Hej.

Gick mig på att riva badrummet och det befintliga barracuda taket och i taket så såg det inte alltför mysigt ut.
Gissar på att det är svartmögel som är i isoleringen ovanför plasten, själva isolering är torr så jag antar väl att det kanske varit så i flera år har inte kollat takbjälkarna än.
Plattsättaren säger att jag måste lösa taket innan det är någon idé att sätta kakel i badrummet.

Hur gör jag nu?

1) Tar bort plasten i taket i badrummet och river bort isoleringen och sätter dit ny isolering + plast tillfälligt när jag ändå ska byta alla barracuda tak i huset och sen spruta in isolering.

2) Är jag tvungen att byta hela takets isolering (ca 60kvm) och även byta yttertaket i samma veva?

3) Andra tips som jag kanske missat att tänka på?

Tacksam för alla tips jag kan få /Jocke
 
  • Tak_Badrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak_Badrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak_Badrum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak_Badrum4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skriv inte alla på en gång, blir så svårt o läsa då :confused:

inte en endaste som har några tips överhuvudtaget? tycker inte mina frågor eller bilder är direkt konstiga så någon med insikt borde väl kunna tipsa lite.
 
Det är svårt att säga så mycket om saken baserat på endast dessa bilder.

Vattnet har ju kommit uppifrån, så du får nog börja med att ta reda på vart det har letat sig in och fixa läckan innan du gör något mer.
Är isoleringen torr så kanske det är ett gammalt läckage som redan har åtgärdats?
Det enda som kan ta stryk av fukt där är virket, så om isoleringen är torr och virket inte verkar angripet så behöver du inte riva någonting alls.

Fläckarna på plasten ser snarare ut som fuktschatteringar än svartmögel, och det är inte så troligt att mögel skulle sprida sig på det viset eftersom varken plasten eller isoleringen kan mögla.
 
Ericc
Det mörka är med 99% skit från luften. Det har helt enkelt blåst in i isolering och isloleringen har fungerat som luftfilter.
Så där ser nästan alla äldre tak ut.
Fukten som har kommit in kan vara byggfukt, huvudsaken är att det är torrt sedan länge vilket man kan se på virket som har klarat sig utmärkt.
 
Finns det möjlighet att titta på kallvinden så kika där efter ev. läckage eller spår av fukt, men är nu isoleringen torr som du säger så är det väl dumt att ta bort den.

Fösök att kolla upp vad det är för påväxt på virket du har om det ens är mögel som sagt.

Hör efter med ditt försäkringsbolag så kanske du får lite mer hjälp av en besiktningsman som kan komma ut till dig och titta.
 
Har kollat närmare på det och även känt på isoleringen mer noggrant.
det är snustorrt och det vita är torkad gips/cement eller nåt liknande.
Virket som ligger an mot isoleringen verkar inte angripet av nåt iallafal.

Så det verkar som om det inte är så akut som jag först trodde det va.
Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.