Har lite problem med elementen:(

Har vattenburet system och har luftat alla element. Men det är bara badrums elemententet som är helt varmt:(. Resterande är bara varmt upptill och det blir varmare ju närmare termostaten man kommer. Sedan är returröret(som sitter på nedersidan av elementen) kalla.
Och 2 element är helt kalla, inloppsröret till dessa 2 är oxå kalla.

Vad kan det sitta i?
 
Det är helt naturlig att elementen är varma upptill och kalla nedtill, annars skulle de inte fungera. värmen avges ju till rummet och rummet blir varmare och elementet kallare nedtill.

De två som är kalla, är termostaten öppen och vill det lilla stiftet bakom termostaten komma ut när man trycker in det.

Protte
 
Har arbetat med stiften på alla element, så det verkar inte var dessa. Eller kan det vara fel trots att stiftet går att röra? (dvs kan det vara fel inuti?)
Men det är kanske som du säger att inte hela elementet skall vara varma. Men den i badrummet är ju helt varmt(en annan modell). Är det olika hur elementen flödar eller arbetar?

Började fundera på att är det inte bättre att ha element som är helt varma? än att det är hett i ovankant och kallt nedtill, borde det ju kräva en högre intemp till elementen(mer energi?) för att få upp rumstemperaturen. Eller tänker jag fel att ju större yta som är varm kräver lägre temperatur.
 
Är det kallt inne utom i toan ?

Mvh
 
Jepp, det är varmare i badrummet(där hela elementet är varm), i övrigautrymmen är det cirka 18-19 grader(men det känns kallare).

Jag känner att jag måste läsa på lite, kan inget om detta system å då vet man ju inte vad som ä rätt eller fel.
 
Du har antagligen ett mindre element på dasset och därför hinner inte vattnet kallna innan det går ut i returen.
Eller så är det så att du har ett högre flöde genom det elementet.

Vill du undvika att elementen blir kalla nertill så måste du öka flödet genom dem.
Det kan dock ha sina fördelar med en kall retur om du använder acctank(ar).
 
Kolla Cirkulationspumpen så att den är igång och pumpar runt vattnet, isf kanske det är självcirkulation till badrumselementet...
 
cirkulationspumpen kass eller kassa/satt sig termostatventiler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.