choklad...
 
Redigerat:
Man ska ta mössen ute innan dom kommer in så sätt gift/fällor ute.
 
Bjurran skrev:
Dock, om moderator tillåter, passar jag gärna på att fråga er andra här vad ni föredrar i rottfällorna, alternativt vilket gift ni finner mest effektivt.
Tror jag testat det mesta genom åren då jag växt upp på landet, men även om rodentin är mest effektivt så är ju stanken på de som inte kommer ut ur huset minst sagt fruktansvärd. Choklad verkar ganska effektivt i råttfällorna, och verkar fungera betydligt bättre än ost. Men vad har ni för tips? Såg nougat tidigare i tråden, kan vara värt att prova och se hur det fungerar jämfört med choklad...
Allt som luktar mycket då råttor har bra luktsinne. Salami och liknande. Just ost är väl en myt att möss/råttor gillar extra mycket?
 
Nätfälla med solrosfrö i. När det var som värst förra hösten(?) hade vi tre fällor fulla i stallet varje morgon, totalt 15-20 st. Vad man sedan gör av mössen är upp till var o en...våra flyttades 100m bort till en komposthög.
 
Jag körde på luftgevär när jag var liten. Funkade bra, men är lite för tidskrävande..
 
tomtebloss skrev:
Just ost är väl en myt att möss/råttor gillar extra mycket?
Har nyss testat även med någon sorts brännvinsost som luktade en del, inte ens den fungerade bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.