Funderar på att göra ett fönster i bastun till angränsande utrymme. Bakom fönstret skulle jag kunna ha en tv.
Bra eller dåligt?
Funderar på att montera högtalare i bastun och koppla till musik eller tv. Bra eller dåligt?
Funderar på att montera färgskiftande belysning i bastun. Bra eller dåligt?

Finns det andra elektroniska lyxprylar (onödiga eller ej) som man bör tänka på när väggarna är öppna?

 
Jag skulle inte drömma om något av dessa, men "De gustibus non est disputandum."

 
För mig är bastun är ett rum för att dra sig tillbaka och slappna av. Där stänger jag av vardagen och omvärlden. För mig ska det därför vara ett enkelt och rogivande rum, inte ett tivoli. Så TV skulle jag absolut inte på några villkor vilja ha i bastun. Man glor alldeles tillträckligt på TV ändå tycker jag. Däremot kanske det skulle funka med högtalare, men bara för lugn musik i så fall. Färgskiftande belysning vet jag inte riktigt om jag tycker skulle vara nåt. Å ena sidan tänker jag discoljus fast å andra sidan har jag varit i vilrum hos en massör där man hade ljus som skiftade i ett lugnt tempo och då var det riktigt behagligt.
MEN
det är ju min uppfattning. Vad som egentligen är helt onödig lyx kan man ju bara själv bestämma. Är det nåt du vill ha i din bastu, så varför inte!

(fast ska man ha någon elektronisk "lyxpryl" i bastun så skulle jag allt satsa på ett litet inbyggt kylskåp där man kan ha läskande drycker ;) )
 
Spontant så känns det lite svårt med en tv bakom en glasruta med tanke på den kondensbildning som normalt blir på en ruta till ett utrymme som är kallare än bastun...

Tror nog att det kan störa upplevelsen en del...

Men jag är ingen expert....
 
dator och internet kanske?
 
komplettera tv'n med vindrutetorkare då ;D
kanske en toalett åxå ;)
 
pellefant skrev:
komplettera tv'n med vindrutetorkare då ;D
kanske en toalett åxå ;)

Klockrent!! ;D ;D ;D
 
Högtalare - toppen!
Färgskiftande belysning - för mig ganska blygsam mysfaktor
TV - efter tuffa förhandlingar lyckades jag övertala maken att hellre samtala med mig, men fönstret finns där ifall...

Satsa på en väl genomtänkt belysning (tak, väggar, bakom ryggstöden, under lavarna)!


 
Patte skrev:
[quote author=pellefant link=1145371687/0#5 date=1145391700]komplettera tv'n med vindrutetorkare då ;D
kanske en toalett åxå ;)

Klockrent!! ;D ;D ;D


Ett alternativ skulle annars kunna vara att ta glaset från bakrutan på en bil.... borde finnas någon på skroten med fungerande elslingor till rätt kurs... ;)
 
eller kanske bygga bastu i bilen? bensin eldad bastuugn? med stereo/tv, fällbara fåtöljer, samt mobil-perfekt om man flyttar...
 
Jag skulle nog säga att om jag skulle satsa på något så skulle det bara belysning. Dock är det ju så att vi som passerat 40 gör sig bäst i något dämpad belysning :)
 
  • Gilla
Isbjrn
  • Laddar…
jag har kallvatten och dimmbar belysning i bastun, eventuellt kan det bli högtalare någon gång i framtiden...
 
jag har valt bort tv.
Jag får se hur det blir med resten.
högtalare och led belysning tror jag det blir iallafall.
vet inte ännu hur jag ska göra med färgbelysningen.
www.harvia.fi
kolla bastuprodukter och färgbelysning.
 
denkostar väl ett antal tusenlappar, den där färgbelysningen?
jag tror jag skulle lessna på den på ett tag iaf, det räcker med färgdiscot i bubbelkaret för mej :)
 
jag vet inte vad den kostar men du har nog rätt i att man tröttnar på den.
En kompis till mig sa att jag kunde tända ett stearinljus för att få en behagligt flämtande låga.
Börjar tro att det är ett klokt råd. vi får se.
(men fan vad det finns prylar i katalogerna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.