C
Hejsan!
Sitter halvt seriöst och halvt på skoj och skissar på en utbyggnad på vårt hus. Huset är ett 1½-planshus med källare under från 1920-talet (sägs det..). Golvnivån på huset där utbyggnaden ligger är ca (gissningsvis) 60-70 cm över marknivån. Utbyggnaden ska innehålla ett grovkök med groventré, samt ett lite större badrum med bubbelbad, duschhörna, toalett, tvättställ och lite förvaring. Golvet i utbyggnaden ska vara på samma nivå som golvet i resten av huset. Mina funderingar är då hur man åstadkommer detta.

Alternativen jag har funderat fram är:
1. Källare under utbyggnaden också.

Fördelar: Extra förvaringsplats i källaren, enkelt att dra VVS osv, samma konstruktion som huset tidigare är.

Nackdelar: Dyrt, mycket grävning, högre uppvärmningskostnad.

2. Torpargrund under utbyggnaden.

Fördelar: Någotsånär billigt, enkelt att bygga, relativt enkelt att dra VVS.

Nackdelar: Fuktproblem, inget förvaringsutrymme, krångligare att dra VVS än med andra alternativ.

3. Plintgrund.

Fördelar: Mycket billigt, mycket enkelt att bygga, enkelt att dra VVS åtkomstmässigt sett, visst förvaringsutrymme kan åstadkommas under byggnaden.

Nackdelar: Viss risk för fuktskador, högre uppvärmnings/isoleringskostnad, krångligt att dra VVS/avlopp (frysrisk)

4. Betongplatta på mark.

Fördelar: Bra, stabil lösning, fukttåligt, hållbart, underhållsfritt.

Nackdelar: Svårt att komma upp i rätt golvhöjd (höja omkringliggande mark?), dyrt, inget förvaringsutrymme under.

Åsikter/förslag/kommentarer?
 
Ursäkta mitt korta svar, men det finns enligt mig bara ett svar på din fråga och det är: Bygg med källare!
Platsen behövs alltid, husets själ säger källare och du kommer att ångra dig om du inte gör det. Pengar, javisst men det är bara en gång du behöver betala dom, och huset blir ju mer värt. Sen har du ju ett finfint förrådsutrymme också.

/Hans.
 
Bygger själv för tillfället 2 a alt ..Vill inte ha etage- trappor inomhus...;)
Inte orolig för fukt har koll 3 st källarfönster att krypa in i torpargrunden (Skall även ha dom öppna på vår-sommarkanten när fukten är som värst) +digital hygrometer.visar nu 42% nu..:)

Skulle aldrig själv kosta på källare .....Friggebod blir det sen som x-tra förråd för allehanda maskiner och källarsamlare

Mvh
 
Redigerat:
Utan källare kan du inte dränera om den befintliga källaren på den sidan du bygger ut så för min del anser jag att allt utom källare är mer eller mindre fuskbygge! :(:rolleyes:

Iofs minskar behovet av dränering när utbyggnaden finns ovanför men jag väljer ändå att bygga ut med källare i mitt projekt.
 
Redigerat:
Jag har nydränerat källargrunden för nått år sen och har även dränerat torpargrunden nu och kopplat ihop den med källardräneringsgrunden ..Så det går finfint att göra så ..

Mvh
 
Mmm, men hur gör man nästa gång om 30 år?
 
Jag gjorde så noga och bra så låt säga möjligvis om 70 år...;)Om ens då ?.
Har spolmöjlighet både här och där....Skall inte behöva göras om...;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.