Hej,

Har en 3 kubiks liggande cylindrisk tank som jag ev tänkt att i framtiden använda till ett vedsystem.
Jag förstår att det blir något sämre skiktning och energiutnyttjande än med en stående tank å andra sidan är det lättare att placera en liggande tank.

Min fråga är ungefär hur mycket sämre lagring man får med en liggande tank jämfört med en stående tank i samma volym?
Det borde väl fortfarande vara bättre med EN liggande 3kubikare istället för tex 3 stående 1000-litare?

Det finns en förrådsberedare i tanken på 120l, ev förlägger jag beredning externt med växlare typ AckVavarm eller liknande för att inte störa skiktningen. Vad tror ni om det är det något idé eller är ska man köra på den inbyggda beredaren?

Eftersom jag i pannrummet inte har plats för mer än max 750liter tank så tänkte jag gjuta en platta och ställa tanken på utsidan av pannrummet och bygga in den, hur tjock isolering bör man ha för att inte elda för mycket för kråkorna? En annan tanke är att också koppla en trumma med termotatstyrd fläkt från ackumulatorutrymmet in i huset som går i gång när luften blir för varm runt acken, då borde man kunna utnyttja värmeförlusterna från akcen på ett hyfsat sätt eller?
 
Hej guntorp

För att kunna komma med förslag på en bra lösning behöver man veta lite mer om dina planeringsförutsättningar.

Det är lättare att åstadkomma fungerande skiktning i en ackumulatortank ju mindre den horisontella tvärsnittsarean är i förhållande till tankens volym. Dvs det är mycket viktigare att undvika störning på temperaturskiktningen i en liggande tank än i en stående.

Det är mycket viktigt att du får så låga inloppshastigheter i tanken som möjligt. Stor diameter på anslutningsstoserna är viktigt. Dessutom måste stoserna vara så långa att vattnets hastighet hinner "bromsas" upp i stosen/ övergången innan det "tränger" in i tanken. Det ska bara "sippra" in. - Jämför med dysorna på en raket. Det är inte lika viktigt med storleken på utloppsstoserna, eftersom vattenströmmen inte accelereras upp i full hastighet förrän det har lämnat tanken och "trängs ihop" i utloppet.

För att du ska få en väl fungerande ackumulatortank måste du se till att den isoleras mycket väl. Det viktigaste för funktionen är inte isoleringens tjocklek utan den är jämnt fördelad och att alla metalldelar är väl isolerade. Minsta mista i isoleringen ger upphov till ett lokalt kallras i tanken som kommer att störa skiktningen. Sen ska du naturligtvis ha tillräckligt tjock isolering på tanken för att få så små värmeförluster som möjligt.

Förrådsberedaren utgör ett stort mot skiktningen, framför allt vid lite större och koncentrerade tappningar eftersom kallt vatten då trycks in i botten av förrådet. Ett kraftigt kallras startas i tanken och skiktningen kan brytas helt. Så använd den inte om inte absolut nödvändigt.

Tappvarmvatten bör du bestämt producera i en extern (i bostadshustet/ gamla pannrummet) förrådsberedare/ ackumulatortank eller värmeväxlarlösning, som du skriver. Då reduceras störningarna på skiktningen i stora tanken till ett minimum.

Det är mycket bättre med en stor tank istället för 3 st små tankar - mindre värmeförlust per volymenhet, förutsatt samma isoleringsmaterial och tjocklek - se under "kulvert dimension" här i forumet.

"termostatstyrd fläkt" - gör det absolut inte - då kommer tanken aldrig att fungera!!!!!!!!! Glöm att du någonsin har tänkt den tanken!

Lycka till!/ Hälsningar Sture Castor
 
Tack för svar!

Det är just skiktningen som jag inser blir problemet...en del jag talat med är väldigt skeptiska och andra säger att det går men att jag måste tänka till ordentligt ungefär samma som du skrivit med grova rör osv..

Vill undvika att ha flera tankar pga förlusterna men inser att det jag tjänar på att ha en stor liggande i mindre förluster kanske jag fölorar på sämre skiktning.

Funderar nu starkt på att låta en duktig svetsare svetsa på nya uttag och så att man kan resa tanken. Då uppenbarar sig bara nästa problem att de blir inte mycket plats till isolering när tanken är ca 250cm i rest tillstånd.
 
Hej igen!

Du kan lugnt använda dig av en liggande tank bara du gör rätt och är nogrann. Har en kollega i Norra Tyskland som använder liggande 3 kbm tank till 100 kW Österrikisk flispanna, som kör start och stopp. Det går bra.

Hälsningar Sture C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.