God dag alla hemmapulare och proffs.

Står inför lite omstrukturering på min kallvind och är bland annat i färd med att bygga någon slags landgång längs med vinden så att jag i framtiden slipper kliva runt på isoleringen om jag vill inspektera och leta fukt.
Jag tänkte mig någon form av regel mellan takstolarna och därpå lite plank att åla runt på. Jag har runda takstolar av varierande tjocklek och med varierande cc-mått för att skoja till det lite med hållfasthetsberäkningar.

Alldeles i dag när jag gick förbi min hög med överblivet virke efter diverse renoveringar så kom jag på att jag har massvis med 2"2 över och således blir min fråga - hur mycket håller en 2"2 för att belastas ovanifrån längsmed så att säga? Det hade ju varit alldeles glimrande om det hade hållt med en 2"2 på vardera sidan av takstolarna och lite övriga brädor mellan dem! Ny landgång och av med spillet i en och samma gång!

Men är jag lite för optimistisk om jag tror att dessa små söta reglar klarar att hålla uppe någon större vikt? De skulle i så fall bli någonstans runt 2 - 3 meter långa, kommer det svikta för mycket på mitten tro? Eller kommer jag riva mina takstolar?
Förstår om det är svårt att svara på just mina förutsättningar men tänkte mest om det fanns någon tabell eller så där det stod hur mycket olika reglar håller för att belastas. :surprised:


Eller om någon gjort på liknande sätt med dåligt resultat. :D
 
Hej,

Ett fulkomligt lekmannamässigt svar följer.
På min vind satte jag 45x45-reglar mellan takstolarna (ca 2,5 m i bredd), dock bara en på varje takstol, inte två som du föreslår. Min lösning är väldigt klen, och det böjer sig ganska oroväckande när man kliver mitt på regeln. Men det håller för inspektion... :)
Kan du inte prova att lägga upp två av reglarna i rätt längd på marken, mellan exempelvis två drickabackar, och "provgå" på regeln, innan du kravlar upp på vinden och börjar? Då vet du ju redan innan hur mycket det böjer sig.

Eller så inväntar du ett expertsvar :)

Hälsningar

Anders
 
Andras erfarenheter kan man lära sig mycket av. Provade med två 2"2 utlagda i trädgården men det blev inte vidare stabilt heller, om någon vill ha tips på den ultimata lösningen så kommer den här - råspont! Framförallt färgskadad råspont som jag fick för en spottstyver, bara att ställa på högkant och spika fast, blev helt enastående och mycket ekonomiskt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.