Hej
Jag har 230 v, i väggen och det är tydligen en fas system, så en induktionshäll för 3 säkringar, går inte, såklart.

Men jag undrar om det överhuvudtaget, finns induktionshällar, med ugn alltså för 1 fas system :rolleyes:, eller är det kört, för att ugnen i 3 fas system kräver mer kräm, eller?

Det blir inte aktuellt att byta stammar förrän om tidigast 7 år, då dom förmodligen gör om det till 3 fas system. Men behöver ny spis innan dess.

Är det så att man bara för ty sig till keramikhäll för 230 v alltså, att det blir enda alternativet, eller?

Jag vill kunna använda ugn och häll samtidigt, utan att säkringarna skall gå.

Fick dåligt med info på en vanlig kedja som också säljer, spisar. Enligt min granne som är elektriker skall det finnas spisar som kan ta ställas in både på en fas och 3 fas.

Det e inte 400 v i väggen, har kollat upp det med ordf i bostadsrättsföreningen och flere andra.

jag vet inte om jag redan har svar på mina frågor men kommentera ändå, jag är ingen fackman behöver bara få rätt grejor till hemmet.
:D
 
Att koppla en spis med ugn till enfas innebär vanligen begränsningar.

Omkopplingsbara spisar med ugn brukar ha en blockering som gör att man inte kan använda alla plattor och ugnen samtidigt, så det är knappast en lösning i ditt fall.
 
Första uppenbara frågan är vad har du för spis idag?

Om du ex. har gaspis idag så är det inte säkert att du har tillräckligt bra matning av el till lägenheten för att överhuvudtaget kunna ha en elspis/häll/ugn.

I lägenheter där man tidigare ofta hade enfas spisar så är det vanligt att spisen sitter på en enfas 20A grupp. Jag tror att du skall kunna hitta induktionshällar som går att mata med 20A, enfas. Det blir dock en begränsning på effekten (max 4600w). Har du idag gas så kan du troligen inte få fram 20A utan att byta ledningar från lägenheten till fastyighetscentralen.
 
har man gas så har man ju redan det bästa!

men har du en 20A säkring till spisen nu och din huvudsäkring är på 25A så kommer det att fungera med en induktionshäll avsedd att kopplas för enfas, 230v.
dock kommer du inte kunna brassa på med plattorna som med 3-fas, troligtvis kommer du ju kunna köra en av plattorna på mellaneffekt samtidigt som ugnen, men boosteffekt och ugn samtidigt blir tveksamt, inte värre än att behöva byta propp då du lyckas dra på för mycket åt gången, men kan vara nog så irriterande.
se till att köpa en spis som kan kpplas för både 230v enfas och 400v trefas, då kan den kopplas om när ett stambyte sker. personalen i affären SKA veta detta, annars får du säga åt dom att gå en kurs
 
ja alltså jag har en uråldrig elektohelios SN 712, den måste vara minst 15 -20 år gammal, kanske mer. Elsladden är fastmonterad i väggen, alltså utan kontakt,

Gas hör också till mina favoriter, men har kollat upp att det inte finns gasledning i huset, tyvärr
 
C
Kolla på proppskåpet vad spisen är avsäkrad till.

Bör inte vara några problem att få tag på en enfasspis med induktion tycker jag.
 
Om möjligt ta en bild på din central.
 
var hittar jag centralen, ursäkta frågan, alltså menar du säkringsskåpet jag har i hallen? eller sen finns det någon slags huvudförsäkring i källaren, du kanske menar det:) , jag kan ta bild bara jag har kollat lite mera här.:)
 
I säkringsskåpet i hallen bör du ha säkring för spisen. Enklast så skall det finnas en lista i skåpet om vilken säkring som går till vad, där brukar också stå hur många Ampere den är på.

Om dety inte finns ngt. skrivet så får du titta på säkringarna. Jag antar nu att du har porslinsäkringar, alltås inte automatsäkringar. Bakpå säkringen finns det en liten färgplupp. Den är röd för 10A säkringar, som de flesta du har borde vara (kan också finnas några gröna =6A). Spisen bör ha en säkring som är Blå =20A, kan vara grå =16A eller gul 25A (ovanligt).

Hade du haft 3 fas så skulel det finnas 3 st säkringar med samma nummer i listan och då troligen på 16A vardera.
 
hej igen, det finns fyra porslinsproppar i hallen. Vet inte vilken säkring går vart, jag har inga sådana lappar sparade heller.:rolleyes:

Kollade på en induktionshäll idag, som var för 230 v, jag vet inte alltså inte om det är grönt att bara sätta in den spisen, utan vidare, kombinerade spisar har jag fortfarande inte hittat, hört att det var något som skulle ha funnits innan.

Eller kan det vara att det ändå behövs 3 säkringar fast det står, är 230 v. spis, ursäkta att jag inte förstår.
För att när jag letade på ett visst företags hemsida som börjar på B, kom det inte fram några induktonsspisar alls fram på 230 v och induktion utan alla var på 400 V.

Hmm.. säg något klokt till dethär:)
 
har du bara 4 säkringar totalt så har du säkert inte trefas, för då skulle ju 3 av säkringarna vart till spisen och den sista till allt annat, vilket är orimligt...
men nån av dina 4 säkringar bör vara på lite högre ampere än de andra, det ser du på färgen på "pluppen" grön=6a röd10a, grå 16a, blå20a, gul25a.
du har nog en blå till spisen.

det jävligaste i kråksången är att det egentligen inte räcker att spisen är märkt med 230volt, för visst har du bara 230 volt på en fas, och 400volt på 2 eller 3 faser, men det finns även 230voltsspisar som vill ha alla tre faserna, samt en kabel som heter nollan.
men jag tror att alla spisar som är märkta med 230volt nuförtiden ÄR omkopplingsbara till 230volt ENFAS.
men fråga säljaren, det bör han ha koll på då det inte är direkt ovanligt med 230v enfas, var och varannan äldre lägenhet har det.
 
:D hej igen, om nu denna handskrivna lapp som jag hittat i hallen stämmer så går det en säkring till spisen, säkring med blå plupp, så det innebär 20 A.

Sen finns det en annan säkring enl lappen som är till köket, men inte alltså till spisen, den har röd plupp och är 10 A, men det kanske är sak samma i denhär fallet.

Brevid säkringsskåpet finns en liten låda, men avbrytare diff o jump av märket hager, den står på. Jag har inte vågat vrida av den, vet inte vad som händer då. Kan dethär vara den sk 0:an, som skall på något sätt öka strömhalten??:confused:, :D
Dethär plast skåpet har inte huvudavbrytaren för den finns alltså i säkringsskåpet/ på och av.
:D , jag vet inte om vi blir klokare av dethär i dethär sk detektivjobbet..
 
hempularen skrev:
I säkringsskåpet i hallen bör du ha säkring för spisen. Enklast så skall det finnas en lista i skåpet om vilken säkring som går till vad, där brukar också stå hur många Ampere den är på.

Om dety inte finns ngt. skrivet så får du titta på säkringarna. Jag antar nu att du har porslinsäkringar, alltås inte automatsäkringar. Bakpå säkringen finns det en liten färgplupp. Den är röd för 10A säkringar, som de flesta du har borde vara (kan också finnas några gröna =6A). Spisen bör ha en säkring som är Blå =20A, kan vara grå =16A eller gul 25A (ovanligt).

Hade du haft 3 fas så skulel det finnas 3 st säkringar med samma nummer i listan och då troligen på 16A vardera.
Jepp säkringen till köket är på 20 A, om man skall lita på min hanskrivna lapp:)
 
det är nog så att 20A säkringen är till spisen och 10A säkringen är till övriga uttag och belysning i köket. prova att skruva ur dom så ser du ju liksom vad som slocknar..
med 20A säkring enfas kan du ha en 230v enfasspis men effekten blir ju begränsad, du kanske inte kan använda alla plattor samtidigt då, men du har inte mycket mer att välja på.

den där andra grejen "diff jump" är förmodligen en Jordfelsbrytare, den bryter (troligtvis) all ström i lägenheten om du får en elstöt eller det blir fel på nån apparat.
den ska ha en knapp med på och av-läge, samt en testknapp (kan stå T på den)
prova att trycka på testknappen så ska den slås ifrån, då kan du ju se om det blir svart i hela lägenheten, då vet du att allt är skyddat.
den ska "motioneras" genom att man trycker på T-knappen 3-4ggr per år för att den ska fungera bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.