R
Det är så att jag sågat ner ask och alm, och har valt trädexemplar som fällt sina löv. Nu ska jag bara klyva veden också och torka den.

Men frågan är hur jag skall få den torr snabbt? Jag har läst om att man ska stapla dem med barken neråt, men fungerar det att lägga in den i friggebo också? Skulle gärna vilja elda med den om en månad eller två..
 
Skall du elda så snart får du nog lagra veden i ett uppvärmt utrymme med god ventilation. Annars tar det 1-2 år.. Björkveden jag haft i vedboden i sedan sommaren 2007 är fortfarande inte riktigt torr.
 
R
Flera år.. Ajdå!! Jag har ca 12 grader i friggobo, men det är inte så himla bra ventilerat.
 
Kan man inte torka veden i pannrummet innan man eldar upp den?
 
R
Lagrar den nog i källarförrådet, som är bättre ventilerat och med värme. Testar o ser..
 
När jag elda med ved i pannan kapa och klöv jag innan 1 maj, veden låg på hög till juli sen trava jag översta lagret varje dag. Den veden var tillräckligt torr för att elda under vintern sen, men bästa veden är den som man klöv året innan.
Klyva ved i oktober och elda i december går inte med normala metoder men kanske fungerar det om man lagrar den i uppvärmt rum med mycke god ventilation inomhus. Låter generellt som en rätt dålig idé, energimässigt går det förmodligen åt mer värme till att torka veden än vad man får ut sen. Blir nog billigare att köpa färdig ved i så fall.
 
raveper skrev:
Kan man inte torka veden i pannrummet innan man eldar upp den?
Det är nog ett bra sätt att stresstorka veden på. Varmt och välventilerat.
Om det är möjligt så skulle man kanske kunna, efter det att pannan brunnit klart och glöden slocknat, proppa in hela nästkommande ilägg och låta den heta eftervärmen i pannan torka veden samtidigt som skorstenen ventilerar bort fukten.
 
RtZ skrev:
Lagrar den nog i källarförrådet, som är bättre ventilerat och med värme. Testar o ser..
Ställ in en avfuktare oxå,om du inte är rädd för strömförbrukning alltså..:)
 
Om du har tillgång till fuktmätare kan du mäta dig fram tills då veden är "klar".
Annars finns det metoder där man kör vedtät i ugn och mäter vikten före och efter.

Men oavsett får du nog tyvärr vänta ett år. Du kan inte byta med en granne som har torr oanvänd ved?
 
RtZ skrev:
Flera år.. Ajdå!! Jag har ca 12 grader i friggobo, men det är inte så himla bra ventilerat.
Ett sågverk torkar veden i 1 vecka i 60-80 grader med gigantiska fläktar som cirkulerar luften för att komma ner till sådär 15% fukthalt.Det går åt MASSOR med energi för att åstadkomma detta. Det är därför man låter veden självtorka i 1-2 år, för det blir då lika torrt UTAN någon energiåtgång.

Ska du få din ved torr på 1-2 månader så blir det antingen
1) Väldigt dyrt
eller
2) Fuktig ved (= mycket högre vedförbrukning i pannan, ca 2-3 gånger mer, för att du då torkar bort vattnet under eldningen).

Det enda vettiga du kan göra nu är precis som PB ovan säger, försök prata med någon granne om att byta till dig eller köpa TORR ved för denna eldningssäsong + se till att du börjar hugga och stapla upp ved för NÄSTA år redan nu.

Och ja, även om du skulle ha gratis ved (tex egen skog) är det nog en bra ide att köpa torr från någon annan, för även egen ved kostar ju i tid/arbete och all den extra blöta ved som du skulle behöva elda upp detta år kan du ju sälja som torr näst år (Dvs hur man än räknar så är det ändå värt pengar att behöva lägga på 2-3x mer i pannan).
 
  • Gilla
Tom Persson
  • Laddar…
Nja inte går det åt 3 ggr mer ved om den är fuktig. Men som sagts tidigare desto bättre ventilation och värme desto fortare torkar det.

ett mellanlager i pannrummet där det ofta kan finnas en del överskottsvärme kan göra en hel del för att torka veden.

/ATW
 
Njae, 3x är kanske att ta i, det har du rätt i. Rent teoretiskt så är det "bara" 20-30% av den potentiella energin som går åt till att koka bort vattnet i grönt virke. Men att överhuvudtaget få upp en ordentlig brasa (som brinner och inte bara sotar, pyr, slocknar) med nästan grön alm & ask ser jag som ett ytterst tveksamt projekt. Allt avdunstande vatten kommer ju ständigt att kyla och försämra förbränningen i eldhärden.

Möjligen om man har gjort en riktigt ordentlig startbrasa med torr ved och sedan lagt på det blöta så kan det hinna torka upp så man får en vettig förbränning. Annars tappar man lätt 50% effektivitet i att plocka ut energin som finns i veden.
 
Redigerat:
Ett ANNAT problem med att elda med fuktig ved är tjärbildning i skorstenen med åtföljande risk för skorstensbrand.

Köp briketter (och elda försiktigt!) den här säsongen medan veden torkar.
 
  • Gilla
Mellangården och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Elda med den denna säsong är bara att glöma.
För er som inte vill låta veden torka i flera år finns det en gamal nästan bort glömd metod nämligen sur fällning.
Man fäller träden när dom slagit ut lämpligen i juni månad och låter dom ligga i 5-6 veckor o sågade med blad och allt.
Då drar bladen ut fukten ur trädet så man kommer ner på en fukthalt runt 25% dvs eldningsbar redan efter den korta tiden.
Sen är det bara att klyva och stapla.
Nakdelen med denna metoden är att det ser inget vidare med träd som ligger och vissnar huller om buller i skogen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tom Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.