Hur funktionstestar man tändtransformator till oljebrännare? Vi misstänker att den inte funkar eftersom vi inte hör när den tänder. Har monterat isär brännaren och frånkopplat bränslepumpen och startat brännaren (fläkten startar och dieselpumpen funkar). Ingen gnista alls. Vilket elektrodavstånd kan vara lämpligt? Nån som vet? Brännaren heter ELCO EL01B2 H-TC och tändtransformatorn heter EL-9510. Den är från 1999.
Måste man jorda tändspolen separat när man funktionstestar? Om den är trasig och inte går att fixa, hur och var skaffar man sig en ny sådan?
Tacksam för lite nya uppslag!
 
Elektrodavståndet brukar vara mellan 5 och 7 mm beroende på typen av elektroder.
Det är mycket ovanligt att transformatorn går sönder.
Heter brännaren Elco?
 
har du möjlighet att mäta på primärsidan så bör du kunna se om det kommer ngn. spänning till transformatorn.

Det finns ju en del styrelektronik som styr när gnistan skall komma också.

För väldigt många år sedan lagade jag en sådan i min mammas hus. Då var det en dålig lödning i styrboxen. Det sitter ju en fotocell som skall se när lågan tänds, och då stänga av gnistan. I mitt fall var det glapp vid förstärkaren till fotocellen så att styrningen såg det som att lågan alltid brann.
 
Det kommer fram 220 V till transformatorn under startsekvensen - annars 0 V.
Styrenheten kommer från Landis & Gyr- LOA24.171B27
Brännaren heter Elco.
 
Vi har mindre avstånd mellan elektroderna - ca 2 mm
 
Det brinner i pannan nu. Vet inte var det var för fel. Har ställt upp elektrodavståndet till 6 mm. Vi körde brännaren utanför pannan utan diesel och såg och hörde hur det gnistrade.
Gnistorna borde slå över även med kort avstånd - kanske inte dieseln tände om gnistan var för liten.
Vi får se nästa gång den ska tända hur det funkar fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.